۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۷:۴۶

اتمام ذخایر سنگ آهن تا ۱۹ سال آینده/ ۷۷۰۰ معدن تعطیل است

اتمام ذخایر سنگ آهن تا ۱۹ سال آینده/ ۷۷۰۰ معدن تعطیل است

رییس انجمن سنگ ایران ضمن اشاره به تعطیلی ۷۷۰۰ معدن در کشور، گفت: اگر اکتشاف جدیدی در حوزه سنگ آهن صورت نگیرد ذخایر این بخش تا ۱۹ سال آینده به اتمام می رسد.

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام شکوری رئیس انجمن سنگ ایران امروز در نشست خبری در مورد ذخایر سنگ آهن اظهار کرد: اگر تا سال ۱۴۰۴ هیچ اکتشافی صورت نگیرد به اندازه ۱۹ سال ذخیره سنگ آهن داریم اما اگر اکتشاف توسعه یابد این عدد به ۲۵ تا ۳۰ هم افزایش می‌یابد.

وی همچنین در مورد تعطیلی معادن افزود: در حال حاضر ۷۷۰۰ معدن در کشور تعطیل است که ۲۵ درصد از آنها مربوط به بخش سنگ می‌شود.

شکوری در ادامه تصریح کرد: تاکید ما بر تولید با هدف افزایش صادرات آن هم در شرایطی است که ظرفیت صادرات به خوبی وجود دارد و افزایش بازارهای صادراتی می‌تواند دستاوردهای بسیاری برای صنعت و کشور به همراه داشته باشد. سال گذشته، در حوزه سنگ تنها هفت درصد صادرات، معادل ۴ میلیون دلار صورت گرفت که بسیار نسبت به ظرفیت موجود، کم بوده است.

وی ضمن تاکید بر اینکه نگاه ما در صنعت سنگ، همواره بر تأمین نیاز داخل کشور بوده و هست، خاطرنشان کرد: این مهم نتیجه تحریم‌ها و عدم ارتباط با کشورهای دیگر در گذشته بوده، اما اکنون ارتباط با کشورهای همسایه فراهم است، بایستی از ظرفیت‌های موجود بهره کافی را کسب کرد و برای افزایش بازارهای صادراتی و تولید صادرات محور گام برداشت.

شکوری ضمن تاکید بر اینکه چنانچه نگاه ما به تولید، صادرات‌محور نباشد، محکوم به فنا و نابودی خواهیم بود، گفت: از این‌رو بایستی به صادرات سنگ به کشورهای همسایه و منطقه، توجه ویژه‌ای داشت.

رئیس انجمن سنگ ایران ضمن اشاره به ارزآوری در صنعت سنگ، خاطرنشان کرد: کل ذخایر سنگ ساختمانی ایران ۳.۲ میلیارد تن است در حالی که در بهترین حالت ۱۵ میلیون تن تولید می‌کنیم؛ می‌توان با نوسازی ماشین‌آلات، افزایش تولید صادرات محور را گسترش داشت و به سهم صادرات پنج میلیارد دلاری دست پیدا کنیم.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران گفت: کل ذخایر سنگ ساختمانی ایران ۳.۲ میلیارد تن است در حالی که در بهترین حالت ۱۵ میلیون تن تولید می‌کنیم. همه نوع سنگ تزئینی ساختمانیِ دنیا در ایران وجود دارد و ایران رتبه پنجم تولید و رتبه اول مصرف سنگ را در جهان دارد.

وی تصریح کرد: وضع عوارض صادرات در حقیقت تنبیه تولیدکننده محصولات معدنی در سراسر زنجیره تولید است؛ همانطور که اشاره شد، اگر صنعت سنگ ایران به سمت صادرات حرکت نکند، محکوم به فناست. این درحالی است برای سنگ در ساختمان جایگزین‌های زیادی وجود دارد و ممکن است در آینده دیگر تقاضایی برای آن وجود نداشته باشد.

حضور ۱۳۰ شرکت سنگ ساختمانی در چهاردهمین نمایشگاه سنگ

در ادامه این نشست، محمدهادی مطیع‌مقدم- مجری برگزاری چهاردهمین نمایشگاه سنگ ساختمانی - اعلام کرد: در نمایشگاه امسال ١٣٠ شرکت از صنف سنگ در سه سالن به متراژ ۱۰ هزار متر مربع از فرآوری تا عرضه، حضور دارند.

وی افزود: علاوه بر حضور شرکت‌های جدید با توانمندی‌های بالا در این دوره نمایشگاه سنگ، همچنین ۱۰ شرکت از کشور چین به صورت مستقیم و ۱۳ شرکت خارجی به صورت نمایندگی کشورهای ایتالیا، هند و… در این دوره از نمایشگاه حضور دارند.

مطیع مقدم تصریح کرد: امسال نیز که دومین دوره نمایشگاه صنعت ساختمانی برگزار می‌شود، نیازمند حمایت دولت در این عرصه هستیم این صنعت دارای ارزآوری و سود دهی بالا برای اقتصاد کشور است.

سند استراتژیک صنعت سنگ تهیه می‌شود

زیبا یزدانیدبیر انجمن سنگ ایران نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه قرار است سند استراتژیک صنعت سنگ تهیه شود، اظهار کرد: یکی از مبادی مهم در بازاریابی و صادرات، برگزاری نمایشگاه‌هاست؛ چراکه ماهیت سنگ‌های ساختمانی نیاز به دیده شدن و لمس کردن دارند. ضمن اینکه تهران به واسطه در دست داشتن بازار سنگ فرآوری شده، نقش مهمی در اقتصاد دارد؛ بنابراین از فعالان اقتصادی درخواست داریم برای کمک به این صنعت، نقطه نظرات خود را اعلام کنند تا شاهد ارتقای صنعت سنگ باشیم.

وی ضمن اشاره به توسعه صادراتی سنگ ساختمان، گفت: در راستای حمایت از صنعت سنگ چهار کمیسیون تخصصی تشکیل می‌شود که ۲۸ نفر برای این کمیسیون‌ها اعلام آمادگی کردند که انتخابات صورت می‌گیرد. همچنین میز صادرات کشور ایجاد شده که مصوبه‌های آن قابل پیگیری در وزارت صنعت، معدن و تجارت است. ضمن اینکه بحث‌های آموزشی و توسعه‌ای در حوزه فرآوری و به روزرسانی ماشین‌آلات استخراج و فرآوری سنگ‌های معدن پیگیری می‌شود.

کد خبر 6110922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha