۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۳۶

دبیر دوم شورای عالی حوزه‌های علمیه:

تحول به معنای کنارگذاشتن سنت‌های اصیل حوزوی نیست

تحول به معنای کنارگذاشتن سنت‌های اصیل حوزوی نیست

دبیر دوم شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: تحول را قبول داریم، این به معنای کنارگذاشتن شیوه‌های سنتی بسیار کارآمد حوزه علمیه و تبدیل آن به شیوه‌های رایج دانشگاهی امروز نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله جواد مروی، پاسخ به شبهات فکری جامعه را از رسالت‌های بزرگ حوزه‌های علمیه عنوان کرد و گفت: بزرگ‌ترین رسالت حوزه‌های علمیه، شناخت، تبیین و تبلیغ مذهب و پاسخگویی به پرسش‌های نو پیدا و مشکلات فکری مردم است.وی با اشاره به تلاش‌های گذشتگان در حراست و پاسداری از دین اسلام و مذهب شیعه اظهار کرد: سلف صالح ما از زمان ائمه معصوم علیهم السلام تا امروز این رسالت را به خوبی ادا کرده است. علما و اندیشمندان بزرگ شیعه به خوبی رسالت خود را ادا کرده‌اند و مکتب و مذهب حفظ شده است.عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه حفظ سنت‌های اصیل حوزوی و تلاش برای رفع نواقص موجود را دو نکته محوری در مسیر انجام این رسالت بزرگ دانست و افزود: اکنون در این ایام بسیار حساس، این وظیفه بسیار بزرگ بر عهده روحانیت است.

وی ادامه داد: همه پیروزی‌هایی که علما و اندیشمندان بزرگ شیعه داشته‌اند، مرهون سنت‌های حوزه علمیه بوده است و ما امروز اگر خواهان موفقیت هستیم، گام اول این است که این سنت‌های بزرگ را شناسایی، حفظ و یادآوری کنیم و در تحکیم آن‌ها بکوشیم.استاد برجسته حوزه علمیه قم تصریح کرد: خطر بزرگ این است که امروز روحانیت از سنت‌های انسان‌ساز گذشته منقطع و جدا شود.

وی با اشاره به رابطه تحول و حفظ سنت‌های اصیل حوزوی اظهار کرد: تحول را قبول داریم. رهبر معظم انقلاب به عنوان معمار تحول در حوزه‌های علمیه می‌فرماید «تحول به معنای رهاکردن شیوه‌های سنتی بسیار کارآمد حوزه در تعلیم و تعلم و تبدیل این شیوه‌ها به شیوه‌های رایج دانشگاهی امروز نیست؛ اینچنین تحول و تغییر و دگرگونی‌ای غلط اندر غلط است؛ این عقبگرد است.»

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: باید از سنت‌های قدیمی حوزه علمیه که نفوذ روحانیت شیعه را در بین مردم گسترده کرده است، توجه و از آن‌ها پاسداری کنیم.تعلیم و تعلم در حوزه علمیه یک رسالت است نه یک شغلوی در ادامه ضمن معرفی جایگاه علمی تعدادی از اندیشمندان برجسته حوزه علمیه، تعلیم و تربیت را یک رسالت عنوان کرد و بیان داشت: از سنت‌های قدیم حوزوی این است که تعلیم و تعلم را یک رسالت می‌دانند نه یک شغل – یک دنیا در این نکته مطلب است – آنگاه که انسان وظیفه خود را یک رسالت می‌بیند، می‌شود علامه امینی.

آیت‌الله مروی ادامه داد: از دیگر سنت‌های قدیم حوزه علمیه، رابطه متقابل استاد و شاگرد بوده است. این رابطه باید با همه خصوصیاتش و به صورت متقابل، در حوزه پیاده شود.وی خطاب به طلاب جوان گفت: این سنت‌ها باید احصا شود و به جوانان حوزه منتقل گردد. طلاب جوان حوزه را یک آکادمی ندانند که چیزی بیاموزند و برگه‌ای بگیرند و ببرند.عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: قبول دارم که نواقصی در حوزه‌های علمیه وجود دارد؛ اما وظیفه ما سیاستگذاران این است که با دقت و تیزبینی توأم با صداقت و دلسوزی به این کاستی‌ها توجه کنیم و راهکارهای مناسب با این نواقص را بیاندیشیم.

کد خبر 6111081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha