۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۵۳

در نشست جشنواره «صبح» مطرح شد؛

سردار سلیمانی محور مقاومت را قدرتمند کرد/لرزه صهیونیسم با ۷ اکتبر

سردار سلیمانی محور مقاومت را قدرتمند کرد/لرزه صهیونیسم با ۷ اکتبر

هنرمندان و فعالان رسانه‌های بین المللی که برای حضور در جشنواره «صبح» به ایران آمدند از اهمیت حادثه ۷ اکتبر و این روزهای غزه گفتند.

به گزارش خبرنگار مهر، جشنواره بین المللی رسانه‌ای صبح به دبیری محسن یزدی این روزها در حال برگزاری است و کارگاه‌ها و نشست‌های مختلف آن در دانشگاه صداوسیما، پردیس ملت و دیگر سازمان‌ها و نهادها برگزار می‌شود.

شب گذشته ۳۰ اردیبهشت نشست تخصصی «فلسطین» با حضور جمعی از اهالی رسانه و هنرمندان عرصه بین الملل از جمله شارمین نروانی روزنامه نگار کانادایی، سهاد الخطیب نقاش و گرافیست اردنی، علی شعیب خبرنگار لبنانی، اسرا البحیصی خبرنگار فلسطینی، حسن علیق روزنامه نگار لبنانی، دنیل جکیچ روزنامه نگار کروات و همچنین مرضیه هاشمی به عنوان مدیر نشست در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

مرضیه هاشمی گوینده و مجری پرس تی وی مدیریت این نشست را بر عهده داشت.

شارمین نروانی در ابتدای نشست درباره ایران به عنوان یک رکن اصلی محور مقاومت بیان کرد: ایران تأثیری بنیادین بر اعضای محور مقاومت دارد. پیش از اتفاقات غزه شاید نمی‌شد گفت ایران محور اصلی مقاومت است اما با حمایت ایران، حماس و مردم غزه توانسته اند، شرایط را تغییر دهد.

سردار سلیمانی محور مقاومت را قدرتمند کرد

وی با اشاره به شخصیت‌های مؤثر در مقاومت عنوان کرد: سردار سلیمانی یکی از شخصیت‌های برجسته محور مقاومت است که توانست نوعی توانمندی را به محور مقاومت انتقال دهد و الان می‌توان گفت اتحاد ایران و محور مقاومت فوق العاده است.

در ادامه دنیل جکیچ روزنامه نگار تصریح کرد: ایران نقش برجسته ای در معادلات بین المللی دارد و نوعی تعادل قدرت را از طریق حمایت گروه‌هایی که با آنها کار می‌کند، ایجاد می‌کند.

در بخشی دیگر از این نشست مروا عثمان با اشاره به اتفاقات غزه گفت: برخی معتقدند جهان، قبل از ۷ اکتبر متولد نشده بود و این نشان دهنده اهمیت اتفاقی است که در این تاریخ رخ داد. حمله‌ای که به سرزمین‌های اشغالی صورت گرفت شرایط جدیدی را برای همه منطقه ایجاد کرد.

هفتم اکتبر اساس و ماهیت رژیم صهیونیستی را به لرزه دراورد

وی با اشاره به روایت غرب از این توفیقات تصریح کرد: نوع روایت در کشورهای غربی به گونه‌ای بود که نمی‌خواست دستاوردهای فلسطین را نشان دهد. مبارزان فلسطینی توانستند ماهیت صهیونیسم را تهدید کنند. هفتم اکتبر اساس و ماهیت رژیم صهیونیستی را به لرزه درآورد اما اینها در روایت کشورهای غربی دیده نمی‌شود.

در ادامه مرضیه هاشمی درباره نوع روایت کشورهای غربی پرسید که حادثه هفتم اکتبر را محکوم می‌کنند.

صهیونیست‌ها تشنه خون هستند و دائم قتل می‌کنند

اسرا البحیصی خبرنگار فلسطینی نیز در پاسخ بیان کرد: این تصویری اغراق شده از مردم غزه است که کشورهای غربی نشان می‌دهند و واقعیت را پنهان می‌کنند. آنچه که ما در غزه می‌بینیم این است که صهیونیست‌ها تشنه خون هستند و دائم قتل می‌کنند.

هاشمی در بخشی از نشست نیز به گفته‌های خلاصه شده مهمانان که به عربی و انگلیسی صحبت می‌کردند، پرداخت. این بخش حاوی دردهایی از خبرنگاران فلسطینی بود و به این که آنها هنگام پوشش حوادث غزه چگونه باید هم اشک‌های خود را می‌پوشاندند و هم به کار حرفه‌ای خبری می‌پرداختند، اشاره داشت.

سهاد الخطیب در ادامه این نشست با اشاره به وقایع غزه بیان کرد: یک فلسطینی به ۴۰ سال زندان محکوم شد و ۱۲ سال جنگید تا با خانواده اش ملاقات داشته باشد. همه زندانیان چنین شرایطی را دارند، زندانیان کودکی داریم که آنها هم ماجراهای غم انگیزی دارند. من به عنوان یک هنرمند سعی کردم تصاویری از اینها پیدا کنم و یا پرتره آنها را بکشم تا به دست خانواده‌هایشان برسد. متأسفانه برخی از این زندانیان فلسطینی با بیماری‌های صعب درگذشتند.

علی شعیب نیز در واکنش به اتفاقاتی که در غرب رخ می‌دهد، اظهار کرد: فکر می‌کنم نوعی آپارتاید رسانه‌ای هست که روایت‌ها را در راستای منافع کشورهای غربی پیش می‌برد و رسانه‌های گسترده‌ای را در این مسیر اجیر کرده است.

کد خبر 6113544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha