۷ خرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۴۷

حجت‌الاسلام‌ پورثانی مطرح کرد؛

اختصاص فضاهای تفریحی برای اردوهای دانش آموزی در دولت رییسی

اختصاص فضاهای تفریحی برای اردوهای دانش آموزی در دولت رییسی

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از اولین برنامه‌های آیت الله رئیسی در آستان قدس این بود که باغ طرقبه به اردوگاه امام رضا برای استفاده دانش‌آموزان تبدیل شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسین پورثانی در مراسم تکریم وحید بیگدلی و معارفه علی فلاحت‌کار به‌عنوان قائم مقام جدید سازمان دانش‌آموزی ضمن عرض تسلیت به‌مناسبت شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان ایشان، گفت: شهید آیت‌الله رئیسی به معنای واقعی کلمه یک چهره تربیتی و شخصی بودند که تربیت و نوجوان برای ایشان جزو اولویت‌های کاری‌شان بود. جلسه شورای عالی آموزش و پرورش در اوایل دولت توسط شخص ایشان پس از چند سال وقفه برگزار شد. دیدار با دانش‌آموزان در چند نوبت توسط شخص رئیس‌جمهور محترم انجام شد. استخدام تاریخی آموزش و پرورش در سال جاری و سال گذشته و استخدام مربیان پرورشی پس از ۱۵ سال وقفه در دوران ایشان انجام شد.

وی با اشاره به اینکه قانون رتبه‌بندی با تمام مسائل و مشکلات با جسارت و همیت ایشان در دولت ایشان اجرا شود؛ گفت: ۷ قانون ذیل سند تحول بنیادین که یکی مهارت‌آموزی، یکی اوان کودکی، یکی اوقات فراغت و.... که برخی تصویب شده و برخی هم در حال تصویب است، ناشی از تلاش و توجه ایشان بود. اراده و تصمیم ایشان در تشکیل شورای عالی جوانان و نوجوانان، یعنی اضافه شدن نوجوان به شورای عالی و اهتمام ویژه ایشان به اضافه کردن نوجوان در شورای عالی بسیار قابل اهمیت است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: تشکیل ستاد ملی راویان پیشرفت و تاکید بر برش نوجوانانه این موضوع در زمان ایشان انجام شد. بودجه پرورشی در دولت سیزدهم به‌طور خیلی ویژه‌ای افزوده شد، هم در سال گذشته و امسال به طور ویژه مورد عنایت شخص ویژه رئیس‌جمهور قرار گرفت. تقریباً دو هفته پیش خدمت ایشان رسیدیم و در خصوص اردوها و اردوگاه‌های دانش‌آموزی صحبتی با ایشان داشتم. ایشان با آغوش باز پذیرفتند و گفتند همین الان درخواستش را به من بدهید، ایشان نامه را گرفتند و در جیب‌شان گذاشتند و فردای همان روز، نامه در جریان قرار گرفت و رونوشتی از دفتر رئیس‌جمهور برای ما آمد.

آزادسازی فضاهای تفریحی مقامات برای اردوهای دانش آموزی

حجت‌الاسلام پورثانی با بیان اینکه تمام کارهای تربیتی و برش‌های نوجوانانه ایشان سبقه آستان قدسی هم دارد، گفت: ایشان زمانی که تولیت آستان قدس رضوی شدند، باغی وجود داشت که متعلق به شخص تولیت بود. باغ طرقبه که معمولاً برای استفاده اشخاصی ویژه بود، بسیار منطقه خوش آب‌وهوایی هم هست. یکی از اولین کارهای آیت الله رئیسی در آستان قدس این بود که باغ طرقبه به اردوگاه امام رضا برای استفاده دانش‌آموزان تبدیل شد و این کار با ابتکار آیت الله رئیسی انجام شد. در همین تهران باغ خوردین که سال‌ها مورد استفاده شخص تولیت بود با تدبیر ایشان به پردیس تربیتی توانا تبدیل شد. آیت‌الله رئیسی این را برای توانمندی مربیان تربیتی در سراسر کشور اختصاص دادند. در شهر مشهد بحث اردوی زیارت اولی‌ها که امروز با ابتکار آقای بیگدلی و دوستان دیگر بسیار اتفاقات خوبی افتاد، در زمان تولیت ایشان یک مجموعه به نام فراپخت، فقط برای پخت غذاهای اردوهای دانش‌آموزان و دانشجویی تأسیس شد و دانشجویان و دانش‌آموزان پذیرایی و اسکان می‌شدند. این یک کار بسیار ویژه بود. در آستان مقدس حضرت رضا (ع) در مجموعه نمایشگاهی آستان قدس برای اولین بار شهر بازی معارفی در زمان تولیت ایشان افتتاح شد و کار بسیار ارزنده‌ای بود. همچنین موزه زنده زیارت در مشهد با ابتکار ایشان راه‌اندازی شد و اتفاق فوق‌العاده خوب و تحولی برای جهاد تبیین برای اردوهای دانش‌آموزی و دانشجویی اتفاق افتاد که در نوع خود بی‌بدیل است.

رئیس سازمان دانش‌آموزی با بیان اینکه نوع نگاه ایشان به دانش‌آموزان و نوجوان و نوع نگاه ایشان به فرآیند تربیتی یک نگاه بسیار ویژه بود، گفت: ایشان جزو کسانی بودند و شاید تنها رئیس‌جمهوری بودند که در سفر به گلستان وارد اردوگاه آشوراده شدند و آن‌جا نسبت به اردوگاه دانش‌آموزان سخنانی فرمودند که و نسبت به توسعه این اردوگاه دستوراتی دادند که جزو مصوبات سفر قرار گرفت و همین اردوگاه به نام اردوگاه شهید آیت‌الله رئیسی نام‌گذاری خواهد شد. امروز در تمام سفرهای ریاست‌جمهوری ردپایی از توسعه اردوگاه و برپایی اردوهای دانش‌آموزی دیده می‌شود. در سفر ایشان به قم در اردوگاه ۱۵ خرداد ۱۴۰ میلیارد تومان برای توسعه این اردوگاه مصوب کردند. نوع نگاه ایشان یک نگاه فوق‌العاده و یک فرصت بی‌نظیر برای آموزش و پرورش بود. بعضاً در برخی از دولت‌ها وزیر آموزش و پرورش توفیق دیدار رئیس‌جمهور را نداشت که در دولت قبل در نامه استعفای وزیر وقت به رئیس‌جمهور وقت شاهد این ماجرا بودیم. ولی آقای رئیسی برای اولین بار در جلسه با معلمان، جایزه معلمان نمونه را خود ایشان اهدا کردند.

چیزی در آموزش و پرورش نبوده که بخواهیم و نشود

حجت‌الاسلام پورثانی تاکید کرد: واقعاً فرصت بی‌نظیری برای آموزش و پرورش کشور بودند. نبوده چیزی در آموزش و پرورش بخواهیم و بمانیم و نشود. ستاد ذیل معاونت اول ریاست‌جمهوری برای سند تحول به دستور ایشان شکل گرفت‌. نقشه راه اجرایی سند تحول پس از ۱۲ سال تصویب شد و ایشان معاون فرهنگی معاون اول را مکلف کردند که ستادی برای توسعه اردوگاه‌های کشور تشکیل شود. این فضا یک فضای بی‌بدیل بود. کجا چنین فرصتی برای فضای تربیتی کشور باز شده بود؟ در روزی که برای مراسم روز معلم آمدند، آقای برزویی رئیس دانشگاه فرهنگیان به ایشان گفتند آقا هوای دانشگاه را داشته باشید، آقای رئیسی بلافاصله پیگیر زمین‌های دانشگاه می‌شوند، آقای برزویی می‌گویند زمین‌ها هنوز تحویل نشده است و بلافاصله آقای رئیسی تمام برنامه‌ها را لغو می‌کنند، همه را فرا می‌خوانند و بلافاصله طی دو ساعت جلسه ۳۰ فضا تحویل آموزش و پرورش می‌شود.

وی با بیان اینکه نگاه عمیق ایشان به مسأله تربیتی بسیار مغتنم است، گفت: یادشان را گرامی می‌داریم و به روان ایشان درود می‌فرستیم. ایشان در شب میلاد حضرت رضا (ع) مزد زحماتش را گرفت و در جوار حضرت رضا (ع) آرام گرفت‌. مراسم تشییع ایشان به گونه‌ای بود که انگار از زمین انسان می‌جوشد. این اتفاق نصیب هر کسی نمی‌شود. تمام ایران ناراحت شهادت ایشان بودند.

کد خبر 6120501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha