۲۰ تیر ۱۳۸۷، ۱۲:۲۹

نماینده ولی فقیه در فارس:

امر به معروف در جامعه معروف نشده است

امر به معروف در جامعه معروف نشده است

شیراز - خبرگزاری مهر: آیت الله محی الدین حائری شیرازی با تاکید بر اینکه در جامعه امر به معروف هنوز معروف نشده، افزود: برای احیا امر به معروف و نهی از منکر در جامعه در ابتدا باید معروفیت معروف احیا شود.

به گزارش خبرنگار مهر درشیراز، آیت الله حائری شیرازی ظهر امروز در همایش سراسری دو روزه نقش امر به معروف و نهی از منکر در حقوق شهروندی و مردم سالاری دینی افزود: در تلویزیون نیز گاهی اوقات مشاهده شده که برخی از منکرات به معروف تبدیل می شود از این رو باید درابتدا این گونه مسائل را برای احیا امر به معروف و نهی از منکر مورد بررسی قرار گیرد.

وی با شاره به جایگاه حقوق شهروندی در اجرای امر به معروف نیز گفت: همواره باید به طور جدی در نظر داشت که امر به معروف با تکریم مومن همراه باشد و در این راه از تحقیر مخاطب پرهیز شود.

امام جمعه شیرازگفت: اما در نهی از منکر شرایط فرق کرده و آنجا اگر متخلف را تحقیر کنیم مانعی ندارد.

آیت الله حائری گفت: رعایت حقوق شهروندی این نیست که در مقابل کسی که برای امام حسین(ع) گریه می کند اما بد حجاب است شعار "مرگ بر بد حجاب" سر دهیم بلکه باید این شعار را به " درود بر وقار" تغییر داد تا تاثیر گذاری خود را داشته باشد.

رئیس ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر استان فارس گفت: کسی که در مراسم عزاداری ائمه(ع) شرکت کرده و اشک می ریزد طیب الروح است و برای امر به معروف چنین اشخاصی باید اصل تکریم را مورد توجه قرار داد اما کسی که نا به هنجاری و بدحجابی را ترویج می دهد باید ضمن تحقیر شدن مورد نهی از منکر قرار گیرد.

آیت الله حائری با تاکید بر این نکته که قرآن نیز برای امر به معروف مومن در ابتدا، او را تکریم می کند افزود: قرآن در ابتدای امر به معروف اول انسان را به بهشتی بودن و سجده ملائکه یادآوری کرده و پس از آن وارد مقوله امر به معروف می شود.

وی با تاکید بر طی مراحل مختلف برای امر به معروف و نهی از منکر گفت: برای عمل به این فریضه الهی در گامهای اول باید مراحلی طی شود تا بتوانیم در مخاطب تاثیر گذار باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: آنهایی که امر به معروف را ترک می کنند می ترسند در مقابله با مخاطب مغلوب شده و منکر او را با خود ببرد از این رو باید برای عمل به امر به معروف و نهی از منکر ابتدا معلومات و دانش خود را زیاد کنیم.

آیت الله حائری شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در مقوله های مختلف باید به فرامین اسلامی توجه کرده و در این راستا نباید نکته ای اضافه و نکته ای کم شود تاکید کرد: در اسلام چادر به عنوان حجاب زن معرفی شده اما برای چهره پارچه یا حجابی در نظر گرفته نشده است.

امام جمعه شیراز ادامه داد: در زمان کشف حجاب می خواستند حجاب را براندازی کنند در ابتدا با اضافه کردن حجاب اضافی برای صورت، موضوع حجاب را منکر و تحقیر و در پی آن حجاب را برداشتند.

آیت الله حائری همچنین ضمن اشاره به اینکه چادر در ایران به عنوان لباس ملی زنان محسوب شده اما برای مردان لباس ملی نداریم، افزود: در تمام دنیا مانند پاکستان، چین، لیبی، کشورهای آفریقایی و... برای مردان و زنان لباس ملی وجود دارد اما در ایران مردها لباس ملی ندارند.

کد خبر 714089

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha