۲۱ دی ۱۳۸۸، ۱۱:۴۱

شهادت امام زین‌العابدین(ع)/

امام سجاد(ع)؛ اسوه رشادت و معرفت

امام سجاد(ع)؛ اسوه رشادت و معرفت

خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: امام سجاد (ع) با هوشیاری و درایت و آگاهی از شرایط و مقتضیات زمان، در راستای نشر معارف اسلامی و روشنگری اذهان عمومی فعالیت کرد.

حضرت سجاد(ع) بنابر تقدیر الهی که می بایست می ماند تا اسلام و عاشورا ماندگار شود، در روز عاشورا بیمار بود و در پیکارها شرکت نکرد، به همین دلیل به اسارت در آمد .

ابن زیاد دستور داد اسرا را به زندانی کنار مسجد اعظم کوفه منتقل کردند و گفت سر مقدس امام (ع) را در کوچه ها بگردانند تا مردم دچار وحشت شوند .

روز اول ماه صفر سال 61هجری یزید از منظر جیرون اسیران را تماشا می کرد و شاد و مسرور به نظر می رسید ، همچون فاتحی بلا منازع ! در کنار کوچه ها مردم ایستاده بودند و تماشا می کردند .

در ماه صفر سال 61هجری اهل بیت عصمت با جلال و عزت به سوی مدینه حرکت کردند . نعمان بن بشیر با پانصد نفر به دستور یزید کاروان را همراهی کرد . امام سجاد و زینب کبری و سایر اهل بیت به مدینه نزدیک می شدند . امام سجاد
محلی در خارج شهر مدینه را انتخاب و دستور داد قافله در آنجا بماند .

از آن پس تاریخ اسلام شاهد قیامهایی بود که از رستاخیز حسینی در کربلا مایه می گرفت ، از جمله واقعه حره که سال بعد اتفاق افتاد  و کارگزاران یزید در برابر قیام مردم مدینه کشتارهای عظیم به راه انداختند . اولاد علی (ع) هر یک در گوشه و کنار در صدد قیام و انتقام بودند تا سرانجام به قیام ابو مسلم خراسانی انقراض سلسله ناپاک بنی امیه منتهی شد .

امام سجاد ( ع ) در مدت 35 سال امامت با درایت و هوشیاری کامل به روشنگری اذهان عمومی و نشر معارف اسلامی پرداخت .

به تحریک هشام خلیفه اموی ، ولید بن عبد الملک ، امام زین العابدین را مسموم کرد. امام در سال 95 هجری  به شهادت رسید و در بقیع مدفون شد .

کد خبر 1015107

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha