۲۵ دی ۱۳۸۸، ۹:۳۱

خوزستان در نامواژه های آن

خوزستان در نامواژه های آن

کتاب "خوزستان در نامواژه‌های آن" نوشته عبدالرحمان عمادی در 460 صفحه و 1000 نسخه از سوی نشر آموت منتشر شد.

خبرگزاری مهر- گروه فرهنگ و ادب: این کتاب درباره شناسنامه تاریخی و فرهنگی خوزستان در پیوند با ایران زمین از راه نامواژه‌های ایرانی است.

 عمادی نویسنده و پژوهشگر پیشکسوت ایرانی در این کتاب مقاله‌هایی درباره ریشه‌شناسی برخی واژه‌ها و معانی بنیادین برخی از نامهای خوزستان در دوره‌های مختلف نوشته است.

نام بخش اول کتاب "پیوند برخی از نامهای جغرافیایی خوزستان با آب که سر‌آغاز آفرینش بود" ‌نام دارد. "آب و آفرینش نزد ایرانیان"، "آب در اوستا"، "برخی واژه‌ها با آب پیوند دارند"، "گفتار برخی نویسندگان فارسی درباره آب" و "گفته‌های دیگران و شواهدی از لغات" مطالب این فصل کتابند.

"شوش" سر‌آغاز فصل بعدی کتاب است که "نشانه‌های ستایش ناهید در زمان اشکانیان"، "نامهای گوناگون شوش"، "معناهای گوناگون شوش و پیوند شوش با باز"، "باز گشاده بال شوش" و "پیوند شوش با سوسن، زنبق، سنبل، نیلوفر، نرگس و ریحان" از بخشهای مختلف آن به شمار می روند.

"گل لوتوس" نیز نام فصل بعدی کتاب است  که "نیلوفر در اساطیر و متون ادبی هند و ایرانی"، "نقش گل زندگی در سفالینه‌ها و نقوش باستانی"، "پیوند نام شوش با ناهید و موسیقی"، "معنای بنیادین اهواز و خوزستان"، "اهواز و خوز هر دو یک لغت ایرانی است"، "اهواز در کتب قدما"، "‌پیوند خوز و هوز با شکر و نیشکر" و.. مطالب مختلف این بخش کتاب را تشکیل می‌دهند.

شعری از "ابونواس" و تفسیری بر آن و نیز شعری از عمادی با نام "بدو و جزایر سه‌گانه جنوب" نیز در دو بخش پایانی کتاب آمده‌است.

کد خبر 1016805

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha