۹ فروردین ۱۳۹۰، ۱۰:۴۸

جاذبه های گردشگری ایران/

حمام مهرآباد بناب، گنجینه مردم شناسی جنوب سهند

حمام مهرآباد بناب، گنجینه مردم شناسی جنوب سهند

تبریز - خبرگزاری مهر: حمام مهرآباد شهرستان بناب که به موزه مردم شناسی جنوب سهند تبدیل شده، از سال 82 تا کنون میزبان علاقمندان به آثار تاریخی و فرهنگ مردمی است.

به گزارش خبرنگار مهر در بناب، بنای حمام مهرآباد بناب در آذرماه سال 78، تحت شماره 2514 در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

این گرمابه تا سال 75 در مالکیت بخش خصوصی بود تا اینکه توسط شهرداری بناب تملک و جهت مرمت در اختیار میراث فرهنگی آذربایجان شرقی قرار گرفت.

مرمت این بنا تا سال 82 ادامه داشت و پس از مرمت جهت ایجاد موزه مردم شناسی جنوب سهند در نظر گرفته شد.

این حمام قدیمی به جای مانده از دوره صفویه با معماری ارزشمند کامل حمام های قدیمی آذربایجان است و در زمینی به مساحت 342 متر مربع ساخته شده و روبروی آن هم بنای مسجد تاریخی مهرآباد قرار دارد و این بناها مجموعه شهری کاملی را تشکیل داده اند.

هدف از شکل گیری و تجهیز این موزه که اولین موزه مردم شناسی در سطح استان محسوب می شود، ایجاد یک مرکز علمی، تاریخی و فرهنگی، در راستای اهدافی گسترده و بلند مدت تعریف شده است.

کوشش مجموعه حاضر بر این است که اشیای مردم شناسی منطقه جنوب سهند را که با توجه به تغییرات سریع حاضر روز به روز از عرصه زندگی خارج می شوند و هرکدام حامل بسیاری از مسائل فرهنگی و تاریخی هستند، جمع آوری و نسبت به حفظ و نگهداری و معرفی آنها به جوانان و نسل های آینده این مرز و بوم، گامهای مجدانه و موثری برداشته شود.

اشیای حاضر در این موزه از منطقه جنوب کوهستان بزرگ و زیبای سهند و از شهرستان های هشترود، مراغه، بناب، عجب شیر و ملکان تهیه شده و در معرض دید علاقه مندان و پژوهشگران تاریخ و مردم شناسی قرار گرفته است.

بنای زیبای حمام مهرآباد شامل 12 بخش مختلف مردم شناسی است و در آن آلات و ادوات موسیقی، صنعت پارچه بافی، روشنایی، زیورآلات، پوشاک، تدفین، طب سنتی، ادعیه و طلسمات، ابزار آلات سنتی کشاورزی، دست بافته های سنتی، آهنگری و ظروف مرتبط با آب در فرهنگ مردم جنوب سهند به نمایش عمومی درآمده است.

گفتنی است اشیای مردم شناسی به آن دسته از اشیای سنتی اتلاق می شود که در جریان پژوهشهای مردم شناسی مورد بررسی قرار می گیرند و خصوصیات فرهنگی یک مقطع زمانی و یا یک حوزه جغرافیایی را بیان می کند.

پیام یک شیء مردم شناسی پیوستگی و پیوند مردم دیروز و امروز ماست و از این رو موزه ها و مجموعه های مردم شناسی از اهمیت بالایی برخوردارند.

کد خبر 1278732

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha