۲۶ مهر ۱۳۹۰، ۱۲:۵۹

گزارش خبری/

چادرهای برافراشته در نیاوران ساده زیستی عشایر ایلام را فریاد می کنند

چادرهای برافراشته در نیاوران ساده زیستی عشایر ایلام را فریاد می کنند

ایلام - خبرگزاری مهر: یکی از موارد مهمی که در هفته فرهنگ و هنر ایلام در فرهنگسرای نیاوران به نمایش گذاشته شده زندگی عشایر ایلام است که در عین سادگی بسیار زیبا و دلنشین است و مردم تهران نیز از استقبال کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، بدون شک یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری ایلام زندگی عشایر است که در عین سادگی بسیار زیباست.

در هفته فرهنگ و هنر ایلام با برپایی یک چادر نحوه زندگی عشایر استان به تصویر کشیده شده است که برای مردم تهران بسیار جاب بود.

استان ایلام با داشتن بیش از 11 هزار خانواده عشایر یکی از استانهایی است که از دیرباز تاکنون جایگاه عشایر بسیار زیادی بوده است اما زندگی این جامعه پرتلاش به عنوان جاذبه گردشگری استان مورد کم توجهی قرار گرفته است.

تماشای شیوه زندگی عشایر کوچ نشین همواره یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری اجتماعی استان ایلام به شمار می رود زیرا عشایر این استان دارای مسکن خاص، لباس خاص، آداب و رسوم خاص هستند اما شاید بسیاری از مسافران فراموش کنند که این نوع زندگی هم جاذبه های فراوانی برای دیدن دارد.

استان ایلام به سبب شرایط آب و هوایی، کوهستانی بودن، محل مناسبی برای ییلاق و قشلاق عشایر استانهای دیگر و عشایر خود استان است.

قسمتهای شمالی و مرکزی استان ایلام در حوالی کبیرکوه محل کوچ عشایری است که در فصل گرما به ییلاق می روند و نواحی جنوبی استان ایلام از جمله شهرستانهای مهران و دهلران جایگاه عشایری است که در فصل سرما به قشلاق می روند.

مساکن عشایر استان ایلام از مصالح طبیعی همان ناحیه تهیه می شود که از مهمترین نوع مسکنهای عشایر این استان می توان به "سیاه چاد"، "کولا"، "کپر"،"زمگه" اشاره کرد.

"کولا" مسکن روستایی در استان ایلام است که مخصوص زندگی عشایر در فصل تابستان است و از برگ و شاخ درختان برای درست می شود و هوای داخل مسکن را خنک نگه می دارد.

"کپر" مخصوص دامهای عشایر است و "زمگه" مخصوص زندگی عشایر در فصل زمستان است.

اما علاوه بر زیبایی زندگی عشایر ایلام، این قشر زحمت کش نقش مهمی در تولیدات و فرآورده های دامی دارند.

مهمترین ایلهای عشایر استان ایلام

ایل ارکوازی، ایل ایوان، ایل کلهر، ایل ملکشاهی، ایل خزل، ایل شوهان، ایل کرد، ایل میشخاص، ایل علی شروان، ایل دوستان، ایل هندمینی، ایل هلیلان و ایل زرلان و عشایر عرب است که در مجموع این استان داری 14 ایل عشایر است.

ایل ارکوازی یکی از بزرگترین ایلهای عشایر در استان ایلام است که در بخش چوار این استان زندگی می کنند و این ایل خود شامل 10 طایفه است که از مهمترین طایفه های این ایل می توان میر و مومه اشاره کرد.

یکی از مهمترین ایلهای عشایر در استان ایلام است که شغل اصلی آنان کشاورزی و دامداری است و زبان این ایل کردی بوده و شامل دو طایفه است و ایل ملکشاهی نیز در شهرستان مرزی مهران ساکن هستند.

به طور کلی حدود 11 هزار خانوار عشایر در قالب 14 ایل و 30 طایفه مستقل در استان ایلام زندگی می کنند.

جامعه عشایری استان ایلام دارای سه هزار و 500 خانوار کوچرو و هر ساله میزبان 800 خانوار از عشایر استانهای کرمانشاه، لرستان، همدان و خوزستان است.

جمعیت دامی عشایر استان ایلان با در اختیار داشتن 673 هزار و 53 هکتار از مراتع استان معادل 120 هزار راس بوده است.

آنچه که نقش عشایر استان ایلام را بیش از پیش مهم کرده است تولیدات دامی عشایر است که امروزه علاوه بر تامین نیاز استان ایلام از محصولات دامی مانند گوشت، شیر، پشم، کشک، روغن حیوانی به دیگر نقاط کشور نیز صادر می شود.

تولید سالانه پنج هزار و 103 تن گوشت قرمز، 860 تن پشم، 550 تن کشک و روغن محلی و 25 میلیون لیتر شیر توسط عشایر استان ایلام نقش به سزایی در تولید استان ایلام دارا است. 

کد خبر 1436195

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha