۱۹ اسفند ۱۳۹۱، ۱۲:۱۲

ارزش 3 بورس ایران از مرز 101 هزار میلیارد تومان گذشت

ارزش 3 بورس ایران از مرز 101 هزار میلیارد تومان گذشت

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام اینکه ارزش 3 بورس کشور در 3 سال گذشته 56 هزار میلیارد تومان بود که این رقم در سال جاری به 101 هزار و 500 میلیارد تومان با رشد 80 درصدی رسیده است، گفت: بورس انرژی حلقه مفقوده اتصال صنعت با بخش مالی است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی صالح آبادی امروز در مراسم افتتاحیه بورس انرژی، حلقه مفقوده اتصال صنعت با بخش مالی را بورس انرژی دانست و اظهار امیدواری کرد که به ترویج شاهد رشد این بازار در اقتصاد ملی باشیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به تاریخچه راه اندازی بورس انرژی و استقبال از پذیره نویسی آن، گفت: پیام جدید این نهاد  جدید این بود که سایر بورس ها در سالهای گذشته موفق بوده است.

وی با بیان اینکه پس از  پذیره نویسی مراحل راه اندزای این بورس انجام و در اوایل سال جاری شرکت آن به ثبت رسید، گفت: راه اندازی بورس انرژی با توجه به پیچیدگی های آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است و همکاری بین دستگاه ها منجر به راه اندازی آن شد.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار به اقدامات شرکت ملی نفت برای حضور در بورس انرژی اشاره و بیان کرد: به دلیل وجود مشکلات این امر به زمان دیگری موکول شد و امیدواریم در مرحله بعد نفت نیز به این مجموعه اضافه شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه سهم نفت و گاز در تولید ناخالص داخلی ایران 28 درصد است بر اساس گزارش سازمان بین المللی انرژی حجم ذخایر جهان در سال 2030 میلادی به گونه ای است که انرژی های تجدید پذیر به 6.3 درصد، هسته ای 6 درصد، آب 6.8 درصد، زغال سنگ 28.7، گاز 25.9 درصد و نفت 27.2 درصد خواهد بود، توجه به بورس انرژی ضروری است.

صالح آبادی، بورس انرژی را آخرین بورس ایران اعلام کرد و گفت: بورس اوراق بهادار و فرابورس در حوزه اوراق بهادار و بورس کالا و بورس انرژی در حوزه کالایی فعال هستند و قرار است از این پس این بورسها توسعه یابند و بورس جدیدی راه اندازی نمی شود.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه برای بورس انرژی طراحی های مختلف مانند سلف، آبشن، نقدی و غیره شده است، گفت: این ابزارها به تدریج در بورس انرژی مورد بهره گیری قرار می گیرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، ایجاد ابزارهای پوشش ریسک، توسعه مبادلات انرژی با کشورهای منطقه، کاهش هزینه های مبادلاتی و تامین مالی را از اهداف ایجاد بورس انرژی اعلام کرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره عملکرد بورس گفت: حجم معاملات بورس تهران از ابتدای سال جاری تا کنون 24 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 13 درصد رشد داشته است، البته این رقم بیشترین رشد در تاریخ معاملات بوده است.

وی با اعلام اینکه حجم معاملات فرابورس در سال جاری 12 هزار و 500 میلیارد تومان بوده که 60 درصد رشد نسبت به پارسال داشته است، گفت: در حال حاضر حجم معاملات بورس کالا 65 هزار میلیارد تومان است که با رشد 200 درصدی مواجه شده است.

صالح آبادی اعلام کرد: ارزش 3 بورس کشور در 3 سال گذشته 56 هزار میلیارد تومان بوده که این رقم امسال به 101 هزار و 500 میلیارد تومان رسیده است و از رشدی 80 درصدی حکایت دارد.

کد خبر 2014667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha