۱۹ اسفند ۱۳۹۱، ۱۱:۳۸

معاون وزیر نفت خبر داد:

انتشار اوراق سلف نفتی در سال 92/ سود 87 درصدی در بخش ریالی

انتشار اوراق سلف نفتی در سال 92/ سود 87 درصدی در بخش ریالی

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از انتشار اوراق سلف نفتی با همکاری بورس در صورت اخذ نظرات نهایی بانک مرکزی در سال 92 برای توسعه نفت و گاز در دو بخش ارزی و ریالی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد قلعه بانی امروز در مراسم راه اندازی رسمی بورس انرژی گفت: در بخش اوراق سلف نفتی با همکاری بورس در سال گذشته بحث‌های اجرایی را پشت سر گذاشته ایم و با اخذ مجوز از بورس و سایر بخشها مراحل نهایی برای انتشار اوراق سلف نفتی را پشت سر می گذاریم.

معاون وزیر نفت اظهار امیدواری کرد که با جلسات بانک مرکزی آخرین نقطه نظرات این بانک ا خذ شده و اولین عرضه این اوراق را در سال 92 برای توسعه بخش نفت و گاز کشور داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اوراق سلف نفتی در دو بخش ارزی و ریالی تعریف شده است، گفت: در بخش ارزی حداقل در صورتی که قیمت نفت با قیمت روز معامله شود، 10 درصد سود خواهیم داشت و در بخش ریالی با نرخ مبادلاتی می تواند مورد محاسبه قرار گیرد که دارای سود 87 درصدی برای سه سال خواهد بود.

مدیر عامل شرکت ملی نفت گفت: قرار است بر اساس برنامه پنجم توسعه بیش از 180 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش گاز انجام شود تا ظرفیت تولید به یک میلیارد و 400 متر مکعب افزایش یابد.

وی ادامه داد: عیرغم مشکلات چند سال اخیر سرمایه گذاری‌های مناسبی در بخش نفت و گاز صورت گرفته و در سال 91 تاکنون حدود 22.3 میلیارد دلار در شرکت ملی نفت سرمایه گذاری انجام شده است. البته این رقم در سال 89 حدود 16.7 میلیارد دلار و در سال 88، 13.3 میلیارد دلار و در سال 87 حدود 9 میلیارد دلار بوده است.

قلعه بانی، سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز در کل سالجاری را بیش از 24 میلیارد دلار برآورد کرد و گفت: این در حالی است که بودجه امسال شرکت 36 میلیارد دلار بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: در سال 92 به تولید گاز کشور 150 متر مکعب و در سال 93 حدود 200 میلیون متر مکعب افزوده می شود، ضمن اینکه ظرفیت نفت نیز در پایان برنامه پنجم به بیش از 5 میلیون بشکه خواهد رسید.

وی از در حال احداث بودن 5 پالایشگاه گازی خبر داد و اظهار امیدواری کرد که برای سال 92 بتوانیم بیش از 25 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش بالادستی داشته باشیم.

کد خبر 2014622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha