۶ فروردین ۱۳۹۲، ۱۷:۱۹

جاذبه های گردشگری استان اصفهان/

آران و بیدگل شکوه جاذبه های تاریخی و طبیعی کویر ایران/ از رالی در کویر مرنجاب تا شتر سواری در سایت باستانی

آران و بیدگل شکوه جاذبه های تاریخی و طبیعی کویر ایران/ از رالی در کویر مرنجاب تا شتر سواری در سایت باستانی

اصفهان – خبرگزاری مهر : جذبه رویا گون دیار سپاهان از یک سو تو را تا پهن دشت سرزمینی کویری می کشاند و از سمت دیگر زندگی را تا بلندای کوهستان خیال انگیز گسترش می دهد و در این میان موزه ای می آفریند که قرنهاست شهرت آن ورد زبان گردشگران جهان است وهر کس بدان پای نهاده از هنر و صنعت و اخلاق مردمان آن به نیکی یاد می کند حضور در شهرستان آران و بیدگل، رالی در کویر مرنجاب تا شتر سواری در سایت باستانی خود بخشی از آن است.

به گزارش خبرنگار مهر، جلگه جادویی و شوق انگیز نصف جهان را به سمت کاشان که ادامه دهیم در 6 کیلومتری کاشان به شهرستانی می رسیم که از اولین مراکز تجمع قوم آریایی و سکونت آدمی بوده و پیشینه آن به روزگار ایرا ن باستان می رسد، آران و بیدگل با مساحتی بیش از 3.5 کیلومتر و جمعیتی حدود 100 هزار نفر،دارای 2 بخش مرکزی و کویرات بوده و 4 نقطه شهری نوش آباد ، ابو زید آباد، آران و بیدگل و سفید شهر به همراه سه دهستان سفید دشت و کویر و کویرات را در بر می گیرد.

قنات آب شیرین در دل کویر

شوق پاکی کویر و آسمان شبهای پر ستاره و مردمانی بی ریا ما را به این خطه کشانده است،دیاری که از شمال به دریاچه نمک و استانهای قم و سمنان و ازغرب و جنوب غربی به کاشان و از جنوب به نطنز و از شرق به اردستان  محدود می شود و در تابستان تا 48 در جه حرارت را تحمل کرده و در زمستان دمایش به 5 درجه زیر صفر هم می رسد.

در همین خطه به نظر کوچک اما تاریخی و ارزشمند صدها اثر تاریخی و ابنیه میراثی نهفته است که گردشگران و باستان شناسان را از آن سوی دنیا برای دیدن آن به آران و بیدگل می کشاند.

جاذبه های تاریخی و میراثی و معماری نظیر ؛مسجد جامع قاضی، مسجد جامع نقشینه ،کاروانسرای تاریخی مرنجاب که به یمن وجود چشمه ای و یک قنات و آبگیر با شگفتی در کنار کویر نمک پارک زیبای طبیعی بوجود آورده است، مسجد جامع نوش آباد ،کاروانسرای عباسی ابوزید آباد، آب انبار و حمام و رختشوی خانه تاریخی خواجه ،حمام حاج محمد، قلعه های تاریخی سیزان و کرشاهی که دومین بنای خشتی مهم ایران بعد از ارگ بم است، مسجد جامع محمد آبادکویر که شالوده ساسانی دارد ومسجد توی ده نوش آباد و بقاع متبرکه امامزاده محمد و هادی و نیز شاهزاده محمد نوش آباد و بی بی زینب یزدل و نیز بازدید از شهر زیر زمینی اوئی ها، همه و همه نشان از گذشته ای پربار از تاریخ و فرهنگ و تمدن در این منطقه دارد.

مسابقات رالی و شتر سواری جاذبه های جدید گردشگری آران و بیدگل

به گزارش مهر، همچنین جاذبه های طبیعی بسیار این منطقه که شامل مسابقات رالی بر روی دریاچه نمک و و نیز مسابقات سالانه شتر سواری کویر مرکزی در پایئز هر سال و در فاصله 50 کیلومتری شمال آران تماشای اجتماع پرندگان مهاجر و تماشای نوار زیبای بند ریگ در ناحیه شمالی کویر آران و بیدگل و کوههای یخاب و مناطق ییلاقی که در پشت کوه کویرات در تابستان هم هوای سرد و خشک دارد سایر جاذبه های طبیعی این شهرستان را تشکیل می دهد.

ذوق و هنر مردم این دیار همپای کاشانی های هنرمند و همسو با اصفهان هنر پرور پیش رفته است وهنر دست مردمان این حوالی را با گل و بوته های زیبا و منحصر بفرد فرش و قالی عجین ساخته است.

علاوه بر بافتهای باستانی ارزشمند در این منطقه صدها بقعه مهم، آب انبار، کاروانسرا، حمام، مسجد قلعه، حسینیه و ریگزار و جلوه های افسونگر کویر و نیز حیات وحش کویری وجود دارد که آران و بیدگل را به قطبی مهم در گردشگری اصفهان تبدیل کرده است و هم مردمان هنر پرور و با ذوق آران و بیدگل تمایل خاصی در سالهای اخیر به سرمایه گزاری در جذب گردشگر و ایجاد اکو سیستم های گردشگری نشان داده اند.

آران و بیدگل قبل از قاجار به صورت دو قصبه بزرگ بود که گرداگرد هر کدام دیواری کشیده شده بود و برج و باروی جداگانه داشت که  در دوران معاصر تقسیمات کشوری آنها را در هم ادغام ساخت، شاردن جهانگرد معروف و صاحب سفرنامه معتبر در باره بازدید از این منطقه در قرن یازدهم می نویسد :آران وبیدگل 2 هزار خانه و ششصد باغ زیبا دارد و یک هزار کارگر ابریشم کار در آن فعالیت می کنند.

اگر کمی از جاذبه های تاریخی فاصله بگیریم و به مردم شناسی این دیار نزدیک شویم ،یکی ازجاذبه های معنوی مردم این منطقه مراسم هور بابایی است که بر اساس یک رسم قدیمی در شامگاه 14 ماه رمضان به عنوان نیمه ماه نوجوانان 10 تا 15 ساله در قالب گروههای چند نفری به درب منازل مردم رفته و با خواندن اشعاری طلب کمک و اعانه برای نیازمندان می کنند که سر دسته این گروه اشعاری سر می دهد و گروه به دفعات آن را تکرار کرده و جواب می دهند و در پایان ریش سفیدان این کمک ها را بین نیازمندان تقسیم می کنند.

جاذبه های کویر مرنجاب وشکوه بناهای ایلخانی

به گزارش خبرنگار مهر، در عید غدیر مردم آران و بیدگل به دیدار سادات می روند و معمولا سادات زن و مرد در منزل می مانند و بازدید عید برقرار می شود و سادات به مردم و بچه ها عیدی و اسکناس داده و با شیرینی از آنها پذیرایی می کنند.

یکی از محورهای گردشگری شهری آران و بیدگل مجموعه ای کم نظیر مشتمل بر مسجد جامع، حسینیه، مهدیه و 5 مقبره امامزاده به همراه آب انبار و حمام و بازارچه شرقی و غربی و نیزمسجد ملا علی و خانه های خاندان عاملی آرانی است که در شهر آران از دوران صفویه باقی مانده و برخی نیز در زندیه و قاجار مرمت شده است.

سردر و ایوانهای رفیع و شبستانهای مرتفع شکوه خاصی را به این مسجد بخشیده است و کتیبه هایی ارزشمند به خط ثلث در روی دیوارهای شبستان وجود دارد که به صورت دستنویس نشان از قدمت و ارزش تاریخی بنا دارد، بنا بر فرموده یکی از بزرگان خاندان عاملی آرانی حضرت رضا(ع) در مسیر خراسان در این محل اقامت و نماز جماعت برقرار کرده است.

مجموعه تاریخی بازار آران با مسجد تاریخی مربوط به دوران ایلخانی و نیزبناهای امامزاده اسحاق و خانه آقا سلیم وعصار خانه که محور عزاداری و اجرای تعزیه است نیز از مسیرهای مهم گردشگری آران و بید گل به شمار می رود.

بقعه امامزاده محمد هلال(ع) با بارگاهی با شکوه و سر در و هشتی های رفیع و گلدسته های و رسمی بندی ها و کاشیکاری های بی نظیر یکی از دیدنی ترین مناطق آران و از باشکوه ترین امامزاده های ایران است،قدمت بنا به قبل صفویه می رسد که کریم خان زند آن را مرمت و آئینه کاری کرده و مزار شهدای آران نیز در این مکان قرار دارد.

بقعه امامزاده هادی که همچون نگینی برکویر می درخشد و گلزار شهدای بیدگل است نیز با کاشیکاریها و نگار گری های زیبا ورواقهای دلگشا دیگر مکان تاریخی و از جاذبه های عالی مذهبی این شهرستان به  شمار می رود..

کاروانسرای تاریخی مرنجاب بر سر مسیر یکی از شاهراهای راه ابریشم در گذشته دور مامن مسافران برای دوری از گزند راهزنان بوده است ودر زمان شاه عباس برای استقرار قشون محافظ زوار در مسیر راه زیارتی خراسان احداث شده است و در 50 کیلومتری آران در کویر مرنجاب قرار دارد، کاروانسرایی آجری با قنات و تجهیزاتی خوب که حتی در قدیم راه مسافران قم و کاشان و تهران را نیز به این مکان کج می کرده است و متاسفانه بر اثر عدم توجه مسئولان چند سالی به دامداری تبدیل شده بود کهاخیرا توسط سازمان میراث در طرح پردیسان قرار گرفته و مرمت شده است، این اقامتگاه کویری با چشم اندازی بدیع به دریاچه نمک از بی نظیر ترین اقامتگاه های کویری دنیا محسوب می شود.

سایت باستانی ویگل با تمدنی به قدمت تولد مسیح(ع)

به گزارش مهر، بقعه امامزاده قاسم با گنبد هرمی شکل و صحن وسرایی دلگشا و باروی قدیمی زیبا در مبادی ورودی آران جلوه ای زیبا به این دیار بخشیده است و عمه شاه عباس در سفر به خراسان به این امامزاده متوسل و حاجت گرفته و این سرا را آباد ساخته است.

مسجد نقشینه یا حاج قاسم به لحاظ نقش و نگارهای بی نظیر و دیدنی اش که از آثار دوره سلجوقی است با ایوانی وسیع و شبستانی رفیع و مقرنس کاریهای ارزشمند میراثی و کتیبه ای به خط ثلث و نیز وجود سی پاره قرآن مجید که در زمان زندیه در این مکان مرقوم و هر کدام توسط یکی از بانوان در آن زمان وقف گردیده نشان از قدمت و تمدن این مکان تاریخی دارد.

سایت تاریخی و تفریحی ویگل در ضلع جنوب شرقی در فاصله 5 کیلومتری آران و بیدگل قراردارد وحدود زمانی قدمت آن به تولد عیسی مسیح(ع) بر می گردد ودارای دو قلعه در فاصله 600 متری هم به نماد دو منطقه حکومتی و شهر باستانی ویگل نیز در مرکزیت آنها قرار دارد که قلعه اول به زمان پارتها و بنای دوم به زمان هراسکان ساسانی بر می گردد و نشان از وجود تمدن و تاریخی با قدمت ساسانی و ایجاد کارگاهها و صنایع باستانی در این خطه دارد.

آب انبارهای تاریخی دربند ،حاج آقا شهاب ،توده ،قاضی، میدان، سر کوچه یخچال ، حاج امین ، کریم خان و آب انبار آران از بناهای مهم و آب انبارهای قدیمی کشور محسوب می شوند که در این منطقه قرار دارند.

موزه مردم شناسی نیز به همت شهرداری در پارک عمومی شهر ایجاد شده و گردشگران را با تاریخ تحول زندگی مردم این منطقه و سایر مواریث معنوی این دیار آشنا می سازد.

سفر به دیار باستانی اوئی ها

نوش آباد که از شهرهای قدیمی ایران است که با شهر باستانی زیر زمینی اش معروف شده وامسال نیز در زمان تحویل سال نو 4 هزار گردشگر در آن حضور داشتند دارای ابنیه و جاذبه های سر شناسی همچون قلعه سی زان که بنایی عظیم و خشتی از دوران های قبل صفوی  ونیز بنای مسجد جامع با مناره زیبا و تکرار نقوش زیبای ایه العلم عند الله است.

شهر باستانی نوش آباد که تمدن زیر زمینی اوئی ها نام دیگر آن است با زیر زمینها و حفره های فرا وان در زیر خاک و بافتی زیبا در طبقات زیر زمینی یکی از دیدنی ترین جاذبه های میراثی ایران زمین است.

مسجد علی با محراب گچبری ایلخانی و آب انبار مرکزی  و پل قدیمی نیز از دیگر مناطق دیدنی نوش آباد محسوب می شود.

قلعه کرشاهی دومین بنای مهم خشتی ایران

ابوزید آباد نیز محوری دیگر از گردشگری در این شهرستان است که بازدید از دریاچه نمک و کاروانسرای صفوی و نیز مجموعه تاریخی خواجه و قلعه کرشاهی دومین بنای خشتی مهم ایران بعد از ارگ بم را شامل می شود .

همچنین بازدید از امامزاده صالح و اماکن دیدنی سفید شهر و امامزاده بی بی سکینه خاتون نیز به مسافران نوروزی ابو زید آباد توصیه می شود.

باغ و کوشک تاریخی علی آباد کویر نیز دیگر انتخاب و توصیه ما به گردشگران نوروزی است و از باغهای تاریخی زیبا و با شکوه معماری چوب و شیشه است و در مسیر آن زیارت بی بی زینب یزدل نیز به گردشگران دیار کویر توصیه می شود.

تولیدات سبو وکوزه وسفال و ابریشم بافی و خورجین و گلیم و گیوه و قالی این دیار می تواند سوغات و رهاورد سفر مسافران دیار آران و بیدگل باشد.

کد خبر 2022940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha