۲۷ اسفند ۱۳۹۱، ۹:۴۷

گزارش مهر/

نطنز باستانی ترین شهر صنعتی ایران/ ابیانه دریچه ای شگفت انگیز به تمدن زنده ایران باستان

نطنز باستانی ترین شهر صنعتی ایران/ ابیانه دریچه ای شگفت انگیز به تمدن زنده ایران باستان

اصفهان - خبرگزاری مهر: از دیار سپاهان که سخن می گوئیم بر کسی پوشیده نیست که تنها شهر اصفهان پایتخت هنر و صنعت و فرهنگ باعث شکوه این نام پر آوازه نشده بلکه سایر مناطق این استان پر از جاذبه های چشم نوازی است که از حیرت، گردشگران را انگشت به دهان کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر ، جاده شمالی اصفهان پس از طی 120 کیلومتر ما را دیاری معتدل وکویری می رساند که آب وهوای دل انگیزش شهره جهانگردانی است که به عشق اصفهان به ایران می آیند ودر کاشان مسحور جلوه های کویر می شوند ولی شهرت وجاذبه نطنز و قمصر و بادرود آنها را در آخرچند روزی ساکن این دیار روح افزا می کند.

شهرستان نطنز با سه نوع آب وهوای معتدل وکویری و سردسیر همسایه شهرستان های آران وبیدگل وکاشان و میمه و اردستان با ارتفاع 1600 متر از سطح دریا و مساحتی بالغ بر 3397 کیلومتر مربع است که نواحی شن زاری شمال آن آب وهوای گرم تری دارد.

موقعیت استراتژیک نطنز به سبب واقع شدن در مسیر آزادراه اصفهان –نطنز تهران و نیز خط آهن شمال وجنوب وشرق به غرب کشور از این منطقه ونیز مجاورت با خط ترانزیت کالای بندر عباس و نیز وجود سایت مهم انرژی هسته ای در این شهرستان است ،همچنین نزدیکی به اصفهان ونیز فاصله 83 کیلومتری با کاشان و325 کیلومتری با تهران براهمیت این شهر مهم تاریخی ،مذهبی و گردشگری می افزاید.

قدیمی ترین  شهر صنعتی  ایران باستان

وجود 400 رشته قنات باستانی و منطقه ای به نام اریسمان در 20 کیلومتری شمال شرق نطنز که مبین استخراج فلزات در 6000 سال پیش در این منطقه بوده اهمیت میراثی و تاریخی این شهرستان را محرز کرده و نشانگر آن است که این منطقه از اولین نقاط بروز و استخراج فلزات وصنعت و از اولین شهرهای صنعتی جهان به شمار می رود.

همچنین روستای شگفت انگیز ومنحصر بفرد ابیانه که شهرتی جهانی دارد و وجود بیش از 1800 اثر تاریخی که 100 مورد آن به ثبت ملی رسیده است بیش از پیش بر شهرت و اهمیت تاریخی و لزوم شناسایی این شهرستان به گردشگران می افزاید.

از تحفه معروف نطنز ،گلابی  که بگذریم صنایع دستی زیبا و انار وزعفران وخشکبار در کنار سفال و قالی و قالیچه ولوازم خراطی و آهنگری ساز از دستاوردها و رهاورد های سفر به این شهر خوش آب و هوا و تاریخی است.

ابیانه دریچه ای به بافت شگفت انگیز تمدن ایران باستان

به گزارش مهر، امروز آنچه ابیانه خوانده می شود روستایی بکر ودست نخورده است که با چهره ای گشاده وزیبا از معماری خشت وگل وآجر وتیرهای چوبی به هر رهگذر هنر شناسی لبخند می زند و طبیعتی بکر را از دریچه تمدنی باستانی به بیننده تقدیم می کند.

برای تماشای این روستای باستانی باید در جاده قدیم نطنز قرار گرفته ودر نزدیکی پل هنجن جاده ای فرعی به غرب را بپیمایی تابه دره زیبای رودخانه" برزرود" برسی و از آنجا و در امتداد این دره زیبا پس از گذشتن از روستاهای هنجن ،یارند ،کمجان وبرز وطره به ابیانه می رسیم،با 2100 متر ارتفاع از سطح دریا و مناظری اصیل وشگفت انگیز بر دامنه سربی کرکس وآب وهوای معتدل کوهستانی با تابستانی خنک  که تو را با تمدنی برجا مانده از قبل از اسلام آشنا می سازد.

مردم ابیانه با سنت های خود پیوندی دیرینه دارند وآداب ورسوم ولباس پوشیدن واعیاد و مناسبت ها وسایر رسوم را حفظ کردند به طوری که قدمت زبان این مردم به دوره هخامنشی وساسانی برمی گردد ،همچنین درلباس پوشیدن پوشش زنانشان شبیه به زنان دوره صفویه وپوشش مردان همچون مردان ایل بختیاری است.

ساختمانهای  یکدست با کاهگل قرمز در کنار شیب خاکستری کوه چشم اندازی خیره کننده می سازد که هر منقدی هنری از دیدن آن زبان ستایش باز خواهد کرد،چشم انداز روستا از دور همچون شعله های قرمز آتش در دل خاکستر کوه است.

ابیانه روستایی بی نظیر و کمیاب است که در طول قرن ها وحدت فرهنگی ویکپارچگی فرم معماری و زبان و آداب ورسوم خود را حفظ کرده است و این خود از عجایب فرهنگی ایران زمین است  که نشان از باروری فکر و اندیشه و پایداری این مردم غیور در حفظ تاریخ و تمدن نیاکان خود دارد.

بافت تاریخی و پلکانی روستا ،مسجد حاجتگاه ،مسجد پرزله ،آتشکده امامزاده یحیی و عیسی (ع)،مسجد پنجه علی ،نخلگاه زیارت ،آب انبار میان ده ،خانه های حقیقی ،نخلی وظهیری و همچنینقدمگاه بیبی زبیده هینزا مکان های مهم دیدنی داخل ابیانه را تشکیل می دهد.

20 محور بی نظیر گردشگری تاریخی و مذهبی وطبیعی

به گزارش خبرنگار مهر، می توانیم نطنز را به 20 محور جداگانه از جاذبه های گردشگری تقسیم کنیم ودر بخش مرکزی در شهر نطنز مجموعه مسجد جامع و آرامگاه شیخ عبدالصمد وسر در خانقاه،آتشکده ساسانی حسینیه مرکز شهر،مسجد چهارسوگاه ،حمام خورشید ،آب انبار حلاجی ،کارگاه سرامیک سازی عبادی ،آب انبار بازار ،کاروانسرای بازار،حمام ومسجد کوچه فارخ،بافت پلکانی مزرعه خطیر و نیزحسینیه علیا و مسجد و محراب میر وامامزاده میر احمد نخعی وعبدالله (ع) را همراه با کاروانسرای کوهاب و خانه قائمی و میر ترابی و مسجد حاجی ها و بقعه صمدیه در کنار آب انبار طیلاب و امامزاده بامیر و گنبد باز رامورد بازدید قرار دهیم که همین جاذبه ها اگر به طور گذرا هم بررسی شود ،2 روز سرشار از لذت وکامیابی از جاذبه های فرهنگی مذهبی را برای ما به همراه دارد.

همچنین در محور بعدی در منطقه افوشته می توان از حمام شربتخانه ،بقعه سید حسن واقف ،حصار خشتی ،سر در خانقاه واقف ،مسجد جامع ،خانه سورگاه ،خانه انتخاب السلطان ،بقعه میر سید واقف ،مسجد امام حسن مزید آباد ودرخت چنارآن ،عصارخانه انصاری وخانه اشرف واقفی بازدید کرد.

گردشگران نوروزی نطنزدر محور سرشک نیز می توانند از حسینیه ،مسجد جامع و آسیاب تاریخی این منطقه دیدن کنند ودر شهر بادرود همراه با صرف آب انار معروف امامزاده آقا علی عباس و محمد(ع)را زیارت کرده و از خانه محققی و نیز حمام نوغه وخانه رهگشای بادرود نیز دیدن کنند.

جاذبه های گردشگری محورشهر خالد آباد نیز شامل حمام توده ومسجد ورگرموئه و خانه آقا گل ومسجد بیرین می شود،همچنین در روستای تاریخی اریسمان می توان از تپه های هفت هزار ساله و محوطه باستانی آن دیدن کرد ودر روستای طامه پس از زیارت امامزاده سید فاضل،دمی در کنار آبشار و طبیعت بکر این روستا آرمید.

کوشک و شکارگاه شاه عباس در صالح آبادمنطقه باستانی 4 هزار ساله میلاجرد و قلعه اشکانی روستای طرق رود همراه با دریاچه فصلی این روستا و رباط سنگی ساسانی نیز از جاذبه های بکر روستاهای اطراف نطنز است.

وجود امامزاده ها و بقعه های فراوان نطنز را به قطبی در گردشگری مذهبی تبدیل کرده است ،در روستای مزده امامزاده 4 بزرگوار ودردر ابیازن امامزاده شاه سلطان حسین ودر روستای برزامامزاده اسماعیل و حلیمه خاتون و نیز درهنجن امامزاده داود همواره قبلگاه اهل راز و نیاز بوده است.

در بخش دیگری از محور های گردشگری نطنز روستای یارند و کمجان با خانه های تاریخی و قلعه و حمام های تاریخی قرار دارد و نیز در روستای طامه آبشار باصفای آن  وچشمه آب سرخ در روستای فریز هند از دیگر جذبه های طبیعی برای مسافران است.

عالی ترین محراب گچبری ایران

دیگرمنظر گاهی که باید با دقت توسط گردشگران بررسی شود محراب تاریخی مسجد میر نطنز است که به عرض 64 و ارتفاع84 متر شکوهی بی نظیر از معماری و گچ بری اسلامی را عرضه داشته است و متعلق به دوران مغول وسلجوقی با دو طاقچه و یک کتیبه زیبا ست.

ظرافت ولاغری گچبری این محراب و نقوش گل وبرگ بی نظیر این اثر به حد عالی ترین محراب گچبری ایران ارتقا داده است و در روی پشت بام نیز به طور موازی محرابی کوچک وزیبا با نقش گل و بوته ولاالله الی الله ساخته شده که دلیلی بر دو طبقه بودن مسجد در زمانهای دور است.

مناره بلند و زیبا وچنار دو هزار ساله مسجد جامع وکاشیکاری ساقه این مناره 37 متری 118 پله بامحیط 12 متری که یادگار ایلخانان و دیلمیان است نیز از آثار ثبت شده است که نباید به آسانی از کنارش گذشت.

کاروانسرای ابوالمعالی و قلعه هنجن و نیز امامزاده سید فاضل طامه  به همراه آتشکده ساسانی وخانه محق الدوله از دیگر بناهای دیدنی و از جمله مهمترین بناهای100گانه شهرستان نطنز است که به ثبت آثار تاریخی ملی کشور رسیده است.

 

کد خبر 2019726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha