۲۰ شهریور ۱۳۹۲، ۱۶:۱۴

آئینه وند در گفتگو با مهر طرح کرد؛

تأثیر آثار استاد آیتی در حوزه ترجمه آثار دینی/ ارادت ویژه استاد به اهل بیت(ع)

تأثیر آثار استاد آیتی در حوزه ترجمه آثار دینی/ ارادت ویژه استاد به اهل بیت(ع)

دکتر آئینه وند با اشاره به جایگاه علمی و شخصیتی استاد آیتی، تصریح کرد: استاد آیتی در حوزه ترجمه بیشتر آثاری را انتخاب می کردند که ترجمه نشده بود که با ترجمه شیوای خود این آثار را در معرض بهره بردای محققان و دانشجویان قرار دادند.

دکتر صادق آئینه وند از چهره های ماندگار حوزه تاریخ در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد شخصیت علمی و فرهنگی مرحوم استاد عبدالمحمد آیتی گفت: استاد آیتی از جمله مورخان و ادیبان برجسته کشور بودند و آثاری که ایشان ترجمه کردند بخشی از آثار فخیم و ارزشمند زبان و ادبیات عربی است که شرح و ترجمه معلّقات سبع از جمله آنهاست که اولین بار توسط ایشان ترجمه شد و نیز در ترجمه تاریخی نیز العبر ابن خلدون از برجسته ترین آنها به شمار می رود و همچنین در حوزه متون دینی هم ترجمه قرآن کریم و صحیفه سجادیه و نهج البلاغه را از ایشان در دست داریم.

وی با بیان اینکه تمام آثار استاد آیتی نقش اساسی در هدایت محققان و دانشجویان در حوزه ادبیات و تاریخ داشته است، افزود: استاد آیتی در حوزه ترجمه بیشتر آثاری را انتخاب می کردند که ترجمه نشده بود و ایشان آثاری را که خارج از دسترس بود را با ترجمه شیوای خود در معرض بهره بردای محققان و دانشجویان قرار می دادند.

دکتر آئینه وند شخصیت استاد آیتی را متخلق و متواضع خواند و گفت: استاد آیتی دارای شخصیتی جامع در ادبیات و تاریخ بودند و بسیار خوش محضر بودند و بنده همراه مرحوم استاد علامه شهیدی که همشهری ایشان بودند خدمت استاد می رسیدم و هر بار با روی گشاده ایشان مواجه می شدیم.

دکتر آئینه وند با بیان اینکه استاد آیتی از یک پشتکار ویژه ای برخوردار بودند، افزود: استاد تا 2 سال قبل همچنان دست از تحقیق و پژوهش برنداشتند و ایشان بخشی از آثار ادبیات فارسی را گزینش کردند و با شرح و تنظیم این آثار آن متون قدیمه را در دسترس جوانان قرار دادند و لذا ایشان هم توجه به نسل جدید و جوان در حوزه ادبیات و تاریخ داشت و هم دغدغه حل مشکلات علمی را داشتند. ایشان شخصیتی برجسته و متدین و متکی به خداوند متعال بودند و از محبان اهل بیت(ع) بودند.
 

کد خبر 2133819

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha