۲۰ مهر ۱۳۹۲، ۱۱:۳۴

صابري در گفتگو با مهر:

توسعه بادرود فقط بر مبنای گردشگری محقق می شود/ برگزاری جشنواره انار بادرود در هفته جاری

توسعه بادرود فقط بر مبنای گردشگری محقق می شود/ برگزاری جشنواره انار بادرود در هفته جاری

اصفهان - خبرگزاري مهر: بخشدار منطقه بادرود شهرستان نطنز گفت: توسعه اقتصادی بادرود با محوريت سرمايه گذاري در صنعت گردشگري بايد صورت گيرد زیرا نمي توانيم از پتانسيل هاي عظيم توريستي طبيعي و مذهبي این منطقه صرف نظر كنيم.

عبدالله صابري در گفتگو با مهر در خصوص ويژگي و موقعيت اين بخش در شهرستان اظهار داشت: بخش امامزاده آقا علي عباس بادرود، در 135كيلومتري شمال اصفهان  واقع شده كه در زيرمجوعه شهرستان نطنز است.

وي افزود: اين بخش با جمعيتي نزديك به 25 هزار نفر داراي دو شهر اصلي بادرود و خالد آباد است كه در مجموع سرآسياب ، عباس آباد، سمي، متين آباد اريسمان و ده آباد به عنوان روستاهاي و شهرهاي كوچك آن هستند.

بخشدار بادرود در ادامه گفت: محوطه باستاني سياه بوم اريسمان متعلق به شش هزار و 500 سال است كه يك هيئت آلماني در 15 سال قبل كشفياتي از كوره هاي ذوب فلز در آن يافت و به دنبال آن آثار مكشوفه به موزه مردم شناسي نطنز منتقل شد.

صابري با تاكيد بر اينكه اين بخش راهي جز توسعه صنعت گردشگري ندارد، افزود: پيشه اصلي مردم اين شهر كشاورزي است كه به دليل شرايط خشكسالي دچار مشكلات معيشتي شده اند اما با توجه به استعدادهاي طبيعي و تاريخي بادرود سرمايه گذاري در اين صنعت پاك را در دستور كار قرار داده ايم.

درآمدهاي امامزاده به هيئت امناي آن واگذار شود

وي در خصوص پتانسيل هاي گردشگري اين منطقه به خبرنگار مهر گفت: آستان مطهر امامزاده آقاعلي عباس سالانه پذيراي دو ميليون زائر از سراسر كشور است كه خود ظرفيت عظيمي در موضوع گردشگري مذهبي تلقي مي شود و به عبارتي مي توان مدعي شد كه رونق بادرود نيز تا حد بسیاری مرهون وجود اين مرقد مطهر است.

بخشدار بادرود يادآور شد: حدود 400 زائرسرا در مجموعه اطراف حرم اين امامزاده وجود دارد كه امكانات سرمايشي و گرمايشي خوبي برخوردار نيست و بايد در حد جمعيت و شان زائران توسعه يابد.

وي با بيان اينكه اداره اوقاف استان اصفهان متولي اين مكان مقدس است، افزود: البته منكر خدمات ارائه شده توسط اين نهاد نيستيم اما براي توسعه بيشتر اين اداره نيز بايد مديريت بر درآمدهاي اين امامزاده به خود هيئت امناي آن واگذار شود.

 این عضو سابق شورای شهر بادرود بيان داشت: نمايندگان استان اصفهان با توجه به اهميت اين قطب بزرگ گردشگري بايد در جهت تعيين رديف بودجه اي مستقل از اعتبارات دولتي براي آن تلاش كنند.

 صابری در ادامه گفت: پرستشگاه آدينه، حمام نوغه، منزل تاريخي رهگشا و ديگر خانه ها كه در سال هاي اخير توسط ميراث فرهنگي شهرستان مرمت شده اند نيز از ديگر جاذبه هاي منطقه بادرود تلقي مي شوند.

كوير ظرفيت بزرگ گردشگري طبيعي منطقه

وی در خصوص ظرفيت هاي طبيعي بخش بادرود شهرستان نطنز بيان داشت: كوير اين منطقه يكي از بزرگترين ظرفيتهاي جذب گردشگر محسوب مي شود كه در سال هاي اخير با تاسيس كمپ كوير نوردي متين آباد در آن برنامه رصد ستارگان، شتر سواري و موتورسواري اجرا مي شود.

بخشدار بادرود يادآور شد: معتقدم در طول سال حتي يك شب نيست كه اين كمپ خالي باشد و بايد اضافه كرد كه اين مكان هم داراي سوئيت خوب است و همچنين جاي امن و كافي براي استقرار مسافران به صورت نصب چادر خواب هم در آن وجود دارد.

 صابری با بيان اينكه بخش خصوصي متولي توسعه اين كمپ شده است، اظهار داشت: جلسات متعددي از معاونان وزير در مواقعي از سال در كمپ متين آباد برگزار مي شود كه اين امر نشانگر فعاليت و تبليغات سرمايه گذار آن در جذب اقشار گوناگون به اين مكان است.

بادرود فاقد هتل است

 وی در ادامه با بيان اينكه منطقه كويري بادرود با منطقه خنك و كوهستاني نطنز و از سوي ديگر روستاي ابيانه فاصله زيادي ندارد، گفت: از اين ظرفيت اقليم هاي مختلف مي توان سود جست به اين معنا كه با برنامه ريزي صحيح گردشگران را در طول روز مي توان به مناطق ذكر شده برد تا از اين تنوع لذت ببرند.

بخشدار بادرود با تاكيد بر اينكه نبود حتي يك هتل در اين بخش براي گردشگري اسف بار است، افزود: در حال حاضر منطقه بادرود به دليل افزايش ورود توريست هاي كويري و زيارتي نيازمند ساخت پنج هتل است كه به طور قطع بخشداري از سرمايه گذاران در اين حيطه حمايت كامل مي كند.

برگزاري هر ساله جشنواره انار در بادرود

 صابری در ادامه سخنان خود درباره وضعيت كشاورزي اين بخش از شهرستان نطنز به خبرنگار مهر گفت: شغل 50 درصد مردم بادرود كشاورزي است كه عمدتا باغداران انار هستند و در حال حاضر يك هزار و 500 هكتار باغ انار در اين منطقه وجود دارد.

 وی ادامه داد: انار بادرود مشهور به نادري است كه داراي پوست ضخيمي است كه هر ساله براي برداشت معرفي و فروش اين انار و همچنين مشتقات توليدي آن جشنواره اي در بادرود برگزار مي شود.

اين عضو سابق شوراي شهر بادرود يادآور شد: جشنواره انار بادرود امسال زودتر از سال هاي قبلي از تاريخ 25 مهر تا سوم آبان ماه در اين شهر برگزار مي شود.

 صابری در ادامه يادآورشد: جهاد كشاورزي شهرستان نطنز بايد اقدام به تاسيس سردخانه هايي براي نگهداري انار باغداران بادرودي كند چرا كه دلالان تمامي سود زحمات اين كشاورزان را در موقع برداشت به جيب خود مي زنند.

تغيير الگوي كشت منطقه الزامي است

وی در خصوص ميزان آب كشاورزي گفت: سطح آب هاي زير زميني منطقه به 180 متر  رسيده است و اين در حالي است كه به دليل سوء مديرت در 30 سال اخير جواز حفر 120 حلقه چاه در منطقه صادر شده است.

بخشدار بادرود با تاكيد لزوم تغيير الگوي كشت منطقه به درختان و گياهان كم مصرف آب يادآور شد: باغات انار به آب زيادي نياز دارد اما در سال هاي اخير شاهد گسترش تدريجي باغات پسته هستيم چرا كه اين ميوه آب چنداني نياز ندارد.

صابری در ادامه خواستار توجه بيشتر بانك هاي شهرستان نطنز در خصوص اعطاي تسهيلات بانكي براي توسعه بيشتر مكانيزاسيون كشاورزي و دامپروري شد.

صنايع تبديلي بايد محوريت توسعه صنعتي قرار گيرد

وی در ادامه سخنان خود در خصوص ظرفيت صنعتي و معدني اين بخش نيز به خبرنگار مهر گفت: بادرود داراي معادن سنگ آهن و سنگ گوناگون است و از يك طرف هم در نزديكي جاده هاي ترانزيتي مركز كشور و همچنين راه آهن تهران – اصفهان كه به سمت جنب كشور امتداد يافته قرار دارد.

بخشدار بادرود شهرستان نطنز با بيان اينكه اين موقعيت جغرافياي زمنيه خوبي براي سرمايه گذاري اهل صنعت است، ادامه داد: به دليلي وضعيت مسطح زمين هاي منطقه ايجاد كارخانجات و شهرك هاي صنعتي فاقد هزينه تسطيح و خاكبرداري زمين است كه اين امر مزيتي براي سرمايه گذار محسوب مي شود.

 صابری افزود: با توجه به زمنيه هاي خوب كشاورزي در منطقه بايد توسعه صنعت در بادرود بر اساس ايجاد صنايع تبديلي بخش كشاورزي انجام شود كه البته در شهرك صنعتي سر آسياب اين امر تا حدي رونق گرفته است.

مانع استقرار صنايع آلاينده همچون فولاد مي شويم

وی با بيان اين بخشداري از احداث صنايع آلاينده همچون فولاد در منطقه ممانعت به عمل خواهد آورد، اظهار داشت: درست است كه اين منطقه با رشد صنعت مواجه نبوده اما مردم و مسئولان شهر نيز نبايد با زمزمه ورود كارخانجات از محيط زيست خود غافل شوند.

اين عضو سابق شوراي شهر بادرود يادآور شد: در سال اخير با تلاش شواري شهر و فرمانداري شهرستان نطنز كارخانه تازه تاسيس سيمان در نزديكي شوراي شهر پلمپ شد چرا كه فاصله كمي با شهر بادرود دارد.
 ضرورت احیا و توسعه صنايع دستي در كنار گردشگري

صابری گفت: قاليبافي هنر اصيل مردمان اين شهر بود كه پايه آن بر اساس بافت نقشه هاي فرش كاشان انجام مي شد اما امروزه ديگر رونقي ندارد.

وی با بيان اينكه اين هنر بايد احيا شود، افزود: اين موضوع ريشه در بي توجهي مسئولان به قشر هنرمند و از سوي ديگر بي علاقگي دختران بادرودي به نشستن در پاي دار قالي دارد.

بخشدار بادرود كوزه گري را از ديگر صنايع دستي و مشاغل به كلي فراموش شده در بادرود دانست و بيان داشت: كارگاه هاي تعطيل شده اين حرفه را مي توان مجددا رونق بخشيد چرا كه گردشگران همواره خريدار و علاقه مندان اين نوع كالاها هستند.
 

کد خبر 2153842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha