۱۵ آبان ۱۳۹۲، ۹:۴۵

گزارش مهر/

گرد غم بر شانه‌های شیعیان حسینی در اراک نشست

گرد غم بر شانه‌های شیعیان حسینی در اراک نشست

اراک - خبرگزاری مهر: محرم 92 هم آمد. یک هزار و374 سال از محرم سال 61 هجری قمری می گذرد و تاریخ در این سالها همواره شاهد افزایش عشق و ارادت عاشقان حسینی به سرور و سالار شهیدان بوده است. تکایا، پارچه های عزای سیاه و آماده شدن هیات های مذهبی از جند روز مانده به محرم، در شهر اراک خبر از عزاداری هایی پرشورتر از سالهای پیش می دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، از هر کوچه و برزنی که بگذری عطر کربلا به مشامت می رسد. شور و عشق حسینی در قالب یک حرکت غیرقابل وصف مردمی در جای جای استان مرکزی و شهر اراک قابل مشاهده است. عزای امام حسین(ع)، بچه، نوجوان، جوان، میانسال و پیر نمی شناسد. همه در یک مسیر حرکت می کنند و آن عشق و ارادت به سرور خود اباعبدالله الحسین است.

جوانان و نوجوانان محله های مختلف اراک با نصب پرچم های عزا در کوچه ها ارادت خود را اینگونه به حضرت علی اکبر(ع) نشان داده اند. گرد غم بر شانه همه نشسته و این را می توان از لباسهای مشکی که مرد و زن برتن کرده اند به خوبی فهمید. لباس مشکی هایی که در مراسم ویژه مشکی پوشان بر تن عاشقان حسینی رفت.

امسال نیز همچون سالهای پیش محرم از بارگاه امامزاده محمد عابد(ع)  آغاز شد. عاشقان حسینی جمعه گذشته، پرچمها و پارچه های مشکی مخصوص ماه محرم را در بارگاه امامزاده محمد(ع) نصب کردند.

در این مراسم هیاتهای مذهبی و پیر غلامان حسینی در سوگ سالار شهیدان و یاران با وفایش به عزداری پرداختند. مراسم مشکی پوشان محرمی که امسال علاوه بر شهرستان اراک در اکثر شهرستان های استان مرکزی برگزار شد.

رمز پیروزی و تداوم انقلاب ایران محرم و صفر است

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک  با گرامیداشت محرم و صفر در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: رمز پیروزی و تداوم انقلاب ایران محرم و صفر است و اگر کشورهای اسلامی چون عربستان، قطر، عمان و ...نیز مثل ایران محرم و صفر داشتند امروز شاهد ظلم ستمگران نبودند.

 آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی در ادامه از عاشورا به عنوان دانشگاه بزرگ امام حسین(ع) یاد کرد و گفت: این دانشگاه با دادن درس آزادی و آزادگی به عاشقان خود دین اسلام را احیا کرده است.

وی با تاکید بر ضرورت تقویت عشق و علاقه مسلمانان به سرور و سالار شهیدان بیان داشت: عشق به امام حسین(ع) نباید فقط لقلقه زبان باشد بلکه باید جزو سرمایه وجودی و خمیرمایه شیعیان باشد.

برنامه های عزدارای محلی جایی برای انعکاس در سطح بین المللی ندارد

وی در ادامه خواستار تجمعات عزاداران حسینی در روز عاشورا شد و گفت: تجمعات پرشور عزاداران حسینی در میادین اصلی شهرها و بدور از هرگونه تحریفات می تواند پیام واقعی عاشورا را به گوش جهانیان برساند.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی افزود: برنامه های عزدارای محلی اگرچه لازم و خوب است اما جایی برای انعکاس در سطح بین المللی ندارد و هیات های مذهبی و مداحان باید با تشویق عزاداران به حضور در تجمعات گروهی و عزاداری دسته جمعی زمینه بسط و گسترش فرهنگ حسینی را در جامعه فراهم کنند.

مسجد محوری و سخنران محوری ویژگی عزاداری های حسینی امسال است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی نیز با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته برای ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) در استان مرکزی در اجتماع مداحان گفت: مسجد محوری و سخنران محوری ویژگی عزاداری های حسینی امسال در استان مرکزی است.

حجت الاسلام قربانپور افزود: برگزاری گردهمایی مداحان، برگزاری گردهمایی روحانیون، برگزاری گردهمایی هیات های مذهبی از جمله برنامه های پیش بینی شده برای ایام سوگواری محرم امسال در استان مرکزی است.

وی ادامه داد: تشویق و ترغیب هیات های مذهبی برای شرکت در اجتماع بزرگ عاشورائیان و عزاداری به همراه سینه زنی با شکوه مردمی بدور از هرگونه تحریفات از دیگر برنامه های تدوین شده برای ایام سوگواری حسینی است.

تشویق و ترغیب هیات های مذهبی برای شرکت در اجتماع بزرگ عاشورائیان

وی در ادامه از مداحان و روحانیون حاضر در هیات های مذهبی خواست همسو با یکدیگر حرکت کرده نه در مقابل هم تا شاهد برگزاری مراسم با شکوه عزاداری حسینی در استان باشیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی خطاب به مداحان گفت: مداحان باید با توجه به کلمه به کلمه متن های مداحی خود و دقت درانتخاب متون، متن هایی را انتخاب کنند که از حیث مظاهر ضد دین و فرهنگ دینی پاک باشند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی با بیان این که متون مداحی باید زیبا و قابلیت نفوذ در دل شنودگان را داشته باشد گفت: ایام ماه محرم و صفر فرصت خوبی است تا با توجه به حضور نسل جوان و نوجوان در مساجد و تکایا به تبلیغ صحیح دین اسلام و تبیین فرهنگ حسینی بپردازیم.

وی با بیان این که هنر ارزشمند مداحی اگر صادقانه در مسیر اشاعه دین قرار بگیرد کارایی بسیاری در این حوزه دارد افزود: توجه به اباعبدالله الحسین و صادقانه و مخلصانه مداحی کردن لازمه تاثیر واقعی مداحی ها در بین مردم است وگرنه وسایل و ابزاری چون میکروفون و سیستم های صوتی ابزارهای بعدی هستند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی در ادامه با اشاره به شرایط حساس ایران در عرصه بین المللی و ترس دشمنان از بسط و گسترش دین مبین اسلام در جهان گفت: امروز شرایطی خاص و ویژه متوجه ایران اسلامی است و این ایام فرصت خوبی است تا باردیگر پیام اسلام از این سرزمین به گوش جهانیان برسد.

مقابله با هیات متوسلین به ذوالجناح در استان مرکزی

حجت الاسلام قربانپور همچنین از جدیت این اداره کل برای مقابله با تحریفات در عزاداری حسینی خبر داد و گفت: در این راستا در پی انتشار اخباری مبنی بر شکل گیری هیات متوسلین به ذوالجناح در روزنامه جمهوری موضوع به شدت پیگیری و مشخص شد عده ای در یکی از شهرستان های این استان اقدام به تاسیس این هیات کرده اند.

وی ادامه داد: بعد از بررسی ها مشخص شد این هیات سالها پیش نیز فعال بوده که با پیگیری مسئولان از فعالیت آنها جلوگیری شده این در حالیست که عده ای مجدد با راه اندازی این هیات و مراجعه به درب خانه ها در حال جذب مردم به خود بودند که با شدت با این افراد برخورد شد.

میدان سرداران محل تجمع هیات های مذهبی اراک در تاسوعا و عاشورای حسینی

مسئول شورای هیئت های مذهبی شهرستان اراک گفت: هیات های مذهبی و عزاداران حسینی امسال در تاسوعا و عاشورای حسینی به شکل متمرکز برای عزاداری در میدان سرداران این شهر جمع می شوند.

احمد رضایی خواه یادآور شد: به منظور توجیه مسئولان هیئت ها برای برگزاری عزاداری های مناسب با شأن سیدالشهدا و شهدای کربلا جلساتی با حضور مسئولان هیئت ها برگزار شده و توصیه های لازم یادآوری شده است که رعایت ساعات عزاداری در شب و ترافیک شهر از اهم موضوعات این جلسات بوده است.

برگزاری یازدهمین همایش شیرخوارگان حسینی در 50 نقطه استان مرکزی

مسئول هیئت فرهنگی‌ مذهبی‌ حضرت‌علی‌اصغر‌(ع) نیز  از برگزاری یازدهمین همایش شیرخوارگان حسینی در 50 نقطه استان خبر داد ه و می گوید: همایش بزرگ شیرخوارگان حسینی بزرگداشت حضرت علی‌اصغر باب‌الحوائج‌(ع) اولین جمعه ماه محرم هر سال به همت هیئت فرهگی مذهبی حضرت علی‌اصغر (ع) در سراسر کشور برگزار می‌شود.

محمدحسین طباطبایی در گفتگو با مهر با بیان اینکه این همایش برای یازدهمین سال متوالی در 50 نقطه استان مرکزی همزمان با سراسر کشور برگزار می شود، گفت: این همایش در راستای تجلیل از مقام والای طفل شش ماهه حضرت ابا‌عبدالله‌الحسین(ع) و تجدید پیمان با اهل بیت عصمت‌و‌ طهارت(ع) برگزار می‌شود.

مسوول هیئت فرهنگی‌مذهبی‌حضرت‌علی‌اصغر‌(ع) اظهار کرد: این همایش به صورت همزمان در هزار و 500 شهر ایران و 110شهر جهان امسال 17 آبان ماه برگزار خواهد شد.
طباطبایی اضافه کرد: این همایش ساعت 8:30 صبح روز جمعه در مصلای بیت‌المقدس اراک همزمان با سراسر کشور برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: والدین با ارائه کپی شناسنامه متولدین 91 و 92 می توانند برای دریافت لباس به صورت رایگان به هیئت فرهنگی‌مذهبی‌ حضرت‌ علی‌اصغر‌(ع) اراک و در شهرستان ها به هیئت مذکور مراجعه کنند.

مسئول هیئت فرهنگی‌مذهبی‌حضرت‌علی‌اصغر‌(ع) خاطرنشان کرد: والدین می توانند در روزهای 14، 15 و 16 آبان به هیئت فرهنگی مذهبی حضرت علی‌اصغر(ع) اراک واقع در میدان شورا کوچه بارو حسینیه حضرت علی‌اصغر باب‌الحوائج‌(ع) مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: هیئت‌هایی که برای اولین سال تمایل به برگزاری این همایش دارند می‌توانند با دریافت معرفی‌نامه از اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی و مراجعه به دبیرخانه همایش و هیئت فرهنگی‌ مذهبی‌حضرت‌علی‌اصغر‌(ع) اراک اقدام کنند.

پخش هر شب یک اجتماع بزرگ عاشورائیان از شبکه آفتاب

مدیرکل صدا و سیمای استان مرکزی نیز از برنامه ریزی شبکه افتاب استان مرکزی برای پخش هر شب یک اجتماع بزرگ عاشورائیان از این شبکه خبر داد و گفت: در محرم امسال هرشب اجتماع عاشورائیان استان از یک شهرستان استان مرکزی روی آنتن خواهد رفت.

حمید قربانی جم یادآور شد: اگر می خواهیم استان مرکزی نیز در ردیف استان هایی قرار بگیرد که شور عاشورایی اش از شبکه های ملی پخش شود مردم باید در همکاری با مسئولین برای عزاداری در اماکن تعیین شده تجمیع و به عزاداری بپردازند.

محرمی که برای عاشوراییان پیامی دارد به وسعت برگهای ورق نزده تاریخ

مسئولین در کنار مردم همه و همه امده اند تا محرمی دیگر را به عزا بنشینند. محرمی که برای عاشوراییان پیامی دارد به وسعت برگهای ورق نزده تاریخ، چراکه پیام قیام با شکوه سیدالشهداء(ع)منحصر به آن زمان نیست, بلکه این پـیام پـیامى جاوید و ابـدى است.

پیامی فراتـر از محدوده زمان و مکان است و هرجا و در هر جامعه اى که به حق عمل نشود و از بـاطل خوددارى نشودبدعتها زنده و سنتها نابـود شود، هرجا که احکام خدا تغییر و تحریف یابد و حاکمان و زمامداران بـا زور و ستمگرى بـا مردم رفتـار کنند، در هر جـامعـه اى که ویژگى هاى جـاهلیت را داشته باشد آن جامعه، جامعه اى یزیدى بـوده و مبـارزه و مخالفت بـا مفاسد و آلودگى ها و آمران و عاملان آنها، کارى حـسینى خواهد بود.

.....

گزارش: فاطمه عسگری نیا

کد خبر 2170252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha