۱۸ آبان ۱۳۹۲، ۱۰:۱۴

گزارش مهر/

صدای نوحه ازکوچه پس کوچه های اراک به گوش می رسد/ ساماندهی 2500 هیئت مذهبی در استان مرکزی

صدای نوحه ازکوچه پس کوچه های اراک به گوش می رسد/ ساماندهی 2500  هیئت مذهبی در استان مرکزی

اراک – خبرگزاری مهر: صدای سنج و دمام در شهر پیچیده است، پرچم های سیاه و سرخ بر فراز شهر اراک به اهتزاز درآمده است، گویا محشری در راه است. باز این چه شور است که در خلق عالم است باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است.

به گزارش خبرنگار مهر، مردم استان مرکزی هم این روزها همچون تمامی عاشقان اباعبدالله (ع) با شور و عشق، مصیبتی عظما، که هرگز نتوانست گرد تاریخ بر آن بنشیند را به سوگ نشسته اند.

صدای نوحه از تمامی کوچه و برزن های شهر می آید، صدایی که مظلومیتی را فریاد می زند که نماد آزادگی است، مظلومیت بزرگ مردی که عبودیت را به حد اعلا رساند و برای بقا و اعتلای دین مقدس اسلام از هرچه داشت، گذشت.

محرم سوگ آزادگی است و بیش از همه این شیعیان هستند که روزهای سربُریدن مروت و انسانیت را با حزن و اندوه عزاداری می کنند. بی تردید عزاداری برای امام حسین (ع) و یاران با وفایش یکی از شعائر مهم شیعیان است که امام خمینی (ره) با تاکید برآن ، آن را یکی از شعائر مذهبی و سیاسی مسلمانان دانسته است.

قطعا این عزاداری ها در حفظ مکتب تشیع و انتقال درس های عاشورا به نسل های بعد بسیار موثر و بقا دین اسلام و احیای مکتب تشیع در گرو همین عزاداری ها بوده و هست.

در دهه اول محرم مساجد، تکایا و خیابان های شهر اراک پر می شود از عزادارانی که هر کدام به نحوی در سوگواری شهادت امام حسین (ع) شریک می شوند. هم اکنون بیش از دو هزار و 500 هیئت مذهبی در استان مرکزی شناسایی و ساماندهی شده اند.

عزاداری برای سیدالشهدا باید نسل به نسل ادامه پیداکند
 
کاظمی که 44 سال دارد می گوید: عزاداری برای امام حسین(ع) از سنت های قدیمی اسلام است و از زمان پیامبر و سایر ائمه (ع) به آن سفارش شده است.

وی با بیان اینکه شرکت در مراسم عزاداری را از کودکی به یاد دارد، می افزاید: در آن زمان خانه های بزرگ محلی برای جمع شدن عزاداران و روضه خوانی و سینه زنی برای امام حسین(ع) بود.

کاظمی معتقد است که عزاداری برای سیدالشهدا باید نسل به نسل ادامه پیداکند زیرا این عزاداری ها می تواند محفل خوبی برای زنده نگه داشتن دین اسلام و صحبت از بزرگان دین و فضایلشان باشد.

وی می گوید: شکل عزاداری مهم نیست یکی گریه می کند، یکی بر سینه می زند، یکی زنجیر می زند، مهم این است که در تمامی اینها شان و قداست اسلام و ائمه حفظ شود.

کاظمی مجالس عزاداری را فرصتی مناسب برای توبه و استجابت دعا می داند.
 
آقای سپندیاری نیز می گوید: در روستای پدری من ماه محرم علاوه بر دسته عزاداری، تعزیه نیز برگزار می شود، هرچند این آئین در اراک نسبت به روستاها و شهرهای کوچک اطراف کمتر برگزار می شود.

وی که 51 سال دارد می افزاید: اینکه عزاداری برای امام حسین (ع) نقش مهمی در ترویج دین اسلام دارد شکی نیست، قطعا این عزاداری ها اهمیت زیادی داشته است که در زمان رضاخان با وجود مخالفت ها و منعش باز هم از سوی بزرگان دینی بر انجام آن سفارش می شده است.

امام حسین(ع) برای امر به معروف و نهی از منکر شهید شد

سپندیاری بیان می کند: اینکه امام حسین (ع) برای امر به معروف و نهی از منکر شهید شد، اینکه او در روز عاشورا در محاصره دشمن نماز اقامه کرد همه درس هایی است که از عاشورا گرفته ایم و بیشترشان را در همین مراسم ها از زبان سخنرانان شنیده ایم و درک کرده ایم.
 
محمودی هم که یک فرهنگی است می گوید: عزاداری برای حسین (ع) و یارانش آئینی ارزشی است که با گذشت هزاران سال  از واقعه کربلا هنوز پابرجاست و یادآرو وقایع آن دوران و به نوعی حافظ دین اسلام است.

وی عزاداری را فرصتی برای جمع شدن شیعیان در کنار هم می داند و می گوید: هم اکنون دشمن دنبال تفرقه ایجاد کردن و ضعیف کردن شیعه است که این مراسم ها می تواند باعث همدلی و وحدت شود زیرا با یک هدف برگزار می شود و آن هم عشق به حسین (ع) است.

محمودی ادامه می دهد: البته بسیار سفارش شده است که عزاداری ها در مسیر حفظ ارزش های اسلام باشد و با برخی ناآگاهی یا آمیخته شدن با خرافه فرصتی برای سواستفاده دشمن نشود.
 
خانم ابراهیمی نیز می گوید: عاشورا برای ما درس های زیادی دارد و  عزاداری برای حسین(ع) یک وظیفه است و از گذشته ها انجام می شده است.

وی با بیان اینکه عزاداری برای حسین (ع)، یادآور صبر و تحمل زینب (س) می افزاید: اینکه حضرت زینب(ع) در آن روزها چقدر سختی کشیدند ولی ایستادگی کردند تمامش درسی برای ما زنان مسلمان است چون او بود که ظلمی را که بر حسین  (ع)در عاشورا رفته بود، برای همه بیان کرد.

فرصت ارزنده ایام محرم برای تبلیغ دین

ابراهیمی معتقد است: حضور در عزاداری ها با فرزندان، باعث آشنایی با اباعبدالله(ع) ، خاندان و یارانش می شود که همه لحظات زندگیشان درس بوده است.

وی بیان می کند: عزاداری برای امام حسین(ع) حتما برکت و خیر به زندگی مسلمانان می آورد.

در این میان مسئولین و علما نیز  بر برگزاری عزاداری ها در شأن حسین (ع) تاکید دارند.

امام جمعه  اراک با تاکید بر فرصت ارزنده ایام محرم برای تبلیغ دین، گفت: یکی از اهداف والای امام حسین (ع) از قیام عاشورا، تبلیغ دین و امر به معروف و نهی از منکر بوده است که در این ایام باید اولویت کاری همه قرار بگیرد.

آیت الله قربانعلی نجف آبادی با بیان اینکه، عزاداری واقعی حسینی توام با ترویج فرهنگ ناب حسینی است، افزود: مداحان اهل بیت (ع) و مبلغان دینی نقش مهمی در برپایی عزاداری با محوریت انتقال پیام عاشورا دارند.

 وی ادامه داد: امیدواریم مداحان اهل بیت(ع) و مبلغان دینی با تأسی به سیدالشهداء  بتوانند سهم مهمی در تبیین ارزش‌های دینی و نهی از ضد ارزش‌ها داشته باشند.

مداح و روحانی هیات ها باید در کنار هم باشند نه در مقابل یکدیگر

آیت الله در ی نجف آبادی تاکید کرد: مداح و روحانی هیات ها باید در کنار هم باشند نه در مقابل یکدیگر و با همدلی اجازه ندهند باید از ورود برخی بدعت ها و ابزار و آلات به عزاداری ها جلوگیری کرد.
 
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی نیز ایام محرم را فرصت خوبی برای ترویج و تبلیغ دین اسلام در بین جامعه و تشریح اهداف قیام حسینی برای نسل جوان دانست.

حجت الاسلام قربانپور با اشاره به رسالت خطیر علمای دین در تبیین فرهنگ دینی گفت: آشکار کردن حقیقت عاشورا باید در سخنرانی ها هدف قرارگیرد و لازم است با موشکافی اهداف امام حسین ناگفته های این قیام بزرگ نیز بیان شود.

وی تاکید کرد: علما و روحانیون باید در این ماه سعی کنند عزدارای حسینی را حول محور مساجد و سخنرانی های دینی و مذهبی برگزار کنند نه حول محور علم کشی و غیره.

حجت الاسلام قربانپوردر ادامه از ورود برخی تحریفات در عزاداری های حسینی انتقاد کرد و گفت: دشمن امروز در تلاش است با ورود به فرهنگ دینی ما و تحریف آن ارزشهای والای دینی اسلام را زیرسوال برده و از این طریق به اهداف شومش برسد و این علما هستند که باید با هوشیاری و دقت نظر مانع از این مهم شوند.

جلوگیری از بروز تحریفات در مراسم عزاداری ها
 
وی تاکید کرد: جلوگیری از بروز تحریفات در مراسم عزاداری ها، زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا، تلاش برای حضور گسترده و پرشور در مراسم نماز ظهر عاشورا و ظهر تاسوعاو ترویج امر به معروف و نهی از منکر باید در این ایام مورد توجه علما قرار گیرد.
 
صدای یا حسین این روزها تمام آسمان شهر را پر کرده است. حسینی که همیشه الگوی آزادگی و بندگی بوده است و فریاد هیهات من الذلتش در تمام تاریخ پیچیده است. باشد که عزاداری صحیح برای او و یارانش چراغی باشد بر راه شیعیانی که قلب و دلشان برای حفظ اسلام می تپد که حسین کشتی نجات و چراغ هدایت است.
 

کد خبر 2171993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha