۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۹:۰۹

توکلی زاده اعلام کرد:

میز اتاق بازرگانی کارتاتاکای هند در مشهد تشکیل می شود

 میز اتاق بازرگانی کارتاتاکای هند در مشهد تشکیل می شود

مشهد - خبرگزاری مهر: نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی اعلام آمادگی کرد تا میز اتاق بازرگانی کارتاتاکای هند در اتاق بازرگانی مشهد تشکیل شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد رضا توکلی زاده بعداز ظهر چهارشنبه در دیدار با هیئت بازرگانی ایالت کارتاتاکای هند در اتاق بازرگانی مشهد، اعلام آمادگی کرد تا اتاق بازرگانی خراسان رضوی در نمایشگاه‌های خود غرفه رایگان در اختیار فعالان اقتصادی کشور هند قرار دهد.

وی گفت: کشور هند دومین کشور پر جمعیت دنیا و از لحاظ تاریخی جزو برترین‌های دنیا است، هند چهارمین اقتصاد بزرگ جهان را دارد.

وی افزود: در سال گذشته هندوستان  رشد 8درصدی در اقتصاد را تجربه کرد و تحلیل گران اقتصادی دنیا بر این باورند که تا سال2020  این کشورجزو بزرگترین کشورهای صنعتی جهان محسوب خواهد شد.

توکلی زاده به قدمت دو هزار و 500 ساله روابط سیاسی و اقتصادی ایران و هندوستان اشاره کرد و گفت: مبادلات تجاری بدون در نظر گرفتن صادرات نفت خام در سال 90، 3.9 میلیارد دلار، سال 91، 4.6 میلیارد دلار و سال 92، 7.2 صدم میلیارد دلار بوده است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی همچنین خراسان رضوی را از مهمترین استان‌های ایران به لحاظ دارا بودن چهار بخش صنعت، معدن، کشاورزی، گردشگری معرفی کرد.

وی گفت: در بخش صنعت هزار واحد تولیدی، غذایی، صنعتی، نساجی، شیمیایی در استان خراسان رضوی مشغول به فعالیتند و ذخایر معدن نظیر سنگ آهن، مس، منیزیم، فولاد، فیروزه در استان خراسان رضوی وجود دارد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی افزود: در آینده‌ای نزدیک این استان به قطب فولاد کشور تبدیل خواهد شد.

وی گفت: در بخش کشاورزی به دلیل تنوع آب و هوایی خراسان رضوی بزرگترین تولید کننده زعفران جهان است که محصولات خود را به بیش از 35 کشور جهان صادر می‌کند همچنین استان ما دومین تولید کننده پسته کشور، زیره، انار و چغندر قند است.

توکلی زاده بیان کرد: در شرایط کنونی جهان کشورها و تولید کنندگانی موفقند که کالا و خدمات خود را با کیفیت مطلوب و قیمتی مناسب عرضه کنند.

وی همچنین تاکید کرد: ایران به دلیل دلیل واقع شدن در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب و بهره مندی از موهبت دسترسی به دریای خزر و خلیج فارس ایران  نقش مهمی در زنجیره تامین کالاهای کشورهای آسیای میانه ایفا می کند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی گفت: ایران و هند هر 3 ماه یک بار مشخصات 30 صنعت تجاری فعال یکدیگر را در سایت اتاق بازرگانی به نمایش می گذارند.

وی اعلام آمادگی کرد تا اتاق بازرگانی خراسان رضوی در نمایشگاه‌های خود غرفه رایگان در اختیار فعالان اقتصادی  کشور هند قرار دهد.

توکلی زاده تجارت ایران و هند را از طریق منبع دو حوزه نفت و گاز کافی ندانست و افزود:تجارت هند و ایران صرفا به نفت و گاز محدود نباید باشد و باید در تمام منابع این تجارت گسترش پیدا کند..

وی در ادامه اعلام آمادگی کرد تا میز اتاق بازرگانی کارتا تاکای هند در اتاق بازرگانی مشهد تشکیل شود و تاکید کرد: انتظار داریم میز خراسان رضوی نیز در اتاق بازرگانی ایالت کارتاتاکای هند تشکیل شود.

 رئیس اتاق بازرگانی ایالت کارتاتاکای هند نیز در این نشست اظهار کرد: هدف از تاسیس اتاق بازرگانی در ایالت کارتاتاکا  و مشهد تجارت بین دو کشور ایران و هند است تا شاهد توسعه مبادله محصولات هند و ایران بیش از گذشته باشیم.

اقخم الضا افزود: هند بزرگترین جمعیت اهل تشیع را بعد از ایران دارد و از این لحاظ ارتباطات تنگاتنگی با ایران می‌تواند داشته باشد .

وی ادامه داد: کشاورزی، ساخت هتل، سنگ‌های قیمتی،کشاورزی، ای تی، منابع بتنی، دارو سازی، جواهر فروشی، سنگ‌های گرانیت و ساختمانی از جمله منابعی است که ایالت کارتاتاکای هند می‌تواند با ایران ارتباطات گسترده ای در آنها داشته باشد.

 

کد خبر 2282306

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha