۲۰ مرداد ۱۳۹۳، ۱۶:۰۵

دریک ماه گذشته/

طوفان 202 میلیارد تومان به سیستان خسارت وارد کرد

طوفان 202 میلیارد تومان به سیستان خسارت وارد کرد

زاهدان-خبرگزاری مهر: مدیرکل ستاد بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: طوفان طی یک ماه گذشته بیش از 202 میلیارد تومان به تاسیسات زیربنایی شهری و روستایی در منطقه سیستان خسارت وارد کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا اربابی ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بارندگی های اندک و به میزان 106 میلیمتر در طول سال و کمتر از یک چهارم میانگین کشوری تبعات خسارت باری را برای مردم سیستان به همراه داشته است.

وی با بیان اینکه این استان بر اثر جاری شدن سیل، زلزله و در حال حاضر شدت وزش های باد و طوفان همواره در معرض اسیب های جدی قرار دارد افزود: در سال 1386 نیز به دلیل وقوع توفان گونو بیش از 40 هزار کیلومتر مربع در جنوب استان دچار آبگرفتگی و آسیب شد که در این راستا متحمل 76 میلیارد تومان خسارت شد.

اربابی با اشاره به اینکه 173 روز و معادل نیمی از سال شمال استان و منطقه سیستان با طوفان های شن همراه است بیان داشت: در طی دو ماه گذشته سرعت طوفان با گذشت از 100 کیلومتر در ساعت و افزایش غلظت گرد و غبار بیش از 10 برابر وضعیت خطرناک برای مردم سیستان مشکلات بسیاری را به بار اورد.

خسارتی جبران نشده است

وی با اشاره به اینکه مردم سیستان و بلوچستان طی سال اخیر سه حادثه سیل، زلزله و طوفان را به طور همزمان تجربه کردند یادآور شد: به رغم خسارات هنگفت اما هنوز خسارات ناشی از این حوادث غیر مترقبه جبران نشده است و هیچ اعتباری در بحث خشکسالی به استان تعلق نگرفته است.

وی افزود: در 2 ماه اخیر به سبب طوفان‌های گرد و خاک 36 روز غلظت گرد و غبار بیشتر از حد مجاز بود که این نشان از حساسیت شرایط جوی منطقه دارد.

مدیرکل دفتر ستاد بحران استانداری سیستان و بلوچستان ادامه داد: سیستان و بلوچستان در کشور مورد بی‌مهری قرار گرفته است و مشکلات و حوادث و بحران‌های آن با سایر نقاط کشور قابل قیاس نیست و باید بر این اساس بیشتر نگاه‌ها به این منطقه معطوف می‌شد تا امروز شاهد افزایش بیماران چشمی، ریوی و تنفسی در این منطقه نباشیم.

وی خاطرنشان ساخت: تاکنون بیشتر برنامه ها بر مبنای پیشگیری از اسیب های سیل بوده است و لذا برنامه مدونی برای خشکسالی و جلوگیری از ریزگردها به طور جدی در دستور کار قرار نداشته است.

وی بیان داشت: دولت می تواند با تخفیف در تعرفه آب و برق در دمای 47 درجه حاکم در منطقه سیستان و یا پرداخت یارانه و منظور کردن معافیت های مالیاتی به مردم این منطقه کمک کند.

 

 

کد خبر 2347879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha