۱۷ آبان ۱۳۹۳، ۱۳:۴۸

دبیر جایزه‌ کتاب سال شعر «خبرنگاران»:

برای تامین جوایز تمایلی به وابستگی مالی نداریم/ معرفی شعر فارسی با نگاه رسانه‌ای

برای تامین جوایز تمایلی به وابستگی مالی نداریم/ معرفی شعر فارسی با نگاه رسانه‌ای

دبیر جایزه‌ کتاب سال شعر «خبرنگاران» در تشریح اهداف برگزاری این رویداد ادبی تصریح کرد که تداوم و استمرار این حرکت ادبی به دلیل وابسته نبودن این حرکت فرهنگی به جریان های مختلف است.

علیرضا بهرامی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: همین که جایزه کتاب سال شعر «خبرنگاران» به نهمین دوره خود رسیده است یعنی اینکه بدنه فرهنگی از بخش خصوصی به رغم تمام مشکلاتی که وجود داشته توانسته در یک حرکت ادبی استمرار پیدا کند. البته تعدادی از رویدادها و جایزه های ادبی وجود داشتند که در بیش از 10 دوره برگزار شدند اما به دلیل برخی از وابستگی های ذهنی و محفلی به یکباره در حرکت مستمر خود متوقف شدند.

این شاعر و ترانه‌سرا با اشاره به اینکه جایزه شعر و کتاب سال خبرنگاران حرکتی است که توسط جمعی 30 نفره ازهمکاران رسانه ای اهل شعر پایه ریزی شده است، بیان کرد: فضای مشارکت به نحوی در این جایزه گنجانده شده که همه آثار تالیفی مورد توجه قرار گیرد هرچند آرزوی من این است که این جایزه در آینده ای نزدیک به شکل مجمعی با حضور تمام کسانی که حائز شرایط هستند برگزار و دبیر در قالب همه پرسی  انتخاب شود.

وی تاکید کرد: خوشبختانه جریانی که به صورت هدفمند و بدون در نظر گرفتن هیچ حاشیه ای توسط  اعضای هیات موسس و برگزارکنندگان جایزه کتاب سال شعر «خبرنگاران»  شکل گرفته جریانی است که همگی در تلاشند به سهم خود کارها را به سمتی هدایت کنند که خروجی کار صرفا به برگزاری یک رویداد منحصر نشود و خالقان آثار برگزیده آن دوره جدیدی از فعالیت‌های ادبی خود را در عرصه شعر و کتاب آغاز کنند و این یعنی یک خروجی آبرومند که می تواند سرمنشا تحولات خوبی در عرصه نشر شعر باشد.

 مدیر اداره کل اخبار فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با بیان اینکه که انتقاد از یک جریان ادبی حوزه شعر امری طبیعی و اجتناب ناپذیر است، توضیح داد: هر جریانی منتقدانی دارد که من به شخصه برای آنها احترام ویژه ای قائل هستم. البته عمده این جریان ها ی منتقد یا به دلیل این است که خروجی کار به دلیل تفاوت در نگاه سلیقه ای افراد مورد پسند واقع نشده و یا به دلیل مشکلاتی است که در عرصه نشر وجود دارد. به هرترتیب آنچه برای ما در این میان اهمیت دارد بر این مبناست که جایزه کتاب سال شعر «خبرنگاران» برآیندی از فضای نشر شعر کشور است که ما اهداف بلندمدتی را برای آن ترسیم کرده ایم.

شکست برخی محدودیت‌ها برای رساندن صدا و پیام این جایزه به دیگر کشورها

بهرامی با اشاره به اهداف دیگر جایزه کتاب سال شعر «خبرنگاران» بیان کرد: یکی از اهدافی که ما از همان ابتدا پیگیری می کردیم شکست برخی از محدودیت های جغرافیایی با هدف رساندن صدا و پیام این جایزه به دیگر کشورها و دریافت آثاری از شاعران برون مرزی بود که خوشبختانه این هدف توانسته مورد استقبال شاعران و نویسندگان کشورهای دیگر به ویژه حوزه فارسی زبان نیز قرار گیرد. از سویی دیگر ما در حوزه داخلی نیز مشارکت بسیار جدی از سوی شاعران تهرانی، کلانشهرها و حتی شهرهای کوچک داشتیم به طوری که در فهرست برگزیدگان ما افرادی حضور دارند که واقعا شاعران مستعد و خلاق هستند که برای اولین بار اثر آنها چاپ شده و این فرصتی در معرفی چهره های جدید به جامعه شعری و بهره مند شدن از آثار آنها نیز هست.

دبیر جایزه جایزه کتاب سال شعر «خبرنگاران» در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: این رویداد توسط برخی از همکاران رسانه ای که دستی بر شعر و ادبیات دارند برگزار می شود و شاعران و علاقه مندان شرکت در این جایزه هیچ شرطی مبنی بر همکاری با رسانه ای خاص را ندارد. این در حالی است که ما از دوره چهارم بخش ویژه ای را با عنوان «شاعران بدون کتاب»در نظر گرفتیم که خوشبختانه با استقبال خوبی از سوی شاعران مواجه شدیم به طوری که هر ساله شاعرانی از کشور افغانستان آثار خود را به جایزه ارسال کرده اند که در این دوره نیز این حضور مورد توجه قرار گرفته و شاعران کشور افغانستان چه در دوره های قبلی و چه در دوره فعلی سهمی از این حضور دارند.

شاعر کتاب « غم صدای تو یعنی...» افزود: کاری که امسال به بخش شاعران بدون کتاب اضافه شده دعوت از شاعران کشور تاجیکستان برای حضور در این رویداد بوده که خوشبختانه بعد از اعلام فراخوان این بخش وابسته فرهنگی ایران در شهر خوجند تاجیکستان آمادگی خود را برای برقراری هرگونه ارتباط های فرهنگی اعلام کرد. تمام اینها نشان دهنده تمایل ما برای ارتباط با شاعران فارسی زبان کشورهای مختلف است که دوست داریم در هر نقطه از جهان به معرفی شعر فارسی بپردازند.

این شاعر در بخش دیگری از صحبت های خود توضیح داد: مبنای ما این نیست که در یک حوزه تمدنی خاص فعالیت کنیم بلکه هر امکانی که به شناخت بیشتر حوزه شعر فارسی بینجامد می تواند مورد توجه ما در عرصه های فعالیتی باشد. ما تصمیم داریم هر سال یک حوزه بین المللی را منطقه هدف خود قرار دهیم چراکه عمده توجه ما در حوزه فعالیتی در غنای شعر فارسی است.

وی در مورد تامین بودجه این جایزه ادبی تصریح کرد: ما مبنایی را با دوستان قرار دادیم که اولا وابستگی مالی برای تامین جوایز پیدا نکنیم چون حتی اگر نیت ها هم درست باشد اما با تغییر آدم ها اهداف نیز مورد خدشه قرار خواهد گرفت. بر این مبنا ما تامین جوایز را بر مبنای مشارکت عمومی اعضای هیات موسس و برگزارکننده قرار دادیم که در بسیاری از موارد دوستان علاوه بر داوری و مشارکت های معنوی در تامین جوایز مالی نیز همراه ما بودند کمااینکه اگر به تاریخچه برگزاری این جایزه مراجعه کنید می بینید که تامین جوایز ما عمدتا یا بر این شکل و محتوا بوده و یا براساس کمک های محدود ناشران و برخی از نویسندگان بوده است.

چگونگی تامین مبالغ جوایز این رقابت ادبی

بهرامی تصریح کرد: بخش حمایتی وزارت ارشاد برای خودش دارای شرایط اداری خاصی است که ما باید این شرایط را داشته باشیم ضمن اینکه وزارت ارشاد همواره برای تامین جوایز مالی خود دچار مضیقه بوده و ثانیا اگر بخواهد از رویداد ادبی حمایت کند خودش آنقدر جایزه و برنامه دارد که ما سهمی در آن نداریم. به هر صورت تاکنون ما در این زمینه نه حرکتی کرده ایم و نه پیشنهادی در این زمینه به دوستان وزارت ارشاد داده ایم چراکه این نگرانی را داشتیم که ممکن است علی رغم تمام مشارکت ها از نظر سمت و سوی حرکتی ملاحظاتی وجود داشته باشد که ما نتوانیم از پس آن بر بیاییم.

این نویسنده در پایان گفت: پیشنهادهایی از خارج از وزارت ارشاد برای تامین جوایز این رویداد ادبی به ما شده است که اتفاقا مبالغ کارسازی هم بوده اما ما به خاطر اصول اولیه ای که در کارهایمان داشتیم از این عزیزان عذرخواهی کردیم.

کد خبر 2416819

برچسب‌ها