۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۰:۱۵

جشن کارگردانان خانه تئاتر-3

بخل و حسد بلای جان برخی هنرمندان شده است/ همه تقصیرها از دولت نیست

بخل و حسد بلای جان برخی هنرمندان شده است/ همه تقصیرها از دولت نیست

حسین پاکدل پیشکسوت هنر تئاتر کشورمان در جشن انجمن کارگردانان خانه تئاتر از بخل و حسدی که در وجود برخی هنرمندان وجود دارد و نمی گذارد آنها رشد و بالندگی دیگر هنرمندان را ببینند، انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، در جشن انجمن کارگردانان خانه تئاتر که شامگاه 13 اردیبهشت ماه برگزار شد با حضور حسین پاکدل و مجید بهرامی از حامد محمدطاهری به عنوان یکی از کارگردان‌های جوان و مطرح تئاتر ایران تجلیل شد. این در حالی است که محمدطاهری سال‌هاست که در خارج از کشور به سر می‌برد.

حسین پاکدل که به عنوان مدیر اسبق مجموعه تئاتر شهر و مدیری که امکان فعالیت برای حامد محمدطاهری در تئاتر شهر را فراهم کرد، روی صحنه رفت به ایراد سخنانی درباره این کارگردان جوان و وضعیت کنونی تئاتر پرداخت.

وی با اشاره به اینکه عمر مفید هر کدام از هنرمندان 3 تا 4 است که نیمی از آن صرف خیالبافی و نیم دیگر آن صرف تلاش برای عملی کردن آن می‌شود، متذکر شد: فقط هوای تهران و کشور آلوده نیست بلکه ما هنرمندان تئاتر نیز سرطان گرفته‌ایم، سرطان بخل و حسادت. همه مشکلات تئاتر ناشی از بودجه، دولت و کمبود امکانات تئاتر نیست.

ما هنرمندان بیشتر از دولت‌ها همدیگر را حذف کرده‌ایم

این کارگردان تئاتر با اشاره به ملاقات خود با علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم یادآور شد: به معاون هنری گفتم که من و باقی تئاتری‌ها را نزد دکتر ببرد زیرا همه بیماریم. آنقدر خودمان باعث حذف هم شدیم که دولت به آن اندازه ما را حذف نکرد. 

پاکدل با اشاره به اینکه حامد محمدطاهری تنها موفق به کارگردانی و اجرای 3 نمایش در ایران شد، گفت: منِ مدیر، حامد محمدطاهری را از تئاتر ایران حذف نکردم. تلاش من مدیر این بود که جلوی اتفاقاتی را  بگیرم که باعث کنار رفتن اجرای نمایش حامد محمدطاهری می‌شد. این در حالی است که این کارگردان جوان تئاتر بودجه نمی‌خواست و در یک بیقوله کار می‌کرد. من تلاش کردم تا اجرای او ادامه پیدا کند.

ما دچار حسادت شده‌ایم

مدیر اسبق مجموعه تئاتر شهر با بیان اینکه در زمان اجرای نمایش محمدطاهری نامه‌های متعددی از هنرمندان به دستم رسید که خواستار اجرا نشدن اثر این کارگردان تئاتر شده بودند، افزود: این رفتار اگر سرطان نیست پس چه چیزی می‌تواند باشد؟ در تلویزیون فردی کارگردانی اصغر فرهادی را مسخره می‌کند و می‌گوید من چون نمی‌خواهم مردمم را دروغگو نشان دهم، اسکار نمی‌گیرم. این حرف‌ها جز حسادت چیز دیگری نیست. دنیا با هنر شوخی ندارد که بخواهد به این دلایل مسخره و بچه‌گانه به فیلمی اسکار بدهد.

این هنرمند با سابقه تئاتر یادآور شد: زمانی جشنواره فیلم فجر تحت تأثیر جشنواره تئاتر فجر بود. آدم‌ها محصول زمان خود هستند و مشکل از مدیریت‌ها نیست بلکه ما خودمان تحقیر را می‌پذیریم. ما خود میدان را به دیگران می‌دهیم و عادت نکرده‌ایم که هزینه اندیشه خود را بپردازیم.

پاکدل با اشاره به تلاش حامد محمدطاهری برای تمرین مستمر و مدام تئاتر گفت: نمایش «سیاها» با حضور 14 نفر بدون دریافت ریالی 18 ماه تمرین شد و 6 ماه اجرا رفت. اما اگر حالا نمایش‌های نذری روی صحنه می‌روند به این دلیل است که خودمان پذیرفتیم. جا برای همه هست و هر کسی که حرفی برای گفتن داشته باشد جایگاهش محفوظ است. 

وی با بیان این مطلب که علیرضا نادری و محمد چرمشیر نمایشنامه‌نویسانی هستند که به هر آنچه می‌نویسند باور دارند و با آن زندگی می‌کنند، یادآور شد: نویسنده‌ای را داریم که پیش از انقلاب 700 کتاب داشته ولی حالا تنها یک ترجمه از رمان «بینوایان» از او باقی مانده است. از طرفی دیگر نویسنده‌ای داریم که سه کتاب نوشته ولی همیشه در قله قرار دارد.

پاکدل با قرائت شعری از زنده‌یاد قیصر امین‌پور و با تأکید بر اینکه هنرمندان به هم احترام بگذارند، سخنان خود را تمام کرد.

مجید بهرامی به نمایندگی از طاهری روی صحنه رفت

سپس مجید بهرامی که طی سال‌های اخیر با بیماری سرطان مبارزه می‌کند به عنوان بازیگر و دوست حامد محمدطاهری روی صحنه رفت. وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه حالش خوب است، از تمامی هنرمندانی که طی سال‌های اخیر از او حمایت کردند تشکر و قدردانی کرد.

بازیگر نمایش‌ «سیاها» در ادامه از نحوه آشنایی خود با محمدطاهری در آموزشگاه بازیگری سمندریان و چگونگی راه پیدا کردن‌شان به تئاتر شهر و حمایت‌های حسین پاکدل به عنوان رئیس وقت مجموعه تئاتر شهر  یاد کرد. 

وی تأکید کرد: حامد محمدطاهری مانند یک سوزن‌بان مسیر من را به عنوان یک قطار در تئاتر تغییر داد. آنقدر برای من کشف در تئاتر مهم بود که وقتی خانواده و دیگر نزدیکان و دوستانم به من می گویند که بیماری من ناشی از بازی در نمایش «خانه در گذشته ماست» حامد محمدطاهری است که در حوضی از گل بازی می‌کردم، برایم مهم نیست که مسبب بیماری‌ام این کار باشد.

بهرامی یادآور شد: ماری کوری برای رادیواکتیو حان خود را از دست داد و من هم اگر در راه تئاتر اتفاقی برایم بیفتد، مهم نیست. حامد محمدطاهری دوست داشت که تئاتر مانند مطب دکتر باشد و مخاطب با آمدن به آن بهبود پیدا کند.

اهدای جایزه به مادر کارگردان غایب

در پایان این بخش از جشن انجمن کارگردانان خانه تئاتر در نبود حامد محمدطاهری از مادر این کارگردان تئاتر دعوت شد تا روی صحنه حضور پیدا کند. مادر حامد محمدطاهری نیز جوایز مدنظر برای فرزندش را به مجید بهرامی اهدا کرد.

سپس با حضور حسین طاهری مدیرکل هنرهای نمایشی از بابک مهری، خیام وقار کاشانی، محمدحسن نجفی و محمد حیدری به عنوان مدیران سالن‌های خصوصی «آو»، «باران»، »سه نقطه» و تالار شمس تقدیر شد.

کد خبر 2284161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha