۲۶ آذر ۱۳۹۳، ۱۳:۵۱

از سوی انتشارات معین انجام شد؛

ترجمه و انتشار کتابی درباره طب آیورودا

ترجمه و انتشار کتابی درباره طب آیورودا

کتاب «آشنایی با آیورودا» نوشته سارا لی با ترجمه فرناز حائری و حمیدرضا رفیعی توسط انتشارات معین منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیورودا یا علم زندگی، دانش باستانی و کهنی است که در میان هندیان باستان مورد توجه قرار می‌گرفت. در آیورودا از گیاهان طبی، ماساژ و یوگا برای درمان بیماران استفاده می‌شود. این کتاب شامل مطالبی در معرفی این علم باستانی است.

اگرچه آیورودا سیستم پزشکی پیچیده و گسترده‌ای است، اما در عین حال حاوی گنجینه‌ای از حقایق ساده است که به سادگی می‌توان در زندگی روزانه مورد استفاده‌شان قرار داد و به بهبود وضع سلامت ذهن و بدن کمک کرد. نویسنده کتاب می‌گوید اولین بار در سال 2000 میلادی بوده که با خواندن کتابی درباره اصول و اثرات طب سنتی هند، آیورودا را کشف کرده است.

این کتاب 3 بخش اصلی دارد که هر بخش به فصل‌های مختلف تقسیم می‌شود. بخش اول کتاب با عنوان «ماهیت آیورودا» شامل این فصول می‌شود:‌درباره آیورودا و نیاز امروزین ما به آن، فلسفه اصلی، علل بیماری‌ها و پیشگیری از ابتلا به آنها، روش‌های سنتی درمان.

بخش دوم کتاب «آیورودا در عمل» هم شامل این فصول می‌شود: شروع، چه وقت چه چیز را چطور بخوریم، روال‌های روزانه و فصلی، تنفس و مراقبه، گیاهان ادویه و دستورالعمل‌های شفابخش، رازهای خوددرمانی برای ناراحتی رایج. بخش سوم کتاب هم «بیشتر بدانید» است و 2 پیوست «راهنمای مواد غذایی برای سه طبع اصلی» و «واژگان سانسکریت» را شامل می‌شود.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

برای مثال، اگر سالاد میل دارید بهتر است در میانه‌ی روز آن را صرف کنید که پیتا در اوج است. شب‌ها وقتی کافا غالب است از خوردن غذاهای سرد، سنگین و مخاط‌ساز پرهیز کنید مثل بستنی و ماست.

در دوران کودکی کافا غالب است، از این‌رو کودکان بیشتر مستعد افزایش مخاط و ناراحتی‌های مربوط به احتقان مثل سرفه و سرماخوردگی هستند. این گرایش طبیعی را می‌توان خنثی کرد، بدین ترتیب که رژیم غذایی کودکانتان شامل هر شش طعم باشد و غذاهای مخاط‌ساز کمتری بخورند مثل ماست و بستنی. در دوران بزرگ‌سالی پیتا کنترل را به دست می‌گیرد، به همین دلیل بهتر است طعم‌های شیرین، تلخ و گس بیشتری بخوریم تا تاثیر آن را کاهش دهیم. وقتی 55 ساله شدیم، بدن شروع به افت و حشک شدن می‌کند چون تاثیر دوشای واتا بیشتر می‌شود. پس بهتر است در این سن و سال غذاهای مغذی و بافت‌‌ساز بخورید مثل سوپ و خوراک مقوّی.

این کتاب با 352 صفحه، شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت 17 هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 2445160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha