۱۸ بهمن ۱۳۹۳، ۸:۴۱

«جزیره شاتر» در کتابفروشی ها دیده شد

«جزیره شاتر» در کتابفروشی ها دیده شد

رمان «جزیره شاتر» نوشته دنیس لِهِین با ترجمه کوروش سلیم زاده توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، داستان این رمان درباره یک شخصیت نظامی‌ است که در پی کشف و اعتراض به اسرار نظامی ایالات متحده امریکا، به جزیره‌ای دورافتاده تبعید می‌شود. با اقتباس از رمان «جزیره شاتر» فیلمی به کارگردانی مارتین اسکورسیزی و بازی لئونادرو دیکاپریو ساخته شده است.

«جزیره شاتر» اولین کتابی است که از دنیس لهین به فارسی ترجمه می شود. «رودخانه مرموز» و «بچه گم شده» دو فیلمی هستند که مخاطبان ایرانی آن ها را می شناسند و با اقتباس از رمانهای این نویسنده ساخته شده اند. این نویسنده آمریکایی متولد سال ۱۹۶۵ است و آثارش حاوی یک نوع طنز سیاه و گزنده است.

تعدادی از آثار لهین دارای حال و هوای پلیسی و کارآگاهی هستند. رمان «جزیره شاتر» طبق گفتههای خود نویسنده، ترکیبی از آثار خواهران برونته و فیلم «هجوم ربایندگان جسد» است. داستان این رمان به ۴ روز از زندگی یک مارشال فدرال ایالات متحده در سال ۱۹۵۴ اختصاص دارد و با چندین فلش بک، گذشته او را به تصویر می کشد.

در ابتدای کتاب ترجمه این رمان، مترجم توضیحات مفصلی درباره حال و هوای رمان و همچنین پیشینه و شرایط اجتماعی و سیاسی آمریکا که موجب تولد این رمان شده، ارائه کرده است. آمریکای دهه ۵۰ و همچنین واژه مک کارتیسم، از جمله مفاهیمی است که کوروش سلیم زاده در مقدمه ای که برای ترجمه اش از این رمان نوشته، به آن ها اشاره کرده است.

رمان «جزیره شاتر» ۲۵ فصل دارد. صدق و کذب دو مفهومی هستند که در این رمان، با یکدیگر در جنگ هستند.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

بیرون از محدوده ی دیوار بزرگی که مجموعه بیمارستان و ساختمانهای دیگر را دورن خود جا داده بود، دو خانه قرار داشت؛ یعنی خانه دکتر کالی و خانه ی رئیس زندان، که بیشترین آسیب را از توفان دیده بودند. نیمی از سقف خانه دکتر کالی از جا کنده شده و سفال ها، همچون سرمشق فروتنی و تواضع، در گوشه و کنار محوطه بیمارستان پخش و پلا شده بودند. یک درخت با عبور از میان تختههای چندلایی که به عنوان حفاظ روی چارچوب پنجره ها نصب شده بودند، وارد پنجره اتاق نشیمن خانه رئیس زندان شده و روی هوا معلق مانده بود. می شد تصور کرد که ریشه های درخت، اتاق نشیمن را به اشغال خود در آورده اند. تمام محوطه زمین بیمارستان، به ارتفاع چهار تا پنج سانتیمتر پوشیده از آب بود و شاخ و برگ درخت ها و نخاله های ساختمانی با بی نظمی در همه جا به چشم می خوردند؛ همین طور سفالهای سقفِ خانه دکتر کالی، چند موش مرده، انبوه سیب های رسیده و خیس که روی همه شان شن و ماسه نشسته بود. درودیوار ساختمان بیمارستان چنان آسیب دیده بود که گویی یک نفر با مته برقی به جانش افتاده باشد...

این کتاب با ۴۳۵ صفحه، شمارگان هزار و ۵۰۰ نسخه و قیمت ۲۶ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 2488220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha