۲۹ فروردین ۱۳۹۴، ۱۰:۵۵

بیشاپ در نشست خبری مشترک با ظریف مطرح کرد:

ضرورت حمایت قوی ازدولت عراق/ادامه مذاکرات کنسولی درباره پناهجویان

ضرورت حمایت قوی ازدولت عراق/ادامه مذاکرات کنسولی درباره پناهجویان

وزیر امور خارجه استرالیا گفت: ما با آقای ظریف درباره اهداف مشترک در عراق صحبت کردیم و ما معتقدیم که از دولت عراق باید حمایت فراگیر و قوی صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، جولیا بیشاپ وزیر امور خارجه استرالیا در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره نقش استرالیا در عراق گفت: ما با آقای ظریف درباره اهداف مشترک در عراق صحبت کردیم و ما معتقدیم که از دولت عراق باید حمایت فراگیر و قوی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه دولت عراق باید این توانایی را داشته باشد تا از خود دفاع کند اظهار داشت: با آقای ظریف درباره نقش گروه های نظامی صحبت کردیم، ما برای حضور نظامیان استرالیا برنامه زمان بندی شده داریم تا دولت عراق قوی تر شود و این اقدام با رضایت دولت عراق صورت می گیرد.

وزیر خارجه استرالیا گفت: امیدواریم با تلاش دولت ایران و ائتلاف از دولت عراق برای مبارزه با تروریسم ها حمایت کنیم. در حال حاضر شهروندان از ۸۰ یا ۹۰ کشور به این منازعه وارد شده اند که به نفع امنیت ما نیست و باید جلوی آن را بگیریم.

وزیر خارجه استرالیا با اشاره به اینکه سفر وی به تهران اولین سفر وزیر امور خارجه استرالیا پس از 12 سال است و ضمن تشکر از وزیر امور خارجه کشورمان به خاطر خوش آمدگویی و صحبت های سازنده که با یکدیگر داشتند گفت: این مباحث را بعد از جلسه بنده با آقای روحانی ادامه می دهیم و منتظر هستیم این تعامل مثبت با ایران را ادامه دهیم.

وی با اشاره به اینکه درباره مسائل جهانی و دوجانبه و همچنین داعش با وزیر امور خارجه کشورمان گفتگو کرده است اظهار داشت: بحث هایی درباره جزئیات مساله، نقش کشورها در عراق و حمایت استرالیا از دولت العبادی و ظرفیت سازی نیروهای امنیتی استرالیا داشتیم و ما به نقش محدود خود اشاره کردیم و آموزش های نظامی که در عراق می دهیم و درباره حضور در ائتلاف و حملات هوایی بحث کردیم.

بیشاپ ادامه داد: با آقای ظریف در این باره که چطور به یکدیگر برای سرنگونی داعش و پایان دادن به جنگ مردم در سوریه و عراق کمک کنیم صحبت کردیم.

وزیر امورخارجه استرالیا همچنین با اشاره به گفتگو درباره موضوعات دوجانبه اظهار داشت: دولت استرالیا در سیاست های جدید 10 هزار ویزا برای ایرانی ها برای سفر به استرالیا صادر می کند، 8 هزار ویزای موقت برای موضوعات آموزشی و توریستی و همچنین ویزاهایی برای خانواده ها تا فرزندان و اقوام خود را ببینند.

وی ادامه داد: سیاست جاری دولت استرالیا درباره قاچاق انسان و بازگشت پناهجویان است که در این باره صحبت کردیم، چالش هایی را درخصوص قاچاق انسان داریم که مباحث کنسولی قرار است در این باره ادامه پیدا کند و مقامات ایرانی به استرالیا سفر کنند تا بتوانیم با این موارد برخورد کنیم. همچنین درخصوص حقوق بشر نیز گفتگوهایی داشتیم.

وزیر خارجه استرالیا همچنین درباره پاسخ به این سوال که دلیل سفرش به ایران پس از 12 سال چه بوده است گفت: وزیر امور خارجه فوق العاده شما از ما دعوت کرده است و ما خواستیم از این فرصت استفاده کنیم.

بیشاپ با اشاره به اینکه استرالیا در عراق حضور دارد اظهار داشت: مسائل مختلفی وجود داشت که باید درباره آنها صحبت کنیم. خوشحالیم که دیدارمان در اینجا و سفر به تهران باعث شد که تعامل بیشتری بین دو کشور باشد و امیدواریم تفاهمنامه و چهارچوب توافق هسته ای حاصل شود تا بتوانیم درباره مسائل مختلف گفتگوهای بیشتری داشته باشیم.

وی ضمن ابراز خوشحالی از پیشرفت حاصل شده در مذاکرات ایران و 1+5 افزود: البته این راه باید متعادل باشد و برای دو طرف سودمند باشد و البته مساله تحریم ها حل شود.

کد خبر 2536381

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha