۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۱:۵۹

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو:

ملت‌ها باید از طریق فرهنگ و هنر یکدیگر را بشناسند

ملت‌ها باید از طریق فرهنگ و هنر یکدیگر را بشناسند

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در افتتاحیه دومین شورای حکام مرکز منطقه‌‌ای میراث ناملموس، بر ضرورت هم‌افزایی فرهنگی در منطقه برای مبارزه با خشونت و تعصب تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، دومین شورای حکام مرکز منطقه‌ای میراث ناملموس پیش از ظهر دوشنبه با حضور 15 نماینده از کشورهای عضو این شورا در هتل لاله تهران افتتاح شد.

جلسه دومین شورای حکام قرار است تا روز شانزدهم اردیبهشت ماه ادامه داشته باشد.

در این افتتاحیه محمدرضا سعیدآبادی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به آموزه حافظ مبتنی بر ترویج عشق و دوستی، گفت: فردوسی جهان را به خرد و تعقل دعوت می‌کند و مولانا جهان را به صلح و دوستی فرا می‌خواند. فرهنگ‌ها، ساختارهایی خود محصور و ثابت نیستند؛ آنها با هم تعامل دارند و بعضی اوقات از یکدیگر وام می‌گیرند و یا با هم ادغام می‌شوند.

وی بر اهمیت چنین دیدگاهی در حوزه فرهنگ برای تعاملات فرهنگی و تبادلات فرهنگی تاکید کرد.

سعیدآبادی با بیان این نکته که امروز، جهان، منطقه و اطراف ایران بیش از هر زمان دیگری به شناخت فرهنگی از یکدیگر نیاز دارد، گفت: ملت‌ها باید از پنجره فرهنگ، مشاهیر، اخلاق و هنر یکدیگر را بشناسند.

این استاد دانشگاه تهران راه مبارزه با جهل، تعصب و خشونت کنونی در جهان و منطقه را هم‌افزایی فرهنگی دانست و بیان کرد که در یک راهبرد کلان منطقه‌ای که مهم‌ترین مولفه آن، هم‌افزایی فرهنگی بین کشورهاست، می‌توان برای کاهش بحران‌های منطقه‌ای گام‌ برداشت.

وی همگرایی فرهنگی و شناخت و تبادلات فرهنگی را متفاوت از یکسان‌سازی و همانند‌سازی فرهنگی دانست و اشاره کرد که در صورت وقوع چنین چیزی، خلاقیت، نوآوری و زیبایی جهان از بین خواهد رفت.

سعیدآبادی افزود: مرکز منطقه‌‌ای درجه دو وابسته به یونسکو در حوزه میراث ناملموس، با همکاری و پیگیری کمیسیون ملی یونسکوی ایران در تهران ایجاد شده است. تاکنون با تلاش و رایزنی‌های گسترده کمیسیون ملی یونسکو، پنج مرکز منطقه‌ای و بین‌المللی درجه دو وابسته به یونسکو در ایران تاسیس شده است.

کد خبر 2567581

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha