۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۱:۲۰

مهر گزارش می دهد؛

« سردآبرود » می خشکد/ نفسهای زنده رود به شماره افتاد

« سردآبرود » می خشکد/ نفسهای زنده رود به شماره افتاد

کلاردشت - سردآبرود دیگر رودخانه جوشان دهه های قبل نیست و اینک بوی تعفن فاضلاب و ساخت و ساز غیرمجاز، طراوات و شادابی را از این رودخانه حفاظت شده گرفته و آن را می خشکاند.

به گزارش خبرنگار مهر، دوستداران حاشیه نشین سردآبرود دست به دامان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور شده اند تا با تدبیر سبزشان، این رودخانه مهم را به چرخه حیات بازگردانند.

ورود انواع پساب و فاضلاب های خانگی و صنعتی از یکسو، سرازیرشدن رسوابات ناشی از شن و ماسه، ورود مواد آلاینده شیمیایی، نبود برنامه ریزی و مدیریت صحیح و ساخت و سازهای غیرمجاز حریم، سردآبرود را به رودی سرد و بی روحی مبدل کرده است و دیگر چرخه حیات و  زندگی در آن موج نمی زند.

کلاردشتت به واسطه آب و هوای بی بدیل و چشم اندازهای بی نظیر و نعمات خدادادی به یکی از مناطق مهم گردشگری و توریستی بویژه اکوتوریسم مبدل و شهرت و جهانی بخود گرفته است و سالانه میلیون ها گردشگر داخلی و صدها هزار جهانگرد خارجی جهت بهره مندی از مواهب طبیعی به این شهرستان عزیمت می کنند.

در شهرستان کلاردشت رودخانه ای کم نظیر، زیبا و پرجوش و خروش و با دبی متوسط ۴.۵ مترمکعب در ثانیه بنام سردآبرود جریان است که طی مصوبه شورای عالی محیط زیست در مورخه ۱۸ اسفندماه ۸۲ جزو یکی از سه رودخانه حفاظت شده استان مازندران اعلام شد.

این رودخانه از منشاء تا مصب حدود ۶۷ کیلومتر پس از عبور از شهر و روستای کلاردشت و بذل و بخش طراوات و شادابی به دریای خزر سرازیر می شود.

سردآبرود

ورود آلاینده ها به رودخانه حفاظت شده

ورود آلاینده ها خطرات جبران ناپذیری را عاید رودخانه حفاظت شده سردآبرودی کرده است و به گفته، رئیس شورای شهرستان کلاردشت، آنچه قابل تامل و تاسف است اینکه خاطرات جبران ناپذیری رودخانه سردآبرود را تهدید می کند که شامل ورود فاضلابهای شهری و روستایی به رودخانه و جوی های منشعب آن، آلودگی و سرازیر شدن مستقیم رسوبات ناشی از تولیدات شن و ماسه و کارخانه کلارشمال با فاصله کمتر از ۱۰ متر است.

بهروز نمد سو در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: آلودگی رودخانه بواسطه مواد آلاینده هایی که در مرکز پرورش آزادماهیان شهید باهنر استفده و به رودخانه سرازیر می شود.

وی تصریح کرد: عدم برنامه ریزی صحیح و سوء مدیریت در راستای استفاده از حواشی رودخانه به عنون پارکهای تفریحی از دیگر مشکلات است.

رئیس شورای شهرستان کلاردشت گفت: رودخانه سرآدبرود یکی از رودخانه های حفاظت شده است و با توجه به سیبلابهای مکرر به یک معضل تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه بحث لایروبی و دیوار حائل شهرداری در حال پیگیری است گفت: حریم کیفی رودخانه سردآبرود ۲۰۰ متر و زیاد است و با توجه به اینکه بیشتر قسمت های کلاردشت در حریم کیفی قرار دارد، بخاطر این درخواست داریم حریم کیفی کمتر شود.

نمد سو گفت: در زمینه لایروبی سرودآبرود یکی از مشکلات این است که آب منطقه ای همکاری نمی کند.

سردآبرود

لزوم ساماندهی و مدیریت پسماندها

به تاکید کارشناسان و متولیان امر، ساماندهی، کنترل و مدیریت پسماندها و حمایت از مدیران شهری و روستایی برای اجرای طرح ساماندهی پسماند در کاردشت برای حفاظت و حراست از کلیت منطقه بی بدیل ضروری است.

ذکاییان بخشدار کلاردشت در این زمینه معتقد است، جلوگیری از تبدیل شدن مراتع مازیچال به روستای مسکنی که به دلیل برخی مسائل، جلوگیری از تعرض به مراتع ماشکو رودبارک کلاردشت که ۱۱۰ هزار متر مربع آن مستثنیات اشخاص است و هم اکنون بیش از هشت هزار مر مربع آن مورد تعرض قرار گرفته است باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: مصوبه قبلی حریم کیفی رودخانه غیرقابل اجرا بوده و برای جلوگیری از خسارات بیشتر حریم کیفی جدیدی تعریف شود.

بخشدار کلاردشت عنوان کرد: جلوگیری از تحویل بیش از یکصد هکتار عرصه های جنگلی دامنه های جنوبی کلاردشت و چمن اطراف تپه های باستانی که به نباید مسضعفان تحت عنوان هزینه ساخت زرگراه تهران شمال داده شد.

وی افزود: همچنین از تصرف عدوانی از سوی نیروی انتظامی تحت عنوان اردوگاه فصلی به چمن جنگلی مکارود که تنها تفرجگاه مردم و اهالی مردم منطقه و مسافران است باید جلوگیری شود.

ذکاییان بخشدار کلاردشت نیز گفت: رودخانه سرآبرود حفاظت شده و محل زیست گونه های آبزی فراوانی است اما متاسفانه ساخت و سازهای غیرمجاز و فاضلاب از مشکلات جدی این رودخانه است.

سردآبرود رها شده است

وی اظهار داشت: این رودخانه مدتهاست که به حال خود رها شده و با وجود سیل، این رودخانه معضلاتی برای مردم کلاردشت ایجاد کرده است و با توجه به اینکه در کلاردشت نگاه گردشگری داریم باید به این رودخانه توجه ویژه شود.

به تاکید کارشناسان، عوامل مختلف سبب تخریب محیط زیست و هدر رفت نعمت خدادادی می شود و سب تهی سازی سرمایه ها خواهد شد که معادل با تهی بودن فضای عملیاتی کره زمین و نابودی فضای عملیاتی موجب فقر زمین، کمبود منابع و در نهایت روند نزولی ابعادی انسانی، امور اقتصادی و اجتماعی توسعه و نابودی محیط زیست می شود و وجود این چرخه سبب نارضاتی مردم و نارضایی سبب اختلال در کسب و کار اقتصاد و اجتماع می شود.

سردآبرود

شجاع سلیمانپور از دوستداران محیط زیست نیز می گوید: تغییر مسیل رودخانه، برداشت سنگ و ماسه از بستر رودخانه، تجاوز به حریم رودخانه را از جمله عوامل تهدید کنده به رودخانه می توان نام برد.

ضرورت ایجاد شبکه جمع آوری فاضلاب

وی تصریح کرد موثرترین و بهترین شیوه برای مقابله با عوامل هدید و نجات رودخانه و جلوگیری از تخریب در محیط زیست کلاردشت، ایجاد شبکه جمع آوری فاضلاب شهری و روستایی طرح لوگی شهری و تصفیه آن، برخورد قانونی با واحدهای مسکونی که اقدام به تخلیه فاضصلاب خانگی می کند.

سلیمانپور ادامه داد: مجاب کردن واحدهای مسکونی توسط  شهرداری و بخشداری برای احداث سپتیگ تانک تا زمان اجرایی شدن طرح لگو، احداث سد در بالادست رودخانه برای مهار رودخانه در دوره طغیان آن و ذخیره سازی  آب برای لوگیری از تبخیر آب رودخانه در ایام کاهش آب و تامین آب شرب و تولید برق از انرژی آب نیز از مواردی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

ساخت و سازهای حاشیه سردآبرود نیز این رودخانه حفاظت شده را تهدید می کند و به گفته معاون اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران، بسیاری از ساخت و سازهای حاشیه رودخانه حفاظت شده سردآبرود غیرقانونی است و فاضلابها نیز به آن هدایت می شود.

کامران نصیری به خبرنگار مهر افزود: باتوجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، در خصوص حمایت از محیط زیست، امسال در حاشیه رودخانه های حفاظت شده تخریب زیادی داریم.

وی با بیان اینکه زمین هر چیزی را که از آن گرفته می شود، شرایط  را به نفع خود عوض می کند، ریشه بسیاری از سیلابها را ناشی از تغییرات در شرایط طبیعی زمین بیان کرد.

مسدود شدن جاده چالوس بر اثر طغیان رودخانه

نصیری با انتقاد از ساخت و سازهای غیرمجاز صورت گرفته در حاشیه رودخانه سردآبرود از متولیان امر خواست تا پاسخ دهند به چه دلیل این مجوزها صادر شده است.

وی یادآور شد: اداره کل محیط در راستای فرمایشات رهبری و با همکاری شورای حفظ حقوق بیت المال بصورت ویژه به ساخت و سازهای حرایم مناطق حفاظت شده می پردازد که رودخانه سردا آبرود با توجه به اهمیت اکولوژی در اولویت هستند.

به باور کارشناسان محیط زیست و دوستداران آن، تعطیلی بی قید و شرط مرکز آلاینده در از قبیل کارخانه شن و ماسه و مرکز پروژه آزادماهی، نظارت مستمر و انجام رسالت قانونی سازمان محیط زیست در جهت حفاظت از رودخانه سردآبرود، جلوگیری از ساخت و ساز در اطراف رودخانه در بالادست محله رودبارک از جمله اقداماتی است که باید از سوی سازمان حفاظت محیط زیست مورد توجه ویژه قرار گیرد.

کد خبر 2575574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha