۴ بهمن ۱۳۸۴، ۱۵:۱۹

سراي حقير شهر سبزوار در رديف آثار ملي به ثبت رسيد

سراي حقير شهر سبزوار در رديف آثار ملي به ثبت رسيد

مكان تاريخي موسوم به سراي حقيران واقع در خيابان اسرار شمالي شهر سبزوار پس از طي مراحل اداري و قانوني در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيد.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خراسان رضوي در گفتگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري "مهر" در مشهد ضمن تاكيد بر اهميت آثار ثبت شده، گفت: سراي حقيران با وسعت حدود 2000 متر مربع در دوره قاجار بنيان گرديده و در حال حاضر نيز مكاني براي انجام معاملات پنبه و خواربار است.

ابوالفضل مكرمي فر افزود: فضاي معماري اين سرا مشتمل بر ورودي طاقي شكل ، ميان سرا و حجره هايي در دو طبقه است كه پيرامون ميان سرا را در بر گرفته اند و از عمده تزيينات آن مي توان به آجركاري نماي بيروني ، كتيبه كاشي معرق سر در ورودي ، آجركاري خفته راسته در پيشاني طاقها ، رخبام و ... ا شاره نمود.

همچنين وي يادآور شد: ورودي عريض و بلند اين سرا داراي دالاني است كه در امتداد ميان سرا قرار گرفته و پوشش سقف آن مزين به كاشيكاري هاي فيروزه اي و زرد رنگ است.

به گزارش "مهر"، اثر مزبور به شماره 12061 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده و از تاريخ ثبت ضمن رعايت حقوق مالكانه ، تحت نظارت مراقبت و حمايت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خراسان رضوي قرار دارد.

 

کد خبر 281724

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha