۷ مهر ۱۳۹۴، ۱۱:۲۹

در گفتگو با مهر تشریح شد؛

کاروان نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس در تبریز/ عرضه ویژه کتب تقریظی

کاروان نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس در تبریز/ عرضه ویژه کتب تقریظی

دبیر ستاد ششمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس با اعلام خبر برپایی غرفه ویژه کتاب‌های دفاع مقدس که رهبر انقلاب بر آن‌ها تقریظ نوشته اند، درباره علت برپایی این دور نمایشگاه مذکور در شهر تبریز گفت.

علی ناظری دبیر ستاد ششمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس و رئیس مجمع ناشران دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره این نمایشگاه گفت: ۶ سال پیش که نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس را طراحی کردیم و نام ملی را روی آن گذاشتیم، ۲ منظور داشتیم؛ اول این که ناشران تخصصی دفاع مقدس از کل کشور در این رویداد شرکت کنند. زمینه‌اش را هم فراهم کردیم تا این انگیزه به وجود بیاید. دوم این که سعی کردیم به آن ساختاری کاروانی یا کارناوالی بدهیم و هر دوره آن را در یکی از استان های کشور برگزار کنیم.

وی افزود: به این ترتیب بود که دوره اول در اصفهان، دوره دوم در مشهد و سومین دوره این نمایشگاه در شهر شیراز از استان فارس برگزار شد. وقتی سال چهارم رسید، دیدیم مسئولان وزارت ارشاد هنوز هم آن نگاه مرکزگرا و تهران گرا را دارند. بنابراین دوره چهارم نمایشگاه، در مصلی امام خمینی(ره) شهر تهران برگزار شد که اتفاقا دوره خوبی هم بود و نمایشگاه انعکاس و فروش خوبی داشت. همین هم باعث شد تا به فکر بیافتیم نمایشگاه را یک سال دیگر در تهران برپا کنیم. حتی این طرح هم مطرح شد که ساختار کارناوالی را کنار گذاشته و نمایشگاه را همیشه در تهران برپا کنیم. به این ترتیب دور پنجم نمایشگاه در باغ موزه دفاع مقدس شهر تهران برپا شد.

دبیر ستاد ششمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس در ادامه گفت: با این که دوره پنجم نمایشگاه از هر نظر از جمله استانداردهای نمایشگاهی بهترین دوره آن بود، اما متاسفانه بیشتر جنبه بازدیدی و تشویقی داشت. در این دوره خرید کم بود و بیشتر مخاطب‌ها، کتاب‌ها را هدیه گرفتند. مکان باغ موزه دفاع مقدس هم برای برپایی نمایشگاه، مناسب نبود و ناشران اعتراض داشتند که در این دوره، فروش خوبی نداشتیم. این عوامل باعث شد تا این کشمکش به وجود بیاید که آیا نمایشگاه در تهران بماند یا دوباره به استان ها برود؟ در نظرسنجی هایی که انجام دادیم، قریب به اتفاق مخاطبان گفتند با باغ موزه دفاع مقدس موافق نیستند و اگر نمایشگاه آنجا برپا شود، نخواهند آمد. بنابراین به روال سابق برگشتیم.

ناظری گفت: در ساختار پیشین برگزاری نمایشگاه، نوبت شهر تبریز یا استان آذربایجان شرقی بعد از استان فارس بود یعنی قرار بود نمایشگاه در دوره چهارم در تبریز باشد که به تهران آمد. متاسفانه کمی دیر شد ولی دوستان اداره کل ارشاد آذربایجان شرقی، سپاه عاشورا و دوستان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس همه آستین ها را بالا زدند و مقدمات برگزاری نمایشگاه را در تبریز، در زمان کم فراهم کرد. نمایشگاه تبریز، بعد از تهران، بیشترین میزان بازدیدکننده را دارد. کارها هم تا این لحظه خوب پیش رفته و روز پنجشنبه ۹ مهر افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه استانی کتاب تبریز و ششمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس را همراه هم برگزار خواهیم کرد.

وی ادامه داد: ششمین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس در سالن استاد شهریار مجموعه نمایشگاه بین المللی شهر تبریز برپا می شود. مراسم افتتاحیه هم برای دو نمایشگاه کتاب، به طور مشترک برگزار می شود. برای این مراسم از آقای جنتی وزیر ارشاد دعوت کرده ایم که اگر به عربستان سفر نکند، در این افتتاحیه حضور خواهد داشت. سردار علیرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین هم از دیگر مدعوین این مراسم و نمایشگاه خواهد بود. سالن استاد شهریار نمایشگاه بین المللی تبریز، بیش از ۳ هزار مترمربع فضا دارد و حدود ۱۳۰ غرفه در آن جا دارند. 

رئیس مجمع ناشران دفاع مقدس درباره ششمین دوره نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس گفت: امسال ۸۵ ناشر در این نمایشگاه حضور دارند که این رقم، نسبت به ۱۳۰ ناشر حاضر در نمایشگاه پارسال، کاهش قابل توجهی است. این مساله، دو دلیل دارد. اول این که تعدادی از ریزش ها مربوط به فروش نامناسب تعدادی از ناشران در باغ موزه دفاع مقدس تهران است که موجب شد در نمایشگاه امسال حاضر نشوند و دلیل دوم هم این است که تعدادی از ناشران، تمایل داشتند هم در نمایشگاه استانی تبریز شرکت کنند هم در ششمین نمایشگاه دفاع مقدس. بنابراین غرفه شان نه در سالن استاد شهریار که در بخش مربوط به نمایشگاه استانی تبریز برپا می شود. به این ترتیب، امسال با ۸۵ ناشر شرکت کننده، ۳ هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب در ششمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس عرضه خواهد شد.

ناظری در بخش دیگری از سخنانش گفت: کتاب‌های این نمایشگاه با تخفیف بین ۴۰ تا ۵۰ دردصدی ارائه می‌شوند و دو گونه بن کارت الکترونیکی برای حمایت از خرید مخاطبان در آن وجود دارد. اولین نوع مربوط به سیزدهمین نمایشگاه استانی تبریز است که حاوی ۲۰ درصد تخفیف است و این کارت در سالن استاد شهریار هم که مربوط به نمایشگاه کتاب دفاع مقدس است، قابل استفاده است. ششمین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس هم بن کارت مخصوص خود را دارد. از جمله برنامه های در نظر گرفته شده برای این نمایشگاه، برگزاری نشست های نقد و بررسی با حضور نویسندگانی چون محمدرضا بایرامی، گلعلی بابایی، مصطفی خرامان، معصومه سپهری و ... است. در پایان و برگزاری مراسم اختتامیه نمایشگاه هم تجلیل از نویسندگان، ناشران و تلاشگران برتر نمایشگاه را خواهیم داشت. به این ترتیب از نویسندگان ۳ کتاب اول پرفروش نمایشگاه تجلیل به عمل خواهد آمد.

وی در پایان گفت: یکی از غرفه های این نمایشگاه، غرفه نمایش کتاب های دفاع مقدسی است که رهبر معظم انقلاب بر آن ها تقریظ نوشته اند که به تازگی رقم شان به ۴۷ عنوان رسیده است. ششمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس از روز ۹ تا ۱۳ مهر به مدت ۵ روز در سالن استاد شهریار مجموعه نمایشگاه بین المللی تبریز برپا خواهد بود. 

کد خبر 2927396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha