فیلیپین گشت نظامی مشترک با آمریکا در دریای چین جنوبی را لغو کرد

فیلیپین گشت نظامی مشترک با آمریکا در دریای چین جنوبی را لغو کرد

وزارت دفاع فیلیپین به دنبال تنش های اخیر مانیل- واشنگتن از لغو عملیات های شناسایی مشترک در حریم دریای چین جنوبی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فیلیپین استار، وزارت دفاع فیلیپین از اعلام تصمیم این کشور به ارتش آمریکا مبنی بر توقف گشت های دریایی مشترک مانیل- واشنگتن در حریم آبی و هوایی دریای چین جنوبی خبر داد.

این نخستین نشانه ملموس از توقف همکاری های نظامی دو کشور در پی ماه ها تنش پس از روی کار آمدن «رودریگو دوترته» رئیس جمهوری جدید فیلیپین است.

در همین راستا، از ۱۰۷ نیروی نظامی آمریکا که برای نظارت بر عملیات های شناسایی علیه گروه های افراطی فیلیپین در جنوب این کشور مستقر بوده اند، خواسته شده تا پس از ارائه نتیجه تحقیقات خود، منطقه را ترک کنند.

به گفته وزارت دفاع فیلیپین، دوترته همچنین خواهان توقف ۲۸ رزمایشی است که هر ساله به طور مشترک میان فیلیپین و آمریکا صورت می گیرد تا به این ترتیب در طول شش سالی که دوره زمامداری وی طول می کشد، دولت مانیل از زیر بار وابستگی نظامی به آمریکا خلاص شود.

علیرغم همه این اظهارات، «جان کربی» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می گوید دولت متبوعش هیچ تقاضای رسمی مبنی بر توقف رزمایش های مشترک مانیل- واشنگتن دریافت نکرده و به هر حال آمریکا به توافق امنیتی دو کشور متعهد خواهد بود.

اختلاف میان فیلیپین و آمریکا از زمان اعتراض واشنگتن به اعدام قاچاقچیان مواد مخدر از سوی دولت مانیل بالا گرفت تا جایی که در برخی موارد، تنش لفظی بین دو کشور با اهانت به «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا توام بوده است.

اختلاف مانیل- واشنگتن تا آنجا پیش رفته که دوترته تهدید می کند که از این پس تسلیحات مورد نیاز کشورش را از طریق روسیه و چین- دو رقیب سنتی آمریکا- تامین خواهد کرد.

تعلیق گشت های نظامی مشترک در حریم دریای چین جنوبی در حالی اتفاق می افتد که فیلیپین بر سر مالکیت برخی جزایر مستقر در آن با دولت پکن اختلاف نظر دارد حال آنکه روگردانی از آمریکا احتمال بهبود روابط مانیل- پکن را افزایش می دهد.

کد خبر 3790301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha