۲۹ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۲۸

«پراگماتیسم» منتشر شد

«پراگماتیسم» منتشر شد

کتاب «پراگماتیسم» نوشته هیلاری پاتنم با ترجمه محمد اصغری توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «پراگماتیسم» با عنوان فرعی «پرسشی گشوده» نوشته هیلاری پاتنم با ترجمه محمد اصغری به تازگی توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است.

این کتاب که مجموعه‌ای از ۳ سخنرانی است، هیلاری پاتنم را در کنار نئوپراگماتیست‌های جدید آمریکایی مانند ریچارد رورتی قرار داد. پاتنم در این کتاب سعی دارد اهمیت پراگماتیسم را در اندیشه معاصر نشان دهد. او برای این کار، با رویکرد پراگماتیستی خود، از هم درتنیدگی واقعیت و ارزش، تقدم عمل بر نظر و نفوذ پراگماتیست‌های کلاسیک مانند پیرس، جیمز و دیویی در مباحث کنونی فلسفه معاصر دفاع می‌کند.

پاتنم با دفاعی که از اندیشه پراگماتیستی جیمز و پراگماتیست‌های کلاسیک آمریکا می کند، تلاش دارد نشان دهد که تقدم عمل نزد کانت و بازی‌های زبانی نزد ویتکنشتاین، نشان دهنده اندیشه تقدم عمل بر نظر در فلسفه آن هاست.

کتاب پیش رو حاوی این پیام اخلاقیِ استقبال از کثرت گرایی و تساهل است که پاتنم تلاش کرده آن را در قالب تقدم عمل بر نظر، بین اندیشه‌های فیلسوفان پراگماتیست به ذهن مخاطبش منتقل کند. نسخه اصلی این کتاب در سال ۱۹۹۵ منتشر شده است.

همان‌طور که اشاره شد، این کتاب ۳ بخش یا سخنرانی را در بر می‌گیرد که به ترتیب عبارتند از «ماندگاری ویلیام جیمز»، «آیا ویتگنشتاین پراگماتیست بود؟» و «پراگماتیسم و بحث کنونی». حقیقت، کل گرایی، رئالیسم، فلسفه و زندگی، کانت، رورتی و ویتگنشتاین، تقدم عقل عملی و... از جمله مباحثی هستند که در این ۳ سخنرانی مطرح شده‌اند. علاوه بر این مباحث، زندگینامه هیلاری پاتنم، اظهارات مقدماتی و پیشگفتاری هم در این کتاب درج شده است.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

اگر شما راهبرد کانت را این گونه مطرح کنید، آن گاه راهبرد مشابهی را، هرچند نه به صورت پیشینی، در نوشته های جان دیویی خواهید یافت. به نظر من ایده تقدم عقل عملی (هرچند نه عقل عملی «محض») اکنون به این دلیل ایده‌ای بسیار مهم است: در دوره حلقه وین، ضدمتافیزیسین بودن بسیار آسان به نظر می‌رسید. برای ضدمتافیزیسین بودن صرفا باید دانش را به پیش بینی و کنترل امور مشاهده پذیر محدود کنید و هرکس می‌داند که «امر مشاهده پذیر» چیست. در واقع، شما یا «متافیزیسین» بودید یا «تجربه‌گرا». مشکل این کار، که هنگام ورود به این حرفه به سرعت بر من آشکار شد، این بود که ماخ و پیروانش در حلقه وین یک متافیزیک را جایگزین متافیزیکی دیگر می‌کردند. آن ها به درستی پی بردند که برای طرح پرسش ِ آیا الکترون‌ها «واقعا وجود دارند» باید درباره این شبه سوال بحث کنیم و سپس گفتند که وقتی می‌گوییم الکترون‌ها وجود دارند، گفته مان تنها به این معناست که امور مشاهده پذیر چنین و چنان رفتار می‌کنند، بی آن که بدانیم آن‌ها در واقع دارند بر شبه تز اصالت پدیدار صحه می‌نهند تا شبه تز رئالیسم استعلایی را زمین بزنند.

این کتاب با ۱۲۰ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۷۰ هزار ریال منتشر شده است.

کد خبر 3853425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha