۱۶ مهر ۱۳۹۶، ۱۷:۲۷

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه گلستان:

علت ۴۴ درصد مرگ و میر در گلستان بیماری قلبی است

علت ۴۴ درصد مرگ و میر در گلستان بیماری قلبی است

گرگان- سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه گلستان گفت: ۴۴ درصد مرگ و میر در گلستان به علت بیماری های قلبی عروقی است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا هنرور، ظهر یکشنبه در همایش بزرگداشت روز جهانی سالمند که در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد، اظهار کرد: جمعیت دنیا در حال پیر شدن است و ایران نیز که اکنون نرخ سالمندی کمتر از ۱۰ درصد دارد در سال ۲۰۵۰ به بالای ۳۰ درصد خواهد رسید.

وی افزود: با اتفاقات خوبی که در بخش بهداشت و درمان افتاده امید به زندگی از ۶۰ به ۸۰ تغییر یافته است و این خود از جمله عوامل افزایش نزخ سالمندی است.

هنرور تصریح کرد: سالخوردگی برگشت پذیر نیست و سرعت آن در ایران بیش از کشورهای پیشرفته است.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه گلستان با بیان این که نرخ جمعیت سالخورده در سال ۲۰۱۵، ۱۲.۳ درصد بود، اذعان کرد: در سال ۲۰۳۰، این رشد به ۱۶.۵ و در سال ۲۰۵۰ به ۲۱.۵ می رسد.

وی تأکید کرد: رشد جمعیت در کشور بین سال های ۹۰-۷۵ کاهش را نشان می دهد ولی استان گلستان وضعیت مطلوب تری دارد.

هنرور عنوان کرد: در سال ۹۵ استان گلستان، یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت داشته که ۱۴۵ هزار و ۶۹۴ نفر آن سالمند هستند و ۵۲ درصد را خانم ها و ۴۸ درصد آن را آقایان تشکیل می دهند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه گلستان به مقوله امید به زندگی اشاره کرد و گفت: در ایران امید به زندگی در خانم ها ۷۴ و در آقایان ۷۲ سال است.

وی تصریح کرد: امید به زندگی بدون ناتوانی در کشور ۶۴ سال است و با سن ۷۴ که امید به زندگی بدون ناتوانی است ۱۰ سال فاصله دارد و باید سیاست گذاران در این زمینه برنامه ریزی کنند.

۴۴ درصد مرگ و میر در گلستان به علت بیماری های قلبی عروقی است

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه گلستان به بیماری های مختص سالمندان اشاره کرد و تشریح کرد: چهار بیماری قلبی و عروقی، دیابت، سرطان و مزمن تنفسی علل اصلی مرگ در دنیاست که در کشور ما دو عامل اختلالات روانی و آسیب ها نیز به آن اضافه می شود.

وی همچنین گفت: در گلستان بررسی ها نشان می دهد که ۴۴ درصد مرگ به خاطر بیماری های قلبی و عروقی، ۲۰ درصد سرطان، هشت درصد مشکلات غدد و ۵ درصد حوادث است.

هنرور گفت: شعار ۲۰۱۷ سازمان جهانی بر این موضوع تأکید دارد که به جای پرداختن به بیماری به مشارکت و بهره گیری از استعدادهای سالمندان پرداخته شود.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه گلستان: در یکی از مصوبه های استانداری گلستان، گرگان پایلوت شهر دوستان سالمند شد و این خود برای دستگاه ها تعهد ایجاد می کند، معماری شهری، حمل و نقل، مسکن و ... از جمله این تعهدات است.

وی در پایان گفت: خرج کردن برای سالمند هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است و دولتی موفق است که در این زمینه اقدام کند.

کد خبر 4107981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha