۱۶ آبان ۱۳۹۶، ۹:۱۲

پریسا شاد به مهر گفت:

برپایی نمایشگاه در نیاوران/ با هنر عاشورایی رفتار آکادمیک شود

برپایی نمایشگاه در نیاوران/ با هنر عاشورایی رفتار آکادمیک شود

پریسا شاد رییس انجمن علمی هنرهای تجسمی معتقد است با هنر عاشورایی باید رفتار و نگاهی آکادمیک کرد تا المان ها، ساختار و محتوای این عرصه دچار رشد جهشی شوند.

پریسا شاد رییس انجمن علمی هنرهای تجسمی درباره بیست و یکمین نمایشگاه «هنر عاشورایی» که این روزها در کاخ موزه نیاوران برپاست، به خبرنگار مهر گفت: ما به مدت ۱۴ سال است هر سال نمایشگاه هنر عاشورایی را برگزار می کنیم و در برخی سال ها، دو یا سه بار در سال این نمایشگاه را برپا کردیم چرا که از شهرهای مختلف هم تقاضای برپایی این نمایشگاه می شد و یا تعداد آثار زیاد بود و در ۲ مرحله آن را برپا می کردیم. امسال قرار بود این نمایشگاه را در حوزه هنری و موزه خلیج فارس کیش برپا کنیم اما در این مسیر به مشکلاتی برخورد کردیم.

وی ادامه داد: برای نمایش آثار در موزه خلیج فارس کیش هزینه بیمه و ترنسفر آثار زیاد می شد و باید برای این موضوع نفری ۲۰۰ هزار تومان از هنرمند دریافت می کردیم که در نهایت کارها پیش نرفت و نمایش برخی از آثار این نمایشگاه را به خود دست اندرکاران این موزه سپردیم اما نمایشگاه اصلی قرار بود مانند سال گذشته در حوزه هنری به نمایش در بیاید که به ما اعلام کردند باید ۸ میلیون تومان بابت آن بپردازیم. ما یک انجمن هستیم که بودجه ای نداریم و از محل پرداخت حق عضویت اعضا کارها را پیش می بریم بنابراین در نهایت مجبور شدیم مکان را تغییر دهیم و در کاخ موزه نیاوران کارها به نمایش در آمد.

شاد با اشاره به اینکه اگر قرار بود کارهایی که در مرحله اولیه انتخاب شدند به نمایش در بیایند با نمایشگاه خوبی روبرو بودیم، بیان کرد: در مرحله اول این دوره نمایشگاه ۲۹۹ اثر به دستمان رسید که توسط ۱۲ داور تعداد ۵۹ اثر انتخاب شد اما عده ای در این میان انصراف دادند و در حال حاضر ۳۲ اثر به نمایش درآمده است. اگر همان ۵۹ اثر به نمایش در می آمد تعداد کارهای خوب نمایشگاه به مراتب بیشتر بود.

رییس انجمن علمی هنرهای تجسمی با انتقاد از ارگان ها که حامی چنین فعالیت های مذهبی و معنوی نیستند، گفت: ما انتظار نداریم ارگان ها برای چنین فعالیت هایی کیسه دوخته باشند. این نمایشگاه با روحیه معناگرا و دلی برپا می شود و ما زمانی این نمایشگاه را برپا کردیم که هیچ حرفی از نذر فرهنگی در جامعه مطرح نبود و ما برپایی آن را به عنوان نذر فرهنگی مطرح کردیم و حتی آن زمان خبری از این تعداد سوگواره هنر عاشورایی نبود. از وقتی سازمان ها بودجه مشخصی برای این رویدادها در نظر گرفتند این فعالیت ها هم بیشتر شد در حالی که ما امسال بودجه ای نداشتیم تا به داوران پرداخت کنیم.

وی درباره چرایی راه اندازی این نمایشگاه در سال ۸۲ نیز گفت: در آن سال ما دیدیم این حوزه هنر عاشورایی در دانشگاه و عرصه هنر مغفول مانده است و به تغییر المان هایی در این حوزه نیاز داریم. در این راستا به شاخه های مختلف هنری نیز توجه داشتیم و در ابتدا حتی گالری های خصوصی نیز از آن استقبال می کردند اما هر چه جلوتر رفتیم نگاه ها تجاری شد و جای فرهنگ سازی در این زمینه را گرفت و حتی صدا و سیما که هر سال این نمایشگاه را پوشش می داد، امسال سراغ ما نیامد.

شاد در پایان اظهار کرد: به نظرم برای رشد هنر عاشورایی مناسب است که نگاه آکادمیک و هنریِ نقادانه به آن شود تا در ادامه بتواند روی روند این جریان تاثیرگذار و از حالت تشریفاتی خارج شود. در این صورت است که به صورت جهشی شاهد رشد ساختار و محتوای این حوزه خواهیم بود.

کد خبر 4136541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha