۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۲۷

برنده جایزه «گورمند» این هفته اعلام می‌شود؛

راهیابی یک کتاب ایرانی به جمع نامزدهای مسابقه جهانی کتب آشپزی

راهیابی یک کتاب ایرانی به جمع نامزدهای مسابقه جهانی کتب آشپزی

کتاب «شیرینی‌های خشک» تالیف «سمیرا جنت‌دوست» به جمع سه اثر نهایی نامزد جایزه اصلی مسابقه «گورمند» (معتبرترین مسابقه جهانی برای کتاب‌های آشپزی دنیا) راه یافت.

به گزارش خبرنگار مهر، مسابقه گورمند برای کتاب‌های آشپزی (Gourmand Cookbook Awards) معتبرترین مسابقه جهانی بین کتاب‌های آشپزی دنیا و رقابتی آزاد بین کشورهای مختلف است. کشور برگزار کننده این مسابقه که از سال ۱۹۹۵ شروع به فعالیت کرده، فرانسه است و هدف از برگزاری آن معرفی بهترین کتاب­‌های جهان در صنعت غذاست.

هر سال بیش از ۲۰۵ کشور با حداقل ۲۹ هزار عنوان کتاب از سراسر دنیا در آن شرکت می‌کنند. معیار انتخاب آثار برتر محتوای مطالب و دستورات غذایی است. همچنین هیچگونه محدودیتی برای شرکت در این مسابقه وجود ندارد و آزادی شرکت در مسابقه به گونه‌­ای است که از یک فرد با تنها یک کتاب ساده بدون عکس و طراحی خاص تا انتشاراتی که دارای ۴۰۰ عنوان کتاب در زمینه صنایع غذایی است، می‌تواند در آن شرکت کنند.

دستورات غذایی تمامی کتاب‌­ها در مدت زمان ۹ ماه توسط بهترین سرآشپزهای دنیا تهیه شده و امتیاز گرفته‌اند. مسابقه گورمند مانند اسکار در سینما، برای سرآشپزهای دنیا اهمیت فراوانی دارد. هر سال در ماه می فینال این مسابقه در کشورهای مختلف طی مراسمی به مدت یک هفته برگزار می‌شود و در آن هزاران نویسنده، ناشر و سرآشپز حضور دارند. اهیمت این مسابقه برای کشورهای منتخب به گونه­‌ای است که خبرنگاران و سفیران آن کشورها نیز در آنجا حضور پیدا می‌کنند.

امسال کشور ایران هم با کتاب «شیرینی‌های خشک» اثر «سمیرا جنت‌دوست» از «انتشارات پانیذ مهر ایرانیان» در این مسابقه شرکت کرده بود؛ این کتاب تاکنون به عنوان سه کتاب برتر این مسابقه جهانی انتخاب شده و در انتظار اعلام نتیجه نهایی این مسابقه است.

سمیرا جنت‌دوست، مؤلف کتاب برای فینال مسابقه که در تاریخ ۵ و ۶ خرداد (۲۶ و ۲۷ می) برگزار می‌شود، در کشور چین حضور خواهد داشت. کشورمان در سال‌های ۲۰۱۴، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ و با کتاب‌های «آشپزی ملل»، «آشپزی ایرانی» و «دسر» (از همین انتشارات) توانست مقام اول این مسابقه جهانی را از آن خود کند و اکنون، ایران تنها کشوری است که در بین کشورهای دیگر توانسته است سه سال متوالی از یک مؤلف این مقام را به دست آورد.

کد خبر 4303998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha