۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۳۴

مهر گزارش می دهد

شرکت‌های دانش‌بنیان ظرفیتی برای رویارویی با تحریم اقتصادی

شرکت‌های دانش‌بنیان ظرفیتی برای رویارویی با تحریم اقتصادی

همدان- فعالیت کارآفرینان در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان توان کشور در رویارویی با تحریم اقتصادی را تقویت می‌کند و مسعود جنانی از کارآفرینان این بخش در همدان گامی در این راستا برداشته است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها- پروین قادری دانشمند*: کارآفرینی فرآیندی است که منجر به ایجاد رضایتمندی و یا تقاضای جدید می‌شود، در واقع کارآفرینی عبارت است از فرآیند ایجاد ارزش از راه تشکیل مجموعه منحصربه‌فردی از منابع به‌منظور بهره‌گیری از فرصت‌ها.

در این میان فردی که مسئولیت اولیه وی جمع‌آوری منابع لازم برای شروع کسب‌وکار است و یا کسی که منابع لازم برای شروع و یا رشد کسب‌وکاری را بسیج می‌کند و تمرکز او بر نوآوری و توسعه فرآیند، محصول یا خدمات جدید است همان کارآفرین خواهد بود.

در این میان کارآفرینی دانش‌بنیان شاخه‌ای از کارآفرینی است و با توجه به تعریف و کارکردهای شرکت‌های دانش‌بنیان، این شرکت‌ها، به‌عنوان بنگاه‌های اقتصاد دانش‌بنیان، نقش محوری در ساختار این نوع اقتصاد ایفا می‌کنند.

شرکت‌های دانش‌بنیان ظرفیت مناسبی برای روبه‌رو شدن با شرایط تحریم را دارا هستند

شرکت‌های دانش‌بنیان، با توجه به ویژگی‌های خود و پویایی و تطبیق با شرایط محیط پیرامونی و انعطاف‌پذیری بالا، ظرفیت مناسبی برای روبه‌رو شدن با شرایط تحریم را دارا هستند.

همچنین توزیع عادلانه‌تر ثروت بر اساس شایسته‌سالاری در چنین شرکت‌هایی، تأثیر زیادی در عدالت اقتصادی دارد و از سوی دیگر، با توجه به توانمندتر بودن این شرکت‌ها، در مقایسه با شرکت‌های سنتی، سبب افزایش بهره‌وری و کارآمدی شرکت‌های دولتی واگذارشده خواهد شد.

با توجه به این‌که یکی از عوامل اساسی رشد تولید سرانه‌ ملی، اقتصاد دانش‌بنیان و بنگاه‌های اقتصادی دانش‌بنیان است، یکی از راهکارهای اساسی خودکفایی پایدار در محصولات استراتژیک، ارتقای فناوری و افزایش بهره‌وری عوامل تولید از طریق دانش‌بنیان نمودن اقتصاد و توسعه‌ شرکت‌های دانش‌بنیان است.

یکی از اساسی‌ترین زیرساخت‌های اقتصاد دانش‌بنیان و پیش‌نیاز تحقق استراتژی شرکت‌های دانش‌بنیان، سرمایه‌ انسانی خلاق، نوآور و دانشی است که با توجه به ترکیب جمعیتی کشور و جمعیت بالای جوانان تحصیل‌کرده و نیروی انسانی به‌عنوان بزرگ‌ترین و باارزش‌ترین سرمایه‌ کشور، باید موردتوجه قرار گیرد.

در این میان در استان همدان نیز شماری از کارآفرینان در بخش دانش‌بنیان فعالیت دارند که مسعود جنانی یکی از این کارآفرینان است.

وی که فارغ‌التحصیل رشته صنایع هوایی از کشور امریکا است با تولید دستگاهی منحصربه‌فرد کشور را از واردات این‌چنین دستگاهی بی‌نیاز کرده است.

از ابتدای دوران دانشجویی به دنبال ایده پردازی‌های نو بودم

مسعود جنانی دقایقی در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه دستگاه ۴ کاره تست، شستشو و تعویض روغن گیربکس اتوماتیک و روغن کهنه موتور خودروهای سبک و سنگین را به تولید رسانده است، گفت: از ابتدای دوران دانشجویی به دنبال ایده پردازی‌های نو بودم.

وی بابیان اینکه همیشه به فراخور فرهنگ ایرانی به فکر تولیدات جدید هستم، گفت: دو سال و نیم پیش ایران واردکننده دستگاه تعویض روغن اتوماتیک گیربکس بود و دستگاه را از چین وارد می‌کرد.

جنانی بابیان اینکه قیمت این دستگاه بالا و کار آیی آن پایین بود، ادامه داد: از ۲ سال پیش ایده طراحی و اجرای دستگاه ۴ کاره به ذهنم رسید و پس از یک سال دستگاه ۴ کاره تست، شستشو و تعویض روغن گیربکس اتوماتیک و روغن کهنه موتور خودروهای سبک و سنگین را ساختم.

وی بابیان اینکه هم‌اکنون این دستگاه به تولید رسیده است، گفت: پس از تولید اولیه تعداد ۴ دستگاه تولیدی را در مراکز تعمیر خودروها مستقر کردیم تا ضمن استفاده از آن‌ها تغییرات جزئی احتمالی که کارایی دستگاه را بهتر می‌کرد شناسایی و بر روی آن اعمال کنیم.

به دنبال تولید نیمه انبوه دستگاه هستیم

جنانی بابیان اینکه نتیجه‌ها جمع‌آوری و بر روی کار نهایی اجرا شد، گفت: یکسری معایب جزئی پس از کار کردن دستگاه مشخص و رفع شد و هم‌اکنون در پارک علوم و فناوری همدان مستقرشده و به دنبال تولید نیمه انبوه دستگاه هستیم.

این کارآفرین بابیان اینکه دستگاه تولیدی بنده ۴ بخش را دربرمی گیرد درحالی‌که دستگاه وارداتی تنها به یک بخش می‌پرداخت، گفت: در حال حاضر در مراکز تعمیر خودرو برای هر یک از این ۴ بخش یک دستگاه جداگانه استفاده می‌شود که قیمت آن‌ها درمجموع حداقل ۲۵ میلیون تومان را شامل می‌شود.

وی بابیان اینکه دستگاه تولیدی بنده طرح نو و جدید است و تولید هر یک عدد از آن حداکثر ۱۰ میلیون تومان هزینه تولید دارد، گفت: این دستگاه فضای کمتری را در تعمیرگاه به خود اختصاص می‌دهد.

وی به مزایای استفاده از این دستگاه نیز اشاره کرد و بابیان اینکه با استفاده از این دستگاه دیگر نیاز به استفاده از دستگاه کمپرس باد نیست، گفت: مخازن تخلیه روغن نو و کهنه نیز در بالای دستگاه مستقرشده و مشتری می‌تواند تعویض و جایگزینی روغن را مشاهده کند.

پتانسیل تولید انبوه این دستگاه و صادرات آن به کشورهای حوزه خلیج‌فارس وجود دارد وی بابیان اینکه این دستگاه شستشوی مدار کنترل کیفیت روغن ماشین را انجام می‌دهد، گفت: خوشبختانه پتانسیل تولید انبوه این دستگاه و صادرات آن به کشورهای حوزه خلیج‌فارس وجود دارد.

وی بابیان اینکه به دنبال آنیم که تسهیلات گرفته و کار را باقدرت بیشتری پیش ببریم اما در این مسیر مشکلاتی وجود دارد، گفت: تسهیلات درخواستی برای ادامه کار بازپرداختی ۶ ساله دارد و بر همین اساس از بنده خواسته‌شده مکانی که برای انجام کار اجاره می‌کنم ۶ ساله باشد و این درحالی‌که است که اجاره‌نامه‌ها یک‌ساله است و کسی حاضر به اجاره دادن مکان خود به مدت ۶ سال نیست.

جنانی بابیان اینکه ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات درخواست کرده‌ایم تا تولید انبوه را شروع کنیم، گفت: اگر به تولید انبوه برسیم مصرف داخل را در فاز اول جوابگو خواهیم بود چراکه مدیریت تولید اولویت است.

وی بابیان اینکه برای تولید از پتانسیل بازار ایران استفاده می‌کنیم و قطعات موردنیاز را از داخل تهیه خواهیم کرد تا ضمن اشتغال‌زایی برای عده‌ای هزینه اضافه‌تری برای واردات پرداخت نکنیم، گفت: در برنامه‌ریزی انجام‌شده تولید ۱۰۰ دستگاه پیش‌بینی‌شده است.

وی در توضیح انتظاراتش از جامعه و دولت لیزینگ دستگاه‌های تولیدی را خواستار شد و بابیان اینکه قدرت خرید مردم پایین است و دولت می‌تواند دستگاه‌ها را از ما خریداری و به‌صورت اقساطی در اختیار تعمیرگاه‌های خودرو قرارداد، گفت: این اتفاق تأمین سرمایه در گردش ما را همراه خواهد داشت.

با این تفاسیر آنچه مسلم است اینکه با توانمند کردن و تشویق و زمینه‌سازی فعالیت کارآفرینان در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان، کشور توان رویارویی با هرگونه تهدید و تحریم اقتصادی را خواهد داشت بنابراین باید حمایت از این گروه اولویت باشد

کد خبر 4391823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha