۲۹ بهمن ۱۳۸۵، ۹:۱۲

قیمت گوجه فرنگی متعادل شد؛ گزارش خبری مهر از وضعیت بازار گوجه فرنگی

قیمت گوجه فرنگی متعادل شد؛ گزارش خبری مهر از وضعیت بازار گوجه فرنگی

خبرگزاری مهر- گروه اقتصادی: عرضه گوجه فرنگی داخلی و وارداتی در بازار موجب شده که هم اکنون هرکیلو گوجه فرنگی با حداقل دو هزار تومان کاهش در مقایسه با یک ماه گذشته ،‌ با قیمت 700 تا 800 تومان در مغازه‌های سطح شهر به فروش برسد.

به گزارش خبرنگار مهر، عرضه تدریجی گوجه فرنگی مناطق گرمسیر کشور و واردات گوجه فرنگی از برخی کشورها ( پاکستان ) دربازار، قیمت این محصول را که تا یک ماه گذشته افزایش چشمگیری یافته بود ، ‌متعادل کرد به طوری که هم اکنون هرکیلو گوجه فرنگی درمغازه های سطح شهرتهران با قیمت حد اکثر700 تا800 تومان به فروش می رسد.

این درحالی است که همزمان با شروع فصل زمستان و درطول 20 روز تا یک ماه گذشته قیمت هرکیلوگوجه فرنگی تا 3000 تومان دربرخی مغازه های سطح شهرنیز رسیده بود.

عرضه گوجه فرنگی  مناطق گرمسیری کشور با قیمت هر کیلو 450 تومان تا 500 تومان در میادین شهرداری ازاوایل بهمن ماه راهکاری بود که از سوی مسئولان نهادهای مرتبط برای متعادل شدن قیمت گوجه فرنگی در بازارهای سطح شهر اجرایی شد .

عبدالرحمن چراغعلی مدیر عامل سازمان میادین میوه و تره بارشهرداری تهران با اشاره به هماهنگی های صورت گرفته با وزارت بازرگانی برای تامین گوجه فرنگی مرغوب به منظورعرضه در میادین و بازارهای میوه و تره بار شهر تهران ،‌ می گوید :‌ درحال حاضرگوجه فرنگی در سطح تمامی بازارها و میادین میوه و تره بار شهرداری تهران به قیمت 450 تومان عرضه می شود که بسته به کیفیت گوجه فرنگی امکان عرضه این محصول تا قیمت 500 تومان نیز وجود دارد. 

به گفته مسئولان ودست اندرکاران بخش کشاورزی ، ‌کاهش عرضه گوجه فرنگی درفصل زمستان ازمهمترین دلایل افزایش قیمت این محصول طی یکماه گذشته بوده است.

شاپورعلائی مقدم مدیرکل دفترسبزی وصیفی وزارت جهاد کشاورزی شرایط نامساعد جوی وبرداشت دیرهنگام گوجه فرنگی این مناطق را ازدلایل افزایش قیمت این محصول طی ماه های اخیر می داند.

وی با اشاره به عرضه  900 هزارتن گوجه فرنگی تا پایان سال در میادین کشور،‌ تاکید کرد که  براساس برنامه ریزی صورت گرفته قراراست تا پایان سال 900 هزار تن گوجه فرنگی که برداشت  انبوه آن ازبوشهر،‌هرمزگان و جیرفت و کهنوج آغاز شده، با قیمت هر کیلو 360 تومان وارد شود.

عدم نظارت وکنترل بربازارخرده فروشی وعمده فروشی میوه وصیفی جات درسطح کشورموجب شده که قیمت این اقلام همزمان با وارد آمدن کوچکترین شوکی به بازار مانند کاهش عرضه به دلایل مختلف ویا حتی برخی مناسبت ها وتعطیلات در مغازه های سطح شهر به نسبت میادین شهرداری حتی تا دوبرابر افزایش یابد  .

سیدرضا نورانی نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه و تره بارعدم نظارت وکنترل برقیمت ها را یکی ازمهمترین دلایل تفاوت قیمت میان بازار خرده وعمده فروشی میوه اعلام کرده و می گوید :‌‌ دولت همان گونه که هم اکنون و درراستای کنترل قیمت میوه درشب عید ، مقررکرده که برقیمت انواع میوه هادرعمده فروشی ها وهمچنین درخرده فروشی نظارت کند باید این روند برای مابقی کالاها و در سایر فصول سال نیزادامه یابد 

این درحالی است که علائی مقدم با انتقاد ازفاصله زیاد بین قیمت خرید گوجه فرنگی ازکشاورزان تا قیمت فروش آن  در بازار تهران تاکید می کند که ‌هم اکنون هرکیلوگوجه فرنگی با قیمت 250 تا 300 تومان ازکشاورزان خریداری می شود اما با چند برابر افزایش به دست مصرف کننده می رسد.

کد خبر 449581

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha