۴ بهمن ۱۳۹۷، ۹:۴۲

به بهانه انتشار ویدئوی پرسروصدا از یک زوج جوان؛

ازدواج در نوجوانی؛ شادابی در جوانی/ مخالف محدودیت در ازدواج هستیم

ازدواج در نوجوانی؛ شادابی در جوانی/ مخالف محدودیت در ازدواج هستیم

ویدئوی دختر و پسر جوانی که در سن پایین ازدواج کردند و این ماجرا را به شکل متفاوتی با بقیه به اشتراک گذاشتند، سر و صدای زیادی به راه انداخت که احتمالا ماجرای آن‌ها برای شما هم جالب است.

مجله مهر: ما این‌طور می‌بینیم که ماجرا از یک ویدئوی دختر و پسری شروع شده. خودشان می‌گویند ۱۴ ساله و ۱۶ ساله بودند که با یکدیگر آشنا شدند و خودشان هم فکر نمی‌کردند ازدواج کنند. اما مسیر آن‌ها خیلی زود با هم یکی شد و بعد دست در دست هم برای رسیدن به آرزوهای‌شان قدم برداشتند. با این‌همه ویدئوی‌شان سر و صدا کرد، بخشی منفی و بخشی مثبت. برخی ایراد گرفتند که چرا رواج ازدواج در سن پایین می‌کنید، برخی هم تعریف کردند که آفرین به شما و جراتی که داشتید. حتی معصومه علینژاد خبرنگار خارج‌نشینی که همیشه در تلاش است روی موج مطالبات سوار شود، سعی کرد با انتشار فیلم تقطیع‌شده این زوج جوان، زندگی آنها را به باد نقد بگیرد. هرچه که باشد کوثر کریمی و حسین جمشیدی با هم حالشان خوب است و فضای مجازی هم آن‌ها را بیشتر معرفی کرده تا از ماجرای زندگی‌شان باخبر شوید.

به خانم کوثر کریمی زنگ زدیم؛ برخورد ۱۸ ساله‌های تیپیکال روزگار را نداشت، جملات را کامل و دقیق و سنجیده می‌گفت، روی حرف‌هایش تسلط داشت و مهم‌تر از همه اینکه می‌دانست از زندگی و شرایط چه می‌خواهد.

قانونی با نام ترحم‌برانگیز کودک‌همسری

در ابتدا از او درباره همان کلیپ معروفشان پرسیدیم که این‌طور توضیح می‌دهد: «ماجرای ساخت کلیپ به بیشتر از یک ماه و نیم قبل برمی‌گردد که ما متوجه شدیم برخی تلاش می‌کنند قانون منع ازدواج برای افراد زیر ۱۸ سال تصویب بشود و خودمان درگیر این موضوع بودیم. از نظر ما این قانون بیشتر برای بالا بردن سن ازدواج مطرح می‌شود که البته اسم ترحم‌برانگیز کودک همسری را روی آن گذاشته‌اند.»

خانم کریمی به ازدواج‌های اجباری و حتی غیراجباری در شهرستان‌ها یا مناطق کمتربرخوردار هم اشاره می‌کند: «الان ازدواج دختران زیر ۱۸ سال ممنوع و غیرقانونی است ولی با این حال در مناطق محروم و شهرستان‌ها همچنان این اتفاق چه به صورت اختیاری و چه به صورت اجباری رخ می‌دهد. البته تا قبل از ۱۸ سالگی آن را مسکوت نگه می‌دارند و بعد از این سن برای ثبت آن اقدام می‌کنند، پس قانون تا الان نتوانسته چیزی را کنترل کند و این کار باید با فرهنگ‌سازی درست شود.»

«در این میان خود من در ۱۴ سالگی با همسر ۱۶ ساله‌ام آشنا شدم و تا زمانی‌که از خانواده اجازه بگیریم، من ۱۶ ساله و همسرم ۱۸ ساله بود که نامزد کردیم. و الان هم دو سال از زندگی‌مان می‌گذرد. از آن‌جایی که در صفحه شخصی خودمان هم درباره این موضوع صحبت کرده بودیم، به همین دلیل افراد مشابه خودمان را هم می‌دیدیم که در همین سن و با توقعات کم ازدواج کرده‌اند و زندگی خوبی هم دارند. در همین زمان به این فکر می‌کردیم که اگر این قانون منع ازدواج برای زیر ۱۸ ساله‌ها تصویب شود، ما که ازدواج کرده‌ایم، کسانی‌که می‌شناسیم هم همین‌طور، اما شرایط برای آن‌هایی که می‌خواهند ازدواج کنند، چطور می‌شود؟»

بعضی گفتند ترویج کودک‌همسری می‌کنید!

از او درباره واکنش‌هایی که بعد از این ویدئو به وجود آمد، پرسیدیم که می‌گوید: «ار ابتدا دلمان می‌خواست واکنش‌های زیادی نسبت به آن رخ دهد! واکنش‌هایی که نسبت به ویدئو و اساسا ازدواج ما وجود داشته، در برخی موارد این‌طور دسته‌بندی می‌شد که به ما می‌گفتند شما ترویج کودک همسری می‌کنید، در صورتیکه استفاده از لفظ کودک برای فردی که بالغ شده اشتباه است. این بالغ شدن برای آدم‌های مختلف هم فرق می‌کند، ممکن است کسی حتی در ۳۰ سالگی هم به این بلوغ نرسد، اما تکلیف کسی که زیر ۱۸ سالگی به این مرحله رسیده و می‌تواند مسئولیت یک زندگی را به دوش بکشد، چه می‌شود؟ چون نمی‌توان گفت که چون کسی را فقط به خاطر اعداد شناسنامه‌اش کودک فرض کرد، این کار توهین به شعور فرد است.»

خانم کریمی می‌گوید: «به هر حال هر ازدواجی ممکن است به مشکل بربخورد، چه زیر ۲۰ سال و چه بالای ۲۰ سال! اگر بخواهیم این‌طور نگاه کنیم، پس اصلا باید ازدواج را ممنوع کنیم!»

خودمان پول مراسم عقدمان را دادیم

از او درباره آشنایی‌شان پرسیدیم که توضیح می‌دهد: «آشنایی ما از همایش‌های مذهبی که می‌رفتیم اتفاق افتاد. من خیلی فعال بودم و در برنامه‌های مختلفی شرکت می‌کردم که همسرم را در یکی از همین همایش‌ها دیدم.»

هزینه‌های زندگی مورد بعدی بود که از درباره نحوه تامین آن‌ها پرسیدیم: «همسرم گرافیست و تدوینگر است. ما وقتی نامزد کردیم، پیج فروش لوازم راه انداختیم، خرده فروشی می‌کردیم و با تبلیغات پول در می‌آوردیم تا جایی که برای مراسم عقدمان هیچ پولی نگرفتین و همه هزینه‌ها را خودمان پرداخت کردیم. همچنان هم همین‌کار را انجام می‌دهیم.»

کد خبر 4522228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • طبا IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
      13 11
      افرین. من هم کلا مخالف هر محدودیتی هستم که با دین و عرف جامعه ایرانی همخوانی نداره و برای شعور انسان‌ها ارزشی قائل نیست؛ چه فیلترینگ باشه و چه محدودیت ازدواج.
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
      3 3
      من وقتی ویدیوی اون خانم خودفروخته فراری رو دیدم خیلی متاسف شدم براشون. چقدر خوبه که اینقدر خوشحالند
    • ایرانی IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
      4 2
      ماشاءالله نباید بر خلاف حکم خدا وبرای خوش آمد کفار و مشرکین حرفی زد و چیزی نوشت و کاری کرد....
    • آزاده PL ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
      5 3
      در ایران ازدواج زیر 18 سال ممنوع نیست، اینها با قانونی مخالف هستند که ازش خبر ندارند.حضرات حتی آشناییشان 14 و 16 بوده! بحث کودک همسری درباره ممنوعیت ازدواج زیر 13سال برای دختر و زیر 15 سال برای پسر است
      • سیدطبا IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
        5 4
        برای حکم خدا نباید ممنوعیت گذاشت
      • KW ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
        5 1
        درسته. مشکل ازدواجیه که دخترهای سیزده یا دوازده ساله حتی، در موردش اختیاری ندارند و قربانی خواسته های خودخواهانه ی پدر و مادر میشن
    • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
      13 7
      ازدواج در نوجوانی، شادابی در جوانی، بیچارگی در میانسالی، و فلاکت در سالمندی!!!!! با این تورم سرسام آور غیر از این نخواهد شد!
    • Ali IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
      5 3
      ترسو ها یاد بگیرند.....و تا دیر نشده آستین بالا بزنند. اینقدر فکر تشریفات و هزینه های آن نباشند
    • مسعود IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
      8 13
      متاسفم برای هردوتاشون. دوستی خیابانی رو دارن تبلیغ میکنن
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
      6 4
      بحث تشریفات نیست، باید آدم یک خونه داشته باشه یا اقلا بتونه اجاره کند؟ والله این آقا در 18 سالگی ازدواج کرده لابد اون قدر پول داشته که بخواد خونه اجاره کنه.
    • علی صدیق IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
      4 4
      واقعا از این زوج بخاطر این موضوع باید تشکر کرد کلی دعا پشت سرتونه. کسایی که از هزینه ازدواج میترسید اونو خدا میرسونه زندگی نباید تجملاتی باشه . این زوج هرگز تبلیغ ارتباط خیابانی نکردند
    • مرضیه KW ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
      7 1
      بهتر نبود اجازه میدادید ده سال از زندگی مشترکتون اونهم زیر یک سقف بگذره بعد نظر بدید؟ دوم اینکه ازدواج شما با رضایت خودتون بوده. اون دختر یازده ساله که به زور پدر به ازدواج مرد چهل ساله در میاد چی؟؟
    • زینب IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
      2 2
      عالیه خوشبخت بشید ان شاءاللّه
    • فرشته IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
      3 2
      خوبه
    • بشرا IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
      2 2
      احسنتم! با آقاامام علی علیه السلام و خانم حضرت زهرا سلام الله علیها محشور بشوید ان شاءالله! خدا،هدایت کند قانونگذاران ظالم را!