۱۱ فروردین ۱۳۹۸، ۱۳:۱۳

توسط نشر چشمه؛

نقد و نوشته‌های جدید دولت‌آبادی به چاپ دوم رسید

نقد و نوشته‌های جدید دولت‌آبادی به چاپ دوم رسید

کتاب «عبور از خود» نوشته محمود دولت‌آبادی توسط نشر چشمه به چاپ دوم رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «عبور از خود (از سرگذشت)» نوشته محمود دولت‌آبادی به‌تازگی توسط نشر چشمه منتشر و وارد بازار نشر شده است. این کتاب تعدادی از نقد و نوشته‌های جدید محمود دولت‌آبادی را شامل می‌شود که چاپ اولش، اسفند ۹۷ به بازار عرضه شد و حالا نسخه‌های چاپ دومش در بازار حضور دارند.

این کتاب صد و چهارمین عنوان از مجموعه «درباره ادبیات» است که چشمه چاپ می‌کند. حکایت‌-نوشتارهای این کتاب زمان نوشته‌شدن و تحویل به وزارت ارشاد برای بررسی برای چاپ، اقبالی نداشتند تا در نهایت سال ۹۷ پس از ۱۰ سال شانس انتشار پیدا کردند.

کتاب «عبور از خود» ۶ مطلب یا حکایت-نوشتار را با این عناوین در بر می‌گیرد: تا این هزار فرسنگ، حدیث نفس، نسل‌نگری در ادبیات، گفتانوشت، مردی شبیه خود، روایت زندان.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

چون در تمام این مدت ده‌سال همه توی خانه‌هامان نشسته بودیم و گاهی توی ختم‌ها همدیگر را می‌دیدیم و در هر فرصتی بدوبی‌راه‌هایی توی روزنامه علیه نویسندگان می‌گفتند و گویه می‌شد. از جمله یکی از خطرهایی که احساس کرده بودم در دنباله این تهاجم‌ها وجود دارد، این بود که ظاهراً در نظر هست کم‌کم یک‌جوری به مردم و جامعه وانمود بشود که ما آن‌قدر بیگانه‌ایم که انگار اهل مملکت‌مان نیستیم! در حالی که وقتی به خودمان نگاه می‌کنیم می‌بینیم کاری نداشته‌ایم جز این‌که کار کرده‌ایم تو مملکت‌مان چهل-پنجاه سال و زندگی‌مان هم معلوم است. پس در جهت رفع این تلقین بیگانگی و بالاخره نوعی ارتباط با مردمی که لزوماً خواص نیستند، مردمی که لزوماً مخاطب نویسنده هم نیستند، به نظرم رسید پیشنهاد بکنم حالا که نتوانسته‌ایم کاری انجام بدهیم جز نوشتن، و در نوشتن هم وقتی که بنا بود جنگ تمام بشود متوجه شدند یک کسی در ایران وجود دارد که حرفه‌اش فقط نوشتن است و به من تلفن زدند که یک مقاله‌ای می‌خواهیم درباره جنگ، پرسیدم چرا من؟ گفتند این‌جا می‌گویند شما نویسنده‌ای هستید که آن‌جا بوده‌اید در طول جنگ و این‌چنین و آن‌چنان و … گلایه کردم که در این هشت ساله که ما خراب شدیم و حالی از ما کسی نپرسید.

...

چاپ دوم این کتاب با ۱۱۷ صفحه، شمارگان ۳ هزار نسخه و قیمت ۱۶ هزار تومان به بازار آمده است.

کد خبر 4578779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha