۵ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۴۶

یادداشت مهمان؛

چاپ کتاب‌های مستند داستانی؛ بهترین راه معرفی بزرگان به نسل جوان

چاپ کتاب‌های مستند داستانی؛ بهترین راه معرفی بزرگان به نسل جوان

یک مبلغ مذهبی معتقد است بهترین راه برای شناساندن بزرگان و اسطوره‌های علمی و معنوی کشور به نسل جوان تولید کتاب‌های مستند داستانی و آثاری مثل «نخل و نارنج» است.

به گزارش خبرنگار مهر، در پی انتشار رمان «نخل و نارنج» نوشته وحید یامین‌پور توسط انتشارات کتاب جمکران که چاپ و عرضه‌اش در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انجام شد، یکی از روحانیون مبلغ این کتاب را مطالعه کرده و یادداشتی درباره آن نوشته که خبرگزاری مهر آن را منتشر می‌کند.

حجت‌الاسلام محمدجواد زارع مبلغ جوان ساکن بندرعباس است و می‌گوید کتاب مورد نظر هم ماشین زمان است هم استاد اخلاق.

در ادامه مشروح این یادداشت را درباره رمان «نخل و نارنج» که درباره زندگی شیخ مرتضی انصاری نوشته شده، می‌خوانیم:

اساساً دو نوع مواجهه با رمان، به‌ویژه کتاب‌های مستند داستانی داریم؛ یک نوع مواجهه این است که کتاب را می‌خوانیم تا ببینیم صرفاً چه داستانی را روایت می‌کند؛ تا بخوانیم و صرفاً لذت ببریم. یا این‌که کتاب را می‌خوانیم تا نقدش کنیم و... . این نوع مواجهه در نگاه اول عیبی ندارد؛ اما به نظرم حداقلی هست. نوع دوم مواجهه این است که ما با آن کتاب زندگی کنیم و به عنوان ماشین زمان سوارش شده، خودمان را رها کنیم و می‌گذاریم تا ما را به همان زمان قصه یا شکل‌گیری اتفاقاتش ببرد. البته کتاب مورد نظر هم باید قابلیت چنین چیزی را داشته باشد؛ یعنی آن‌قدر قوی باشد که بشود بر آن سوار شد و به زمانه‌اش رفت. خب اگر نوع دوم اتفاق افتاد. دیگر آن کتاب فقط برایتان کتاب نیست. منشأ اثر و استاد اخلاق و زندگی می‌شود. همچنین تبدیل به نقطه آغاز تحول می‌شود. هر داستانی با هر موضوعی، دقیقاً متناسب با همان موضوع در توی مخاطب اثرگذار خواهد بود.

کوتاه سخن آن‌که «نخل و نارنج» از جمله کتاب‌هایی است که این قابلیت را دارد تا به‌عنوان ماشین زمان عمل کند و اگر به‌صورت نوع دوم با آن مواجه شویم، به نظر این کتاب برای کسی که به آن دل بدهد، یک استاد اخلاق است؛ یک استاد خوب زندگی کردن که در آن، رابطه خوب با همسر و پیرامون و پدر و مادر را آموزش می‌دهد. این کتاب به‌دلیل پرداختنش به شیخ مرتضی انصاری، در حد خودش برای جوان‌های امروز یک استاد عرفان است. به‌نظرم اگر کسی این کتاب را با نوع مواجهه دوم بخواند، هم رابطه‌اش با خدا خوب می‌شود، هم اهل توسل به اهل‌بیت (ع) می‌شود، هم رابطه‌اش با خانواده‌اش خوب می‌شود، هم رابطه‌اش با فعالیت‌های علمی‌اش خوب می‌شود و هم اهل تلاش می‌شود.

تیر خلاص کتاب این است که تمام چیزهایی که امروزه در جامعه ما متأسفانه آرام‌آرام تبدیل به ضد ارزش می‌شود، به‌صورت معجزه‌آسایی در ذهن مخاطب تبدیل به ارزش می‌کند؛ مفاهیمی مثل: اتصال به خدا، تواضع در عین اعلمیت و قدرت هجرت، تلاش و جهاد علمی، قناعت و سادگی، همیاری و همراهی زن و شوهر تا نفس آخر، احترام به پدر و مادر در حد بالا و خیلی مفاهیم ناب دیگر.

امروز در این دنیا و این جامعه، بهترین راه برای شناساندن بزرگان و اسطوره‌های علمی و معنوی کشور به نسل جوان همین راه مستند داستانی است. این کار حتی از ساخت مستند تصویری هم اثرگذارتر است. ای کاش آقای یامین‌پور همین مدل کتاب را آقای برای حضرت امام (ره) بنویسند.

کد خبر 4675549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha