۲۳ شهریور ۱۳۹۸، ۲۰:۴۶

معاون شهردار تهران:

مطالعات کافی و کامل برای اصلاح ساختار شهرداری انجام شده است

مطالعات کافی و کامل برای اصلاح ساختار شهرداری انجام شده است

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا گفت: مطالعات جامع، کامل و لازم در خصوص اصلاح ساختار انجام شده و اکنون زمان تصمیم‌گیری در خصوص این موضوع است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حامد مظاهریان، در نشست هم‌اندیشی معاونان برنامه‌ریزی مناطق، سازمان‌ها، شرکت‌ها و مدیران کل برنامه‌ریزی معاونت‌های تخصصی شهرداری تهران، با اشاره به روند اصلاح ساختار شهرداری اظهار کرد: به واسطه تکلیف مصرح در اسناد بالادستی، برنامه سوم توسعه شهر تهران و نیز مصوبات شورای شهر تهران، موضوع اصلاح ساختار شهرداری امری ضروری و حتمی است و باید انجام شود.

مظاهریان با تاکید بر اینکه هدف از تغییر ساختار، تعدیل نیروی انسانی نیست، اضافه کرد: در طول سال‌های گذشته ۵ مطالعه مستقل مشتمل بر ده‌ها جلد مطالعه در حوزه اصلاح ساختار انجام شده است و بازخوانی این مطالعات نشان می‌دهد که اطلاعات پایه و ضروری برای تغییر ساختار وجود دارد و اکنون زمان تصمیم‌گیری است.

معاون شهردار تهران، ادامه داد: البته سناریوهای مختلفی برای اصلاح ساختار روی میز قرار دارد و باید تلاش ‌کنیم در یک فرآیند دو سویه از بالا به پایین و از پایین به بالا بتوانیم از نظرات کارشناسی در سطح شورا و شهرداری بهره‌مند شویم تا اقدام‌های پیش‌بینی شده برای اصلاح ساختار بهینه بوده و با کمترین تبعات اجرایی شود.

مظاهریان در بخشی دیگری از سخنان خود، از توجه بودجه‌ای به مناطق محروم شهر تهران خبر داد و گفت: ردیف مشخصی در بودجه سالیانه پیش‌بینی شده است تا با کمک به اجرای پروژه‌های موثر در مناطق کمتر برخوردار شهر، فاصله جنوب و شمال شهر کاسته شود.

وی با اشاره به اینکه دیون شهرداری، چالش بزرگی در مسیر اقدامات مدیریت شهری است، اضافه کرد: فارغ از اینکه رقم بدهی‌های شهرداری تهران چه میزان است، باید توجه داشت که با بودجه ۱۸ هزار میلیاردی نمی‌توان بدهی چند ده میلیاردی را در کوتاه مدت پرداخت کرد و این بدهی‌ها به چالشی بزرگ بدل شده‌اند اما این چالش قابل مدیریت است و باید تلاش کنیم تا بدهی شهرداری مدیریت شود.

معاون شهردار تهران، سال ۱۳۹۸ را سال سختی به لحاظ مالی برای شهرداری تهران دانست و گفت: در چنین شرایطی که شهرداری با بدهی سنگینی مواجه است و در کسب منابع مالی و درآمدی نیز با مشکل مواجه است، تخصیص بودجه به سختی صورت می‌گیرد و لازم است تا معاونان برنامه‌ریزی مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌ها در مدیریت هزینه‌ها و اولویت‌بندی آنها دقت لازم را صورت دهند.

در ادامه این جلسه، روح‌الله شهیدی‌پور، مدیرکل ارزیابی عملکرد و بهبود مدیریت شهرداری تهران نیز در سخنانی، از انجام دو مرحله ارزیابی عملکرد در سطح ۲۲ منطقه و ۳۴ سازمان و شرکت وابسته به شهرداری تهران خبر داد و گفت: نکته مهمی که وجود دارد این است که بتوانیم از محل این ارزیابی عملکرد به راهکارهایی برای بهبود فرآیندها در شهرداری تهران دست یابیم.

شهیدی‌پور افزود: برای تحقق بهتر اهداف ارزیابی عملکرد در رسیدن به بهبود فرآیندها، چهار راهکار در ماده ۱۱ برنامه سوم توسعه شهر تهران پیش‌بینی شده است که بر این اساس، ایجاد ارتباط بین نظام جامع ارزیابی عملکرد با نظام‌های پاداش‌دهی سازمانی، تغییر مدیران ارشد، نظام بودجه‌ریزی و تقدیر از عملکرد سازمان‌ها و شرکت‌های دارای عملکرد برتر مدنظر قرار دارد.

سجاد احمدوند، مدیرکل تشکیلات و بهبود روش‌های شهرداری تهران نیز با اشاره به روند اصلاح ساختار در شهرداری تهران گفت: برای تغییر شهرداری از یک سازمان سنتی، بروکراتیک و وظیفه‌گرا به یک سازمان فرآیندی و هوشمند لازم است تا از بسترهای فناوری اطلاعات و ارتباطات بهره ببریم و در این مسیر تلاش می‌کنیم تا با اصلاح ساختار سازمانی، به این مهم دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: تهران تنها کلانشهری در دنیاست که هم پایتخت اجتماعی و اقتصادی کشور است و هم پایتخت سیاسی؛ در کشورهای دیگر عموما پایتخت سیاسی از پایتخت اجتماعی و اقتصادی کشور جداست و همین مسئله موجب می‌شود که سطح برخوردهای سازمانی با دیگر نهادها در تهران زیاد باشد اما با اصلاح ساختار شهرداری از یک‌سو و تصویب لایحه مدیریت یکپارچه شهری که در دولت و مجلس در حال پیگیری است، از سوی دیگر، می‌توانیم یک ارتقای مهمی را در سازمان شاهد باشیم.

۱۰ از نفر معاونان برنامه‌ریزی مناطق‌، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود در حوزه تخصیص بودجه، تشکیلات سازمانی، ثبت قراردادهای پیمانکاری، توجه به مناطق کمتر برخوردار و لزوم به‌روزرسانی تجهیزات سازمانی پرداختند که مظاهریان، با استقبال از طرح این دیدگاه‌ها، خواستار پاسخ‌گویی شفاف مدیران کل حوزه ستادی معاونت برنامه‌ریزی به این سوالات و دغدغه‌ها شد.

کد خبر 4718164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha