۱۳ آبان ۱۳۹۸، ۱۹:۰۴

وزیر اقتصاد اعلام کرد:

نرخ‌های پایه صادراتی ۳۰ درصد کاهش یافت

نرخ‌های پایه صادراتی ۳۰ درصد کاهش یافت

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: اصلاح نرخ‌های پایه صادراتی از ۴ ماه انتهای سال گذشته آغاز شده است و اکنون این نرخ‌ها، ۳۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، فرهاد دژپسند، در جلسه امشب شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که هم اکنون در حال برگزاری است، گفت: از ۴ ماه اخر سال گذشته اصلاح نرخ پایه های صادراتی انجام شد و بطور متوسط حدود ۳۰ درصد کاهش قیمت پایه صادراتی داشتیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: اگرچه آمار تجارت خارجی در ۷ ماه اول امسال نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد کاهش یافته است، اما این کاهش ناشی از اصلاح قیمت پایه صادراتی است و اصلاح و کاهش قیمت پایه‌های صادراتی بر اساس تقاضای فعالان اقتصادی انجام شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر شرایط اقتصادی کشور روبه بهبود است اما همچنان با نقطه مطلوب فاصله داریم؛ این در حالی است که آمار تجارت خارجی در نیمه اول امسال، اگرچه به ظاهر نگران کننده بود، اما با وجود شرایط تحریمی در واقعیت مطلوب است.

به گفته دژپسند، شش ماهه اول امسال نشان داد اقتصاد ایران ظرفیت جهش و سرکوب تلاطمات را دارد؛ ضمن اینکه دولت برنامه جامعی برای واگذاری شرکت ها، دارایی‌ها و اموال مازاد بانک‌ها آماده کرده است.

وی افزود: این برنامه ناظر به این است که بتوانیم به صورت فراگیر و با مشارکت بخش خصوصی آن را به سرانجام برسانیم.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: باید ابعاد مختلف اموال شرکت‌های تملیکی بانکها، اموال مازادشان و همچنین شرکت‌هایی که هم اکنون فعالند در سایتی بارگذاری و رونمایی کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در آینده‌ای نزدیک این موضوع با پیوست رسانه‌ای جامع اطلاع رسانی خواهد شد و امیدواریم که با استقبال خوبی مواجه شود.

دژپسند همچنین با اشاره به آمارهای مثبت وضع اقتصاد در ۶ ماهه منتهی به مهر ماه امسال افزود: تجربه یک سال اخیر نشان داد اقتصاد ایران ظرفیت جهش و رفع تلاطمات را دارد.

وی همچنین با رد کم کاری گمرک در اتصال به سامانه جامع تجارت گفت: گمرک در این باره اقدامات خوبی انجام داده است و البته باید برخی مسائل هم برطرف شود که در این باره از اصحاب رسانه برای اطلاع رسانی برای اقدامات انجام شده دعوت خواهیم کرد.

دژپسند در پایان با اشاره به روز ۱۳ آبان افزود: اگرچه این روز عمدتا با محوریت سیاسی بیشتر شناخته شده است، اما از پارسال با اقدامات ظالمانه آمریکا در تحریم ها، موضوع اقتصادی آن پررنگ شد اگرچه تحریم کنندگان فشارهای زیادی هم آوردند، اما شاخص‌ها نشان می‌دهد نتوانستند به اهداف خود دست یابند.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در این جلسه گفت: سال گذشته فعالان اقتصادی هم از سوی دشمنان فشارهای زیادی را متحمل شده اند و هم در داخل با موانع جدی روبرو بودند.

وی افزود: به عنوان نمونه، زمانی که یک محموله برای صادرات به مرز منتقل می‌شد در مدت کوتاهی شاهد دستورالعمل‌های متفاوتی بودیم که مشکلات زیادی را به وجود آورد؛ این در حالی است که باید در بازگرداندن اقساط تسهیلات گرفته شده از صندوق توسعه ملی تدابیری اندیشیده شود که بخش خصوصی بتواند از پس آن برآید و به فعالیت خودش ادامه دهد.

کد خبر 4763821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha