۲۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۵:۰۵

عضو فرهنگستان علوم پزشکی:

طب آینده نیاز به آینده نگاری در آموزش پزشکی دارد

طب آینده نیاز به آینده نگاری در آموزش پزشکی دارد

عضو فرهنگستان علوم پزشکی کشور گفت: برای اینکه بتوانیم طب آینده را در دستان خود بگیریم باید در آموزش پزشکی و آموزش نیروی انسانی آینده نگاری داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر مصطفی قانعی امروز در همایش ملی آموزش پزشکی در افق ۱۴۴۴ در محل فرهنگستان علوم پزشکی کشور با ارائه موضوع آینده نگاری در آموزش پزشکی گفت: ما در آموزش پزشکی به انقلاب نیاز داریم چرا که در نیازهای آموزشی، توسعه دانشکده ها و روابط دانشگاه با سایر نهادها تغییرات عمده ای رخ داده است.

وی تاکید کرد: طب آینده با چهار پارادایم متحول کننده روبرو است. ورود مهندسی به پزشکی، پروژه ژنوم انسان، زیست شناسی بین رشته ای و زیست شناسی سیستمی از جمله این پارادایم ها هستند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله اضافه کرد: اکنون طب به سمت پیش بینی، پیشگیری فردی و مشارکتی پیش رفته است. با پیش بینی می گوید انسان در آینده با چه بیماری هایی مواجه است و باید چه کار کرد. با پیشگیری می تواند درمان مناسب و راه های پیشگیری از ابتلا را ارائه دهد. با فردی شدن طب درمان های اختصاصی برای افراد ارائه می شود و با مشارکتی شدن نیز امکان تغییر سبک زندگی در یک جامعه فراهم می شود.

وی خاطرنشان کرد: پزشکانی که ما در حال تربیت آنها هستیم این موارد را در دروس خود نمی خوانند و از طرفی در گذشته یکسری از رشته ها وجود نداشته اما دیجیتال سازی زیست شناسی، پزشکی را تغییر می دهد. اکنون با توالی دی ان ای و تصویربرداری مولکولی قدرت پیش بینی در طب بسیار بالا رفته است.

قانعی گفت: تلفیق طب شرقی و طب مدرن می تواند برای تغییر سبک زندگی مفید باشد. در جایی که چاره ای جز تغییر سبک زندگی وجود دارد مشارکت انسان ها کمک می کند با تلفیق طب سنتی و مدرن راه بهتری ایجاد شود.

وی با اشاره به دوران ورود واکسن های غیر عفونی گفت: پیش از این واکسن ها فقط مربوط به بیماری های عفونی بود اما اکنون سه واکسن سرطان دهانه رحم، پروستات و سرطان ریه نشان می دهد که پیشگیری از بیماری های غیر عفونی نیز امکان پذیر است.

مدیر گروه آینده نگاری و نظریه پردازی فرهنگستان علوم پزشکی کشور اظهار داشت: اکنون طب شخصی سازی به شدت در حال رشد است. دیگر یک نوع سرطان یک نوع درمان مشخص ندارد و باید بر اساس ویژگی های بیمار به وی درمان ارائه کرد.

وی درباره مشارکت انسان ها در کاهش روند بیماریها به بروز تکنولوژی در این مسیر اشاره کرد و گفت: اکنون در دنیا فردی در خانه قند خون خود را کنترل می کند و آن را به کمک ابزارهای دیجیتال برای پزشک ارسال می کند و پس از جمع آوری داده ها، پزشک با بررسی آن به مشاوره می پردازد. در دنیا مراقبت از بیمارستان به خانه در حال انتقال است.

قانعی با اشاره به رشد سالمندی در کشور و افزایش های هزینه های سلامت در کشور گفت: این تصور که هر آدم پیری، مریض است گذشته است بلکه اکنون باید به آموزش پزشکی نحوه برخورد با جمعیت سالمند آموزش داده شود.

وی گفت: تاکنون برنامه درسی نوشته می شد و بعد بر اساس آن دانشجو تربیت می شد اما از سال ۲۰۱۰ می گوید این روش منسوخ است و اول باید نیازهای سلامت کشور را ببینید و بعد برای آن برنامه درسی تعریف کنید. دانشگاه ها به سمت ساختاری آنلاین و دروس مبتنی بر وب حرکت می کنند و رهبر علمی نباید تنها به محتوای آموزشی صرف تکیه کند.

مدیر گروه آینده نگاری و نظریه پردازی فرهنگستان علوم پزشکی کشور خاطرنشان کرد: ما در کشور نیاز به زیرساخت های آینده پژوهی جدی در این زمینه داریم و باید بتوانیم نظام آموزش پزشکی را متناسب با آن روندها پیش ببریم.

کد خبر 4770416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha