۲۳ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۵۶

آیت الله محسن فقیهی:

پرهیز از تفرقه در امت اسلامی ضروری است

پرهیز از تفرقه در امت اسلامی ضروری است

آیت الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در درس اخلاق خود، با تبریک فرارسیدن میلاد پیامبر اکرم(ص) و آغاز هفته وحدت، بر ضرورت پرهیز از تفرقه در امت اسلامی تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم صبح امروز در درس اخلاق خود ، با تبریک فرارسیدن میلاد پیامبر اکرم(ص) و آغاز هفته وحدت، بر ضرورت پرهیز از تفرقه در امت اسلامی تاکید و خاطر نشان کرد: خداوند تبارک و تعالی در قرآن، پیامبر اکرم(ص) را رحمة للعالمین معرّفی می‌کنند. رحمت بودن پیامبر نه تنها مخصوص به شیعه یا اهل سنت، بلکه برای تمامی انسان‌های سراسر جهان است. در مجمع البیان ذیل آیه شریفه «وَ ما اَرسَلناکَ الا رحمه للعالمین» حدیثی نقل شده که حتی جبرائیل امین نیز بر عاقبت امر خویش هراسان بودند تا آنکه رحمت پیامبر اکرم(ص) اطمینان خاطر را برای فرشته وحی الهی به همراه آورد.

وی افزود: باید زندگانی رسول گرامی اسلام را به عنوان الگوی خویش قرار دهیم. دنیای شرق و غرب امروز بیش از پیش نیازمند به معارف بلند اسلام و تبعیت از سیره نبی مکرم اسلام(ص) است. پیامبر اسلام در دلسوزی و مهربانی با انسان‌ها در تاریخ نظیر ندارد، همواره غم‌خوار مظلومان و مستضعفان است. تمام همّ و غم پیامبر، سعادت و کمال انسان‌ها بوده و هست تا آنجا که خداوند فرمودند «حریص علیکم لعلک باخع نفسک الا یکون مؤمنین» حتی برخورد ایشان با پیروان سایر ادیان و مذاهب سراسر نکات اخلاقی و آموزنده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به وحدت امت اسلامی تصریح کرد: مسأله وحدت یک مسأله استراتژیک، مهم و ضروری است. این سخن به معنای نادیده انگاشتن اختلافات نیست، اما امت اسلامی آنقدر در اصول اساسی با یکدیگر اشتراکات دارد که بستری برای تفرقه و جنگ‌افروزی باقی نمی‌ماند. وحدت بدین معنا نیست که یک فرد شیعی عقاید اهل سنت را بپذیرد و یا آنکه برادر اهل سنت لزوما شیعه شود، در اینگونه امور می‌بایست تابع استدلال بود و مبتنی بر استدلال به یک عقیده‌ای دست یافت. به نظر مسأله اساسی در وحدت آن است که بدانیم، استکبار جهانی تابن‌دندان مسلّح خواهان از بین بردن اسلام است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با انتقاد از اهانت به مقدسات اهل سنت خاطر نشان کرد: قرآن می‌فرماید « مُحَمَّدٌ رَسولُ اللَّهِ وَالَّذینَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم» یعنی امت اسلامی باید مشت گره شده‌ای در برابر دشمنان اسلام باشد. باید در برابر وسوسه خنّاسان ایستاد. نباید اجازه داد که تعدادی تندرو و افراط‌گرا با اهانت به مقدّسات اهل سنّت، زمینه را برای افزایش اختلاف و دشمنی فراهم سازند. هدف استکبار آن است که امت اسلامی متحد و یکصدا نشود. بنده به شما قاطعانه عرض می‌کنم افرادی که درصدد اختلاف در امت اسلامی هستند نه شیعه هستند و نه از اهل سنت، این افراد نه به مقدسات شیعه احترام می‌گذارند و نه مقدسات اهل سنت. تکفیر، توهین، تفرقه، آتش افروزی، کینه‌ورزی، نفاق و اختلاف در اسلام جایی ندارد. مقام معظم رهبری نیز در دیدار با مسؤولان نظام و مهمانان کنفرانس وحدت تاکید کردند که در مقابل وحدت، برخی به دنبال ایجاد جنگ هستند هرچند که عاقبت این کار نابودی خودشان است.

آیت الله فقیهی با ابراز نگرانی از تحوّلات داخلی در عراق و لبنان اظهار داشت: ملّت فهیم عراق و لبنان در مطالبات مشروع و به حقّ خود، خواستار مبارزه با فساد، تبعیض، فقر و بیکاری هستند و این مطالبات از سوی مسؤولان و مقامات می‌بایست مورد توجه قرار بگیرد اما برادران و خواهران عراقی و لبنانی توجه کنند که مسیر این مطالبه‌گری به سمت ناآرامی و اغتشاش پیش نرود. دست‌های پشت‌پرده به دنبال سوء استفاده از این مطالبات به‌حق شماست. سرویس‌های جاسوسی دشمن در تلاش است تا تظاهرات مسالمت‌آمیز شما را به خشونت بکشاند. عزیزان هوشیار باشید و ضمن مقابله با تعداد اندکی اغتشاش‌گر و آشوب‌طلب، راه تفرقه و ضربه به وحدت امت اسلامی را سد کنید. امروز عراق و لبنان با جانفشانی‌های شهدا به آرامش و امنیت دست پیدا کرده است. نگذارید هیچ جریان و جناحی، امنیت و وحدت کلمه امت اسلامی را خدشه دار کند.

کد خبر 4772124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha