۲۴ آذر ۱۳۹۸، ۱۰:۰۶

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی:

تحول عمیق در روش ها و مدیریت با بها دادن به امر پژوهش میسر می شود

تحول عمیق در روش ها و مدیریت با بها دادن به امر پژوهش میسر می شود

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: امروزه که علوم تربیتی و به طور کلی  آموزش و پرورش تحول عمیق در روش‌ها و مدیریت را دنبال می کند باید به امر پژوهش بها دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در آیین بزرگداشت روز ملی پژوهش در آموزش و پرورش و تحلیل از معلمان پژوهنده که در تالار فرهنگ برگزار شد، گفت: پژوهش ماهیتی دارد که باید آن ماهیت را درک کنیم. پژوهش در واقع ابزاری برای رسیدن به یک نتیجه است و قرار است بعد از این مرحله آن نتایج را در سیاست گذاری اعمال کنیم. 

وی ادامه داد: امروزه که علوم تربیتی و به طور کلی  آموزش و پرورش تحول عمیق در روش‌ها و مدیریت را دنبال می کند، باید به صورت مستمر و دائمی این نگاه را دنبال کند و فرایند پژوهش در این میان بسیار مهم است. به معنای دیگر تحقیق و پژوهش در یک معنای عمیق و جامع بخصوص در یک بستر تربیتی، جریانی مستمر و دائمی است.

ذوعلم بیان کرد: پژوهش باید ذیل نگاه توحیدی باشد تا ما را از ظلمت و مجهولات به نور برساند. اگر اهداف برنامه درسی را بررسی کنیم که به آموزش تفکر، ایمان، اخلاق، نقش آفرینی و تأثیرگذاری اشاره دارد باید ذیل پژوهش تعریف شود.

وی اضافه کرد: باید از کلیشه گرایی در امر پژوهش خارج شویم. پژوهش برای خلق ایده و ثروت هم لازم است و آن را نفی نمی‌کنیم اما در مدرسه نباید نگاه دانش آموزان ما به این حد محدود شود. باید رویکرد و نگاهی که رهبری در گام دوم انقلاب بیان فرمودند را از این رهگذر عملیاتی کنیم.

وی اضافه کرد: پژوهش در منظومه جامع خودش تعریف می‌شود و ارزش پیدا می کند. نیازمند تأمل، تحقیق و پژوهش در باب خود پژوهش هستیم به ویژه وقتی در نظام آموزش از آن صحبت می‌کنیم.

ایجاد تشکل معلمان پژوهنده را به زودی محقق خواهیم کرد

در این مراسم فرهاد کریمی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نیز گزارشی از عملکرد پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ارائه داد و بیان کرد: در پروسه فراخوان این هفته، ۳۵ پرونده پژوهشی به ستاد هفته پژوهش ارائه شد که از آن میان یک فناور و دو پژوهشگر امتخاب شدند که امروز معرفی می شوند.  همچنین ۴۱ هزار معلم امسال در این فراخوان شرکت کردند و از بین ۱۴۲ اقدام پژوهی برگزیده استانی، ۱۳ مورد انتخاب شدند که امروز از آنها نیز تقدیر می شود.

وی ادامه داد: در آموزش و پرورش دو پژوهشکده رسمی دارای مجوز هستند و مابقی عناوین افتخاری دارند. ۶۵۰ پژوهشسرا زیرمجموعه آموزش و پرورش فعالیت می کنند و امروز سه مدیر برتر آنها معرفی می‌شوند. متولی امر پژوهش در وزارت آموزش و پرورش بر عهده پژوهشگاه است. فعالیت‌های دامنه داری را در این حوزه شروع کرده‌ایم و عمده مسئولیت ما پاسخگویی به نیازهای آموزش و پرورش است. به طور مثال به تدوین مدل مدرسه پژوهنده ورود جدی کرده‌ایم. ارتباط مستقیم با مدارس نیز در دستورکار قرار گرفته و تشکل معلمان پژوهنده را به زودی محقق خواهیم کرد. آیین نامه مربوطه تدوین شده است. 

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش افزود: نمایشگاه دائمی از آثار پژوهشی در استان فارس خواهیم داشت. نیازمند برداشتن گامهای اساسی هستیم و چالشهایی داریم که اعتبارات از آن جمله است. به ساختار پژوهشگاه هم باید توجه بشود.

کد خبر 4797932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha