۲۱ دی ۱۳۹۸، ۱۰:۰۸

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش:

اختلاف نظرها در اجرای برخی قوانین در شوراها تعیین تکلیف شدند

اختلاف نظرها در اجرای برخی قوانین در شوراها تعیین تکلیف شدند

مجتبی زینی وند با اشاره به کارکرد شوراهای آموزش و پرورش گفت: اختلاف نظرهایی در اجرای برخی قوانین وجود داشت که با هماهنگی با سایر دستگاه ها و وزارت کشور، تعیین تکلیف شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، صبح امروز نشست خبری مجتبی زینی وند با توجه به «هفته بزرگداشت شوراهای آموزش و پرورش» برگزار شد و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش توضیحاتی درباره ساز و کار شوراها ارائه کرد.

زینی‌وند در ابتدای این نشست گفت: شوراهای آموزش و پرورش ظرفیت خوبی هستند. این ظرفیت در اختیار مدیران آموزش و پرورش است و همچنین دیگر بخش‌ها تا مشارکت با یکدیگر را تقویت کنند. ما ۱۲ اولویت را به استان‌ها ابلاغ خواهیم کرد. از میان آمار موجود در شوراها طی سال ۹۷، ۲۵ هزار و ۴۵۴ مصوبه به مرحله اجرا درآمد که حدود ۸۶ درصد مجموع مصوبات شورای آموزش و پرورش مربوط به استان‌ها بود. ۲۲ درصد از مصوبات آموزشی، ۲ درصد پرورشی، ۴۳ درصد پشتیبانی، ۴ درصد سایر موارد است و برای آنکه تجارب موفق استان‌ها را به سایر استان‌ها داشته باشیم.

وی ادامه داد: در ترکیب شوراها هم نخبگان و هم نمایندگان انجمن اولیا و مربیان و مدیران ارشد استان حضور دارند تا بتوانند با هم اندیشی مسائل آموزش و پرورش را حل کنند. تا کنون جلسات به خوبی برگزار شده و نتایج خوبی برای آموزش و پرورش داشته است. به طور نمونه یکی از کارهای خوبی که صورت گرفته است اصلاح ساختار اداری بوده است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش بیان کرد: تدوین آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها نیز با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط به اتمام رسیده است. در این میان برخی اختلاف نظرها نیز وجود داشت به عنوان نمونه در خصوص اختصاص درصدی از عوارض شهرداری‌ها به آموزش و پرورش اختلاف نظر بود که با تعامل با وزارت کشور تعیین تکلیف شد.

وی با این امیدواری که شاهد اجرای قوانین شوراها باشیم، بیان کرد: جلسات شوراهای آموزش و پرورش در ۶۷۹ شهرستان و منطقه و ۳۲ شورای آموزش و پرورش استان‌ها به‌صورت منظم برگزار شده است. در این میان شهرستان‌های تهران، همدان و یزد بیشترین جلسات را داشتند. میانگین تشکیل جلسات از ۷ جلسه در سال ۹۶ به ۹ جلسه در سال ۹۷ رسید و امسال تاکنون بیش از ۱۰ جلسه برگزار شده است. ۹۰ موضوع به پیشنهاد ستاد و ادارات آموزش و پرورش احصا و به دبیرخانه‌های شوراها ابلاغ شد و نقش خوبی در غنی سازی محتوایی جلسات داشت.

به‌گفته وی ۲۹ هزار و ۷۷۹ مصوبه در شوراها داشتیم که ۲۵ هزار مورد به مرحله اجرا درآمد که ۸۶ درصد مصوبات را دربرمی‌گیرد. ۲۲ درصد مصوبات آموزشی، ۲۰ درصد پرورشی، ۴۳ درصد پشتیبانی، ۴ درصد پژوهشی و ۱۱ درصد سایر موارد بوده است.

زینیوند در این نشست گفت: درآمدهای حاصل از شوراها به حساب خزانه واریز و مستقیم برای استان‌ها در نظر گرفته می‌شود اما به حساب مدارس واریز نمی‌شود. از محل کمک‌های داوطلبانه مردمی به مدارس در سال ۹۷ به نسبت سال قبل افت ۴۰ درصدی داشتیم، اما از محل برگزاری کلاس‌های فوق برنامه در مدارس غیردولتی، درآمد ۱۰۶ میلیارد و ۵۳۴ میلیون در سال ۹۶ داشته ایم که نسبت به سال گذشته، رشد ۴۰۰ درصدی را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: از مجموع درآمدها نسبت به سال ۹۶ شاهد افزایش ۲۷ درصدی هستیم و در دو بند از محل منابع درآمدی افت داشتیم که بند ۲ ماده ۱۱ و بخش بعدی ماده ۱۶ است، اما چون در حال تدوین آیین نامه در ماده ۱۶ هستیم در سال ۹۸ در ماده ۱۶ و ۱۸ شاهد رشد خواهیم بود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در ادامه به با اشاره به اینکه در همه کشورها دولت به تنهایی متولی بخش آموزش و پرورش نیست، گفت: در سال‌های اخیر علی رغم فعالیت‌های متعددی که در حوزه مدارس غیردولتی داشتیم، در زمینه شوراهای آموزش و پرورش موفق نبوده‌ایم. اگر آموزش و پرورش پویایی داشته باشیم شاهد توسعه پایدار در آینده خواهیم بود بر همین اساس همه دستگاه‌ها باید مسئولیت اجتماعی خود را نسبت به آموزش و پرورش مورد توجه قرار دهند.

وی با اشاره به مشکل فضای آموزشی منطقه ۲۲ گفت: فضاهایی برای رفع این مشکل واگذار شده است و در مرحله پیگیری ماجرا هستیم. به علت اشکالات و موانعی که به وجود آمده بود بیش از ۸۰ درصد سازندگان شهرک‌های مسکونی نسبت به تعهدشان عمل نکردند.

کد خبر 4822236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha