به گزارش خبرنگار مهر، نشست رسانهای فیلم سینمایی «تومان» آخرین نشستی بود که امروز یکشنبه ۱۳ بهمن ماه در پردیس ملت برگزار شد.
در این نشست رسانهای مرتضی فرشباف کارگردان، سعید سعدی تهیهکننده، مهدی سعدی تدوینگر، مرتضی فربد طراح صحنه، میرسعید مولویان بازیگر و چند تن از دیگر عوامل فیلم حضور داشتند.
خدایار قاقانی که به عنوان منتقد در این نشست حضور داشت در ابتدا درباره فیلم گفت: این فیلم به لحاظ کارگردانی قدمی خیلی بلند برای فرشباف است و سکانس بازی صربستان در خانه یکی از سختترین و پیچیدهترین سکانسها از نظر کارگردانی و دکوپاژ بود که کار فیلمبردار را بسیار سخت میکرد. ضمن اینکه بازیهای سرحالی دیدیم و میرسعید مولویان زیر و بمهای بازی داوود را به درستی به نمایش میگذاشت.
وی ادامه داد: باوجود بومی بودن کاراکترها به دلیل علاقه عمومی ما به فوتبال و ریسک پذیر بودن همه، آدمهای فیلم به ما نزدیک بسیار هستند. البته فیلم ایراداتی هم دارد که مطمئناً کارگردان در مسیر نمایش فیلمش در جشنواره به این مشکلات پی خواهد برد.
فرشباف در ابتدا درباره انتخاب اقلیم ترکمن برای فیلم گفت: به دلیل اینکه من متولد همین اقلیم (گنبد کاووس و ترکمن صحرا) هستم این اقلیم انتخاب شده است و چون نسبت به این فرهنگ آمیختگی دارم با خودم فکر کردم میشود رفت و بیرون از تهران فیلم ساخت. این اقلیم بستر مناسبی برای تولید فیلم است. روزهای پنجشنبه و جمعه ظهر تمرکز همه شهر روی شرط بندی است و خود من ۱۱ سالگی اولین شرط بندی ام را انجام دادم که برایم بسیار جذاب بود.
وی درباره ریتم فیلم بیان کرد: ریتم مثل امضای تألیفی نیست که با خود این طرف و آن طرف ببریم. تلاش کردم در طراحی میزانسن و حرکت دوربین فضای مد نظرم را که روی شرطبندی متمرکز است نشان دهم و ریتم فیلم نیز از همین مساله نشأت میگیرد.
در ادامه سعید سعدی درباره دلایل تهیه فیلم عنوان کرد: به دلیل جسارتی که کارگردان در انتخاب ایده داشت تهیهکنندگی فیلم را پذیرفتم و تلاش کردیم با انتخاب ریتم مناسب به گیشه هم نگاه داشته باشیم. البته با توجه به بازخوردها ممکن است تغییراتی در فیلم بدهیم.
فرشباف درباره مطول بودن فیلم توضیح داد: احساس میکنم اگر فیلم کوتاه شود به حس زیبایی شناسی فیلم ضربه میخورد چون ما باید یک سال از زندگی این افراد را ببینیم. الان فیلم دوساعت و ۹ دقیقه است که فکر نمیکنم زیاد باشد. در طول فیلم همینطور که فصلها عوض میشود قاب بندی و تمپو فیلم هم تغییر میکند و ما بیشتر وارد روح ناآرام و سرکش داوود میشویم. فکر میکنم این نسخه کوتاهترین و موجزترین ورسیون از فیلم میتواند باشد.
کارگردان «بهمن» درباره استفاده نکردن از بازیگر چهره ابراز کرد: سعید مولویان یک نابغه است و مطمئناً هنگام اکران فیلم کسی به چهره نبودن او فکر هم نمیکند. وقتی بازیگران به این بااستعدادی داریم دیگر چرا باید به بازیگر چهره بیندیشم.
وی درباره امکان ممیزی خوردن به فیلم در اکران عمومی گفت: اول اینکه ما حاجی را داریم و دیگر اینکه انقدر در فیلم عشق به سینما وجود دارد که فکر نمیکنم مساله قمار زیاد برای اکران مساله ساز شود.
در بخش دیگری از نشست مولویان درباره نقشش بیان کرد: یکسال از زندگی داوود در این فیلم به نمایش گذاشته میشود اما ما به اندازه یک عمر از زندگی او و چگونگی به قدرت رسیدن و از دست دادن قدرتش را میبینیم. من تا کنون تجربه حضور در سینما را نداشتم و پردیس احمدیه و مجتبی پیرزاده در طول فیلمبرداری به من خیلی کمک کردند که از آنها سپاسگزارم.
وی درباره چندپاره بودن روایت فیلم یادآور شد: مهمترین جاه طلبی روایی فیلم همین قطعها بود چون در طول تغییر هر فصل اتفاقات مختلفی افتاده و ما باید خطوط اصلی قصه را پررنگ میکردیم و بقیه اتفاقات در پشت قرار میگرفت. داوود به مثابه «میداس» است که دست به هر چه میزد طلا و بعد خاکستر میشد.
سعیدی با اشاره به اینکه فیلم سرمایه گذار خصوصی دارد، عنوان کرد که هیچ نهاد دولتی در تولید فیلم دخیل نبوده است.
فرشباف با تشکر از همسرش مهسا ابراهیم زادگان که برای فیلم زحمت زیادی کشیده است درباره بازیهای فرمال و روایت فیلم تاکید کرد: سکانس تعیین میکند که چه فرم و روایتی را انتخاب کنیم اما همه چیز برای من بازی است و لحظهای که آنها را باور کنیم همه چیز درست پیش میرود.
مهدی سعدی تدوینگر فیلم نیز در پایان نشست با ابراز خرسندی از حضور در این فیلم عنوان کرد: وقتی فیلم پایبند به بافت است ما باید به تکسچر اصلی وفادار باشیم و این نسخه، نسخه قابل دفاعی برای حضور در جشنواره است.
نظر شما