۱۶ بهمن ۱۳۹۸، ۱۵:۴۸

یک مقام مسئول عنوان کرد:

لزوم تغییر در برنامه‌ آموزشی رشته های علوم پایه پزشکی

لزوم تغییر در برنامه‌ آموزشی رشته های علوم پایه پزشکی

دبیر شورای آموزش علوم پایه‌ پزشکی از لزوم تغییر در برنامه‌ آموزشی دانشجویان مقطع دکتری خبر داد و گفت: مهمترین چالش علوم پایه استفاده‌ حداکثری از توان علمی دانش‌آموختگان علوم پایه است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، نشست هیئت‌های ممتحنه، ارزشیابی و برنامه‌ریزی رشته‌های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی به منظور معرفی و بررسی برنامه‌ها و نقشه‌ راه دبیرخانه‌ شورای آموزش علوم پایه‌ پزشکی، بهداشت و تخصصی برگزار شد. 

دکتر معصومه جرجانی دبیر شورای آموزش علوم پایه‌ی پزشکی، بهداشت و تخصصی با بیان فعالیت‌های دبیرخانه در ۳ محور اصلی برنامه‌های آموزش برای تربیت نیروی انسانی، نظارت بر اجرای صحیح برنامه‌ آموزش و اعتباربخشی و برنامه ریزی جهت دوره‌های آموزش و تولید محتوای علمی و فرایندهای مرتبط در اجرای آزمون‌ها تاکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: انجام این امور با بهره‌گیری از توان تخصصی و نظرات کارشناسانه‌ هیئت‌های ممتحنه و ارزشیابی و برنامه‌ریزی در قالب ۷۴ هیئت ممتحنه شامل ۸۶۸ نفر عضو از اساتید برتر کشور و ۱۲ کمیته‌ ارزشیابی و برنامه‌ریزی با ۸۱ نفر عضو قابل اجراست.

دبیر شورای آموزش علوم پایه‌ پزشکی، بهداشت و تخصصی گفت: در حال حاضر قریب به ۲۶ هزار نفر در مقطع کارشناسی ارشد و حدود ۷ هزارنفر در مقطع دکتری تخصصی مشغول به تحصیل هستند که این افراد در آینده‌ نزدیک می‌توانند وارد عرصه‌ کار و فعالیت بشوند و نیازهای کشور به نیروی انسانی متخصص را مرتفع کنند.

وی با ارائه‌ گزارشی از رشته‌های موجود و رشته‌هایی که به تازگی به تصویب شورای عالی برنامه‌ریزی رسیده است از ضرورت توجه به توسعه‌ کمی بر مبنای نیاز کشور و در صورت لزوم همگرایی رشته‌ها سخن گفت و خاطرنشان کرد: مهمترین چالش موجود در حوزه‌ دانش آموختگان رشته‌های علوم پایه، استفاده‌ حداکثری از توان علمی و تخصصی دانش‌آموختگان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی برای اعتلای حوزه‌ سلامت است. 

جرجانی افزود: باید تلاش کنیم کشور بتواند از سرمایه‌گذاری انجام شده، بهره‌وری لازم را داشته باشد لذا توجه به مسائلی مانند بیکاری، مهاجرت، اشتغال در رشته‌های غیرمرتبط به رشته‌ تحصیلی و گرایش به ادامه‌ تحصیل در سایر رشته‌ها، دغدغه‌ امروز مسئولان است و باید تلاش کنیم دانش‌آموختگان با کسب دانش، توانمندی و مهارت‌های لازم برای اشتغال مبتنی بر نیاز جامعه در شرایط فعلی و آینده‌ پیش رو آماده بشوند.

وی با بیان اینکه لازم است در برنامه‌ آموزشی دانشجویان به‌ویژه دانشجویان مقطع دکتری تغییراتی ایجاد شود، افزود: اگر دانشجو با نیازهای کسب و کار جامعه، شیوه‌های کارآفرینی و خلق ثروت آشنا بشود قطعا فقط به اشتغال در دانشگاه و عضو هیئت علمی شدن به عنوان آینده‌ شغلی  نمی‌اندیشد و افق‌های وسیع‌تری را پیش روی خود خواهد دید. برای گسترش عرصه‌ فعالیت آنان لازم است بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران نیز اعتماد بیشتری به توانایی و نقش‌های تاثیرگذار جوانان و فارغ‌التحصیلان داشته باشند.

دبیر شورای آموزش علوم پایه‌ پزشکی، بهداشت و تخصصی گفت:عصر اطلاعات به سرعت رو به انتها بوده و وارد عصر هوشمندی می‌شویم و دنیای علم و فناوری در حال دگرگونی‌های اساسی است و لذا مهارت و توانمندی دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان باید به‌گونه‌ای باشد که بتوانند در عصر هوشمندی دارای فرصت‌های شغلی بوده و خدماتی را به جامعه ارائه کنند.

جرجانی با  اشاره به تحولات فناوری در انقلاب صنعتی چهارم و تاثیر آن بر حوزه‌ سلامت گفت: طبق ارزیابی‌ها آینده‌ حوزه‌ سلامت یک آینده‌ دیجیتال، اختصاصی برای فرد و متکی بر روش‌های پیشگیری از بروز مشکلات درمانی خواهد بود و علوم پایه و علوم بالینی نیز متناسب با این آینده در حال تغییرات اساسی هستند لذا باید نسل جدید را برای مواجهه با این تغییرات آماده کنیم.

وی گفت: طبق برآوردهای علمی آینده‌نگاری دنیا در آینده‌ای نزدیک فارغ‌التحصیلانی می‌توانند به جایگاه‌های شغلی دست یابند که آموزش آنها مبتنی بر ۵ زمینه‌ اصلی دانش (STEAM) شامل SCIENCE ،TECHNOLOGY ،ENCINEERING ،ARTS و MATHEMATICS باشند. 

دبیر شورای علوم پایه‌ پزشکی، بهداشت و تخصصی افزود: به نظر می‌رسد در سال ۲۰۳۰ درصد بالایی از مشاغل، شغل‌های جدیدی هستند که در حال حاضر وجود ندارند و لذا برای جهت‌گیری مناسب  باید رشته‌های میان رشته‌ای که متناسب با فن‌آوری‌های تحول‌آفرین انقلاب صنعتی چهارم است را مدنظر داشته باشیم، زیرا طبق برآوردهای انجام شده در سال ۲۰۳۰ حدود ۸۵ درصد مشاغل، شکل جدیدی دارند که تاکنون تجربه‌ای در مورد آن نداشته‌ایم.

کد خبر 4845623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha