۱۷ فروردین ۱۳۹۹، ۱۴:۲۹

کلیات لایحه «ضوابط تشکیلاتی شهرداری تهران» تصویب شد

کلیات لایحه «ضوابط تشکیلاتی شهرداری تهران» تصویب شد

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ضمن ارائه کلیات لایحه «ضوابط تشکیلاتی شهرداری تهران»، گفت: با تصویب این لایحه، تشکیلات شهرداری تهران را بعد از سال ها وقفه روزآمد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدحسن رسولی، در بررسی لایحه «ضوابط تشکیلاتی شهرداری تهران» با بیان اینکه کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با این لایحه هم نظر است، اظهار کرد: در سال ۹۴ سازمان امور اداری و استخدامی، ضوابط سازماندهی و تشکیلات را به شهرداری تهران ابلاغ می‌کند اما شهردار وقت، به این دستورالعمل که بر اساس ماده ۱۱۲ قانون مدیریت خدمات کشوری ابلاغ شده است، وقعی نمی‌کند.

وی با اشاره به هم ریختگی سازمانی شهرداری مواجه هستیم، تاکید کرد: در حال حاضر در شهرداری تهران معاونتی با یک اداره کل، اداره کل بدون شرح وظیفه و دفتری با مسئولیت‌های اجرایی داریم. این موارد نمونه‌ای از بهم ریختگی ساختاری در نظام تقسیم کار و توزیع اختیارات و مسئولیت‌های شهرداری تهران است. بر اساس ماده ۴ آئین نامه استخدامی شهرداری‌ها، شهرداری موظف است که برای هرگونه تغییر در ساختار سازمانی از شورای شهر مجوز دریافت کند.

خزانه دار شورای شهر تهران با بیان اینکه شهردار تهران در عمل به وظیفه قانونی خود در ۲۱ اسفندماه سال گذشته لایحه «ضوابط تشکیلاتی شهرداری تهران» را به شورای شهر ارسال کرده است، تصریح کرد: این لایحه در کمیسیون برنامه و و بودجه در جلسات متعدد مورد بررسی قرار گرفته و در سایر کمیسیون‌ها نیز بررسی خواهد شد.

رسولی با بیان اینکه با این لایحه درباره حد و اندازه شهرداری تصمیم‌گیری خواهد شد، گفت: تا قبل از اینکه اعضای شورای شهر سیاست و جهت‌گیری اساسی نظام سازماندهی و تشکیلاتی شهرداری تصمیم‌گیری کنند، هیچ معیار و مقیاسی برای رسیدگی به لایحه در سطح ساختار کلان و ساختار کلی وجود ندارد. در این لایحه علاوه بر جهت‌گیری سیاستی برای بهسازی سازمانی، تعاریف قانونی نیز بیان خواهد شد.

وی تاکید کرد: بعد از نهایی شدن سیاست‌ها، تعیین تعاریف و ضوابط کمی و کیفی، تشکیلات شهرداری تهران را بعد از سال‌ها وقفه می‌توانیم روزآمد کنیم که این لایحه معیاری برای اصلاح ساختار شهرداری تهران خواهد بود.

علی اعطا عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران با بیان اینکه موضوع در دستور کار امروز بررسی وضعیت ضوابط تشکیلاتی است، گفت: ما هنوز به موضوع بررسی ساختار تفصیلی وارد نشدیم و نباید به گونه‌ای قضاوت شود که قرار است تعدیل نیرو صورت گیرد.

وی با بیان اینکه اعضای شورای شهر تهران بهتر است در متن گزارش کمیسیون برنامه و بودجه تأمل کنند، اضافه کرد: این امر بسیار مهم است که برای هر واحد سازمانی و اداری در شهرداری تهران یک تعریف مشخص مقرر شود.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران با تاکید بر این نکته که در حال حاضر در شهرداری تهران در تقسیم کاری بین واحدهای سازمانی اغتشاش عجیبی وجود دارد، عنوان کرد: این آشفتگی و اغتشاشی که در تقسیم کارها وجود دارد باعث اتلاف منابع و نیروهای انسانی می‌شود.

اعطا تاکید کرد که ممکن است در آینده در بحث ساختار تفصیلی و تشکیلاتی نظرات و دیدگاه متفاوتی مطرح شود اما در حال حاضر تنها بحث مشخص شدن ضوابط تشکیلاتی شهرداری تهران مطرح است.

در ادامه حجت نظری عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه به نظر می‌رسد نگاه طراحان به لایحه نگاه تعدیل نیرو است، گفت: این نگاه به خصوص در شرایط فعلی کشور از طرف جامعه مورد پذیرش نیست و باید از آن پرهیز کنیم. وارد کردن استرس به بدنه شهرداری تهران آن هم در حالی که انصافاً جانانه عمل کرده‌اند به دور از انصاف است.

وی با بیان اینکه ما شاهد یک اصلاح ساختار کوچکی بودیم یعنی حذف پست‌های مشاور و قائم مقام بودیم، عنوان کرد: در حوزه مدیران ارشد و میانی شهرداری مناطق حذف قائم مقام برای مناطق مشکل ایجاد کرده
و به نظر می‌رسد در هزینه‌ها صرفه‌جویی صورت نگرفته است. کلیات این لایحه با ۱۱ رأی موافق به تصویب رسید.

کد خبر 4892801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha