۶ مرداد ۱۳۹۹، ۷:۴۵

شفیعی در گفتگو با مهر:

دیپلماسی یک‌سویه شکست می‌خورد/ از غرب و شرق، استفاده هوشمند کنیم

دیپلماسی یک‌سویه شکست می‌خورد/ از غرب و شرق، استفاده هوشمند کنیم

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: حرکت یک سویه ایران به سمت شرق یا غرب یک خطای استراتژیک است و ایران باید دیپلماسی همه‌سویی را در پیش بگیرد و هرگونه رفتاری به غیر از این، محکوم به شکست است.

نوذر شفیعی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با تعاملات دولت با چین و روسیه، اظهار داشت: یک بازیگر عاقل و استراتژیک تمام تخم مرغ‌های خود را در سبد یک کشور قرار نمی‌دهد زیرا با گذاشتن همه تخم مرغ‌ها در سبد یک کشور، نوعی وابستگی ساختاری ایجاد می‌شود. یعنی عملاً کشوری که این کار را می‌کند دائم دستش زیر سنگ کشور مقابل است و تحت سلطه و نفوذ آن کشور قرار می‌گیرد و ابتکار و آزادی عمل خود را از دست می‌دهد.

وی عنوان کرد: امروزه تمام بازیگران در عرصه روابط بین الملل حتی کشورهای کوچک یاد گرفتند که با منابع متعدد قدرت ارتباط داشته باشند. ارتباط داشتن با منابع متعدد قدرت یعنی کشورهای مهم، باعث می‌شود ابتکار و آزادی عمل کشور بالا برود و تحت نفوذ و فشار کشور مقابل قرار نگیرد و مسائلی از این قبیل.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: بنابراین حرکت یک سویه ایران به سمت شرق یا حرکت یک سویه ایران به سمت غرب یک خطای استراتژیک است و ایران باید دیپلماسی همه سویی را در پیش بگیرد یعنی با کشورهای غربی و شرقی و همه کشورها بتواند رابطه متعادلی را به وجود بیاورد تا منافعش تامین شود.‌

شفیعی تصریح کرد: هرگونه رفتاری به غیر از این، محکوم به شکست است و این شکست امروز و فردا به وجود نمی‌آید و ممکن است بیست سال دیگر اتفاق بیافتد. بنابراین در حال حاضر ما به دلیل ترک غرب مجبور شدیم امتیازات گسترده‌ای به چین بدهیم تا با این کشور وارد تعاملات استراتژیک شویم. امتیازاتی که ما به چین می‌دهیم امتیازات فوق العاده ای است.

وی بیان کرد: یک بازیگر خردمند نباید تابع احساسات باشد. امروزه حب و بغض در سیاست خارجی معنا ندارد و هر کشوری به دنبال آن است که منافع ملی خود را دنبال کند. ما نباید در سیاست خارجی، باید و نباید داشته باشیم بلکه باید فعل‌هایی مانند «اگر، ممکن، شاید» و واژه‌های اینچنین را به کار ببریم زیرا سیاست خارجی، سیاست سیال و پویا است‌.

شفیعی تاکید کرد: قاعده دنیا این است و بلوک بندی‌هایی وجود دارد که شما می‌توانید با همه اینها به تناسب رابطه‌ای برقرار کنید و به هر حال برخی کشورها با هم ارتباطات تنگاتنگی دارند که نداشتن رابطه با یکی، باعث از دست رفتن رابطه با بقیه خواهد شد. وقتی آمریکا فشار حداکثری را در مورد ما پیش گرفت اغلب کشورها با آمریکا همراه شدند.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان گفت: باید از همه کشورها به صورت هوشمند استفاده شود. هوشمند یعنی اگر دیدیم آمریکا در تلاش است که در امور داخلی ما دخالت کند و توطئه ای را ایجاد کند باید جلویش را گرفت. شما می‌بینید آثار این برخورد ما چطور بر گرده مردم فشار وارد می‌کند. باید در سیاست خارجی و داخلی پیش از آنکه شرایط خودش را به ما تحمیل کند شرایط را مدیریت کنیم.

کد خبر 4983678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha