۲۲ مرداد ۱۳۹۹، ۱۷:۰۹

یادداشت مهمان؛

حاکمان آمریکا از مردم برای خودشان دشمن تراشیده‌اند

حاکمان آمریکا از مردم برای خودشان دشمن تراشیده‌اند

مطابق نتایج نظرسنجی موسسه گالوپ، مردم آمریکا برای سومین سال متوالی، ‌ دولت و چالش‌های داخلی را مهمترین مشکل پیش‌روی این کشور می‌دانند.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- محمدحسن دهقانی: متعاقب سخنان مقام معظم رهبری درعید سعید قربان مبنی بر «دشمن اصلی دولت آمریکا ، مردم خودش است»، علت های این دشمنی و اینکه چگونه نتایج این دشمنی ها به ملت این کشور زیان میرساند، مورد توجه است.

یکی از اصلی ترین علت های دشمنی هر ملتی با حکومت خود به اجرای بسیاری از برنامه ها و سیاست ها در موضوعات داخلی و خارجی برمیگردد که به طور مستقیم با تمام شئون زندگی مردم اعم از فرهنگی، اقتصادی و سیاسی سرو کار دارد.

مشکلات داخلی کشوری که آمال و آرزوی بسیاری از غرب گرایان در ایران و سایر نقاط دنیا میباشد را در ۳ محور ذیل دسته بندی و در خصوص هر کدام با استناد به آمار های اعلامی مؤسسات نظرسنجی خودشان مطالبی را ارائه می کنیم. 

به طور کلی مطابق نظر سنجی موسسه گالوپ، ۲۷ درصد از مردم آمریکا، دولت را در سال ۲۰۱۹ اصلی ترین مشکل برشمردند که از متوسط ۲۲ درصدی در سال ۲۰۱۸ میلادی بیشتر و بالاترین متوسط سالانه برای مشکلات ثبت شده در گالوپ بود.

همچنین مطابق نتایج نظرسنجی موسسه فوق، مردم آمریکا برای سومین سال متوالی، ‌ دولت و چالش‌های داخلی را مهمترین مشکل پیش‌روی این کشور می‌دانند. جالب اینجاست که به گزارش تارنمای خبری موسسه گالوپ، به طور کلی این نتایج همچنین نشان داد که نگرانی های امنیت ملی و اقتصادی در راس فهرست مشکلات آمریکا از نظر مردم جای نداشته و رتبه های پایین تر را به خود اختصاص داده است.

مشکلات اجتماعی-فرهنگی

مطابق نظر سنجی موسسه گالوپ ، مسائل نژادپرستانه نیز بدون تغییر از جایگاه دو سال گذشته، ‌رتبه ۶ درصدی مشکلات را به خود اختصاص داد.

این عامل در شرایط فعلی بعنوان یکی از اصلی ترین عوامل اعتراضات اجتماعی به سرعت در حال رشد و گسترش در تمام ایالات است. از سوی دیگر برخورد خشن پلیس آمریکا با معترضین که در حال گسترش در سطح آمریکاست، دلیل دیگری در برخورد تبعیض آمیز کاخ سفید با شهروندان آمریکایی می باشد؛ این در حالی است که آمریکا همواره به بهانه عدم رعایت حقوق بشر، دیگر کشورهای جهان را تهدید کرده است.

همچنین، ‌مساله مهاجرت تنها موضوع جدا از دولت است که در سال جاری میلادی به موضوع نگرانی مردم تبدیل شده است. از سویی دیگر، حوزه سلامت با کاهش رتبه از سال ۲۰۱۸، جزو ۴ موضوع اصلی مورد نگرانی در سال ۲۰۱۹ بود.

مشکلات اقتصادی

بیکاری، فقر، تبعیض و فاصله طبقاتی از مهمترین عواملی اقتصادی است که جنبش اشغال وال‌استریت را در آمریکا بوجود آورده که تا کنون نیز ادامه دارد. این جنبش که محورهای اعتراض خود را طرح نجات بانکی، بحران وام مسکن و اعدام تروی دیویس اعلام کرده است، ریشه مشکلات اقتصادی- اجتماعی آمریکا را در نظام سرمایه سالاری می‌داند.  

پس از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸، توجه به عملکرد اقتصادی دولتمردان آمریکا را در عرصه جهانی افزایش داد؛ بدهی۲۲ تریلیون دلاری دولت آمریکا موجب شد بسیاری از مراکز اقتصادی جهان آمریکا را به عنوان عامل مخرب اقتصاد جهانی معرفی کنند. برخی از کارشناسان معتقدند که رشد بورس آمریکا طی دو دهه گذشته حباب بوده است و در برهه هایی که با رکود مواجه شده است، بسیاری از خرده سرمایه داران که معمولا خانوارهای با درآمد متوسط هستند را ورشکست کرده است؛ اما همواره دولت با حمایت از سرمایه داران بزرگ منافع آنها را حفظ کرده است. در سال های  ۲۰۰۱۷ و ۲۰۱۶ تا کنون نیز نیز مساله اقتصاد یا اشتغال جزو مهمترین دغدغه های ذهنی مردم آمریکا بوده است.

مشکلات سیاسی- امنیتی

یکی از اصلی ترین محور مشکلات سیاسی بحران مشروعیت نظام آمریکا دربین مردم خود است که در اعتراضات اجتماعی به وضوح خود را نشان میدهد، آتش زدن پرچم و حذف المانهای سنتی بارزترین این موارد است.

در ۶ سال گذشته، ۵ سال، مسائل مربوط به دولت از جمله نگرانی های مربوط به اقدامات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، کنگره و سوء عملکرد دولت، به عنوان مهمترین مشکلات سیاسی ثبت شده در گالوپ نام گرفت و از سال ۲۰۰۵، تقریبا هر سال جزو ۴ مشکل اصلی عنوان شد.  

در این میان، جمهوریخواهان به احتمال قوی دموکرات ها را در کنگره اصلی ترین مشکل می دانند؛ درحالی دموکرات‌ها از ترامپ و حزب جمهوریخواه به عنوان بزرگترین مشکل نام می برند واین اختلافات درونی باعث ضعف عملکرد دولت و مجلس شده است.

بیش از یک دهه از زمانی که نگرانی های امنیت ملی به ویژه عراق و تروریسم جزو ۴ مشکل اصلی آمریکا محسوب می شد، ‌می گذرد. این موضوع از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸ جزو نگرانی های غالب در این کشور بوده و همچنان نیز بعنوان یکی از اصلی ترین نگرانی های مردم بیان میشود.

نتیجه‌گیری

این درحالیست که پیش از این در سال ۲۰۰۸ نیز مردم آمریکا به بسیاری از این سیاست ها که هم در حوزه فرهنگی تحت عنوان نژاد پرستی یا تقابل سیاه وسفید، در حوزه اقتصادی راه اندازی جنبش موسوم به وال ستریت(که بیان کننده شکاف طبقاتی فراوان در این کشور) و همچنین اعتراض به دعواهای درونی دو حزب حاکم در حوزه سیاست داخلی و خارجی که باعث صرف هزینه های بسیاری از جیب مالیات دهندگان آمریکایی شده بود، اعتراض کرده بودند.

ولی با عدم توجه سیاست گذاران این کشور، این زخم های گذشته با بهانه های جدید دوباره سرباز کرده و خود را در صحنه های اجتماعی بازنمایی کرده و مردم این کشور را به مهمترین دشمن این کشور تبدیل کرده است.

کد خبر 4997226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha