۳۰ مرداد ۱۳۹۹، ۲۳:۳۵

با ارائه یک درخواست رسمی؛

آمریکا خواستار بازگشت تحریمهای سازمان ملل علیه ایران شد

آمریکا خواستار بازگشت تحریمهای سازمان ملل علیه ایران شد

دولت آمریکا روز پنج شنبه بطور رسمی درخواست خود برای بازگشت تحریمهای سازمان ملل علیه ایران را به شورای امنیت ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه استار تریبیون، دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز پنج شنبه با ادعای نقض فاحش توافق هسته ای ۲۰۱۵ از سوی ایران، رسماً خواستار بازگشت تمام تحریمهای سازمان ملل علیه ایران شد.

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا که این اطلاعیه را به رئیس شورای امنیت ارائه کرد، صحنه را برای نمایشی مهیا ساخت که می تواند برای اعتبار مهمترین و قدرتمندترین نهاد این سازمان جهانی (شورای امنیت) بحران آفرین باشد.

این در حالی است که پیش از تسلیم این اطلاعیه توسط پمپئو به رئیس شورای امنیت، سایر اعضای شورا با این درخواست واشنگتن مخالفت کرده بودند.

سایر اعضای شورای امنیت بر این باورند که آمریکا فاقد حق قانونی برای طرح درخواست وضع مجدد تحریم ها یا مکانیسم ماشه است؛ زیرا رئیس جمهور این کشور در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته ای ایران خارج شده است. همچنین پیش بینی می شود که طرح این درخواست به انزوای بیشتر آمریکا در سازمان ملل انجامیده و اعتبار شورای امنیت را در بوته آزمایش گذارد.

وزیر خارجه آمریکا در نامه ای که به سفیر اندونزی در سازمان ملل و ریاست کنونی شورای امنیت ارائه کرد، مدعی شد که آمریکا به این نهاد در مورد «عدم عملکرد قابل توجه» از جانب ایران نسبت به توافق هسته ای اطلاع می دهد. در نتیجه، پمپئو مدعی شد که این روند به وضع مجدد تحریمهای سازمان ملل علیه ایران منتهی می شود.

پمپئو همچنین ادعا کرد که شرکای اروپایی امضا کننده این توافق تلاش کرده اند تا ایران را بار دیگر به این توافق متعهد نمایند (!)، اما «به رغم تلاشهای گسترده و دیپلماسی همه جانبه» از جانب این طرفها، «عدم عملکرد قابل توجه ایران به قوت خود باقی است».

وی در ادامه افزود: «در نتیجه، برای آمریکا گزینه ای به جز اطلاع دهی به شورا مبنی بر عدم عملکرد قابل توجه ایران نسبت به تعهدات برجامی خود باقی نمانده است».

لازم به ذکر است که این نامه وزیر خارجه آمریکا به ریاست شورای امنیت با یک توضیح شش صفحه ای در مورد چرایی پافشاری واشنگتن بر ابقای حق استناد به «مکانیسم ماشه» همراه بود.

این در حالی است که ترامپ روز گذشته گفته بود: «ایالات متحده قصد دارد تقریباً تمام تحریم‌های تعلیق‌شده سازمان ملل علیه ایران را فعال کند. این، بازگشت خودکار [تحریم‌ها] است».

شایان ذکر است که ساز و کار موسوم به بازگشت خودکار تحریم‌ها که با نام‌های دیگری همچون «مکانیسم ماشه» یا «اسنپ‌بک» نیز شناخته می‌شود، به دنبال اعاده تمام قطعنامه‌های تحریمی علیه تهران است؛ قطعنامه هایی که پس از انعقاد برجام میان ایران و گروه موسوم به ۱+۵ به حالت تعلیق درآمدند.

کد خبر 5004061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha